Dooreman. Uitg Lannoo 2009

Gert Dooreman is ongetwijfeld de meest bekende typograaf van Vlaanderen, getuige zijn kaften, affiches en drukwerk.
Het grote publiek kent hem wellicht vooral van de stadsgedichten die de OLV toren en de boerentoren sierden toen Tom Lanoye stadsdichter van Antwerpen was.
Alfred Stevens. 1823-1906. Brussel-Parijs. Uitg. Mercatorfonds Brussel 2009.

Uit de inleiding citeren we: ‘Als academisch schilder, werkend in de marge van het modernisme, maakte Stevens deel uit van een dynastie van schilders die een centrale rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van het realisme in België’. ‘In dat oeuvre is te merken dat de academische werkwijze niet meer aan de industrialisering voorbij kon gaan en dat het modernisme in aantocht was met als grote voorbeeld Manet en anderen voor wie een schilderij niet meer ‘afgewerkt’ en verhalend van aard hoefde te zijn, zoals dat in de officiële academiekunst nog het geval was. Stevens staat op een scharnierpunt in de kunstgeschiedenis van de negentiende eeuw.’
Per Kirkeby. Hatje Cantz. Uitg. Museum Kunstpalast, Beat Wismer, Kay Heymer. 2009.

Behalve enkele essays over het werk van Kirkeby bevat deze Duitstalige catalogus 137 afbeeldingen, waarvan 116 in kleur, van schilderijen, aquarellen en tekeningen van deze Deense schilder, beeldhouwer, architect, dichter en geoloog. (Geboren in 1938)
Elisabeth Peyton. Live forever. Laura Hoptman. Uitg Phaidon Press Inc.

In deze mooie catalogus vind je foto’s van pophelden en beroemde personages die model gestaan hebben voor de schilderijen van Peyton. In meer dan 200 kleurafdrukken krijg je een overzicht van heer werk van 1993 tot 2008.
Lajos Vajda. Nabije diepten. Dyörgy Petöcz. Uitg Balassi Kiado. Boedapest 2009.

Wij citeren uit het voorwoord: ‘Lajos Vajda creêerde in 10 jaar tijd een oeuvre waaraan de vormelijke en inhoudelijke preoccupaties zich verhouden tot het constructivisme en het surrealisme, de twee avant-garde tendensen die de Europese kunstscène in het interbellum domineerden. Geboren in 1908 en van joodse origine, overleed Vajda, verzwakt door dwangarbeid, in 1941 aan tuberculose. Een grote onafhankelijkheid van de dogma’s van deze twee tendensen, inventiviteit en de verwerking van het plaatselijk historisch materiaal droegen bij tot een Hongaarse artistieke avant-garde die zich tegelijk in het Hongaarse intellectuele en artistieke leven – en dat van Europa inschrijft.’
Deze prachtige catalogus biedt niet enkel een goed overzicht van het werk van deze Hongaarse kunstenaar, maar geeft ook in enkele essays een interessante inkijk in de kunstscène in centraal Europa tijdens het interbellum.
Vlaho Bukovac. Kosmopoliet uit Kroatië. Uitg. Waanders Zwolle. 2009

Wij citeren uit de inleiding: ‘Hij werd bekend als representant van de Franse realistisch school, maar in zijn oeuvre is te zien hoezeer hij zich, daarnaast, liet beïnvloeden door de ideeën van de impressionisten. Zijn werk werd onder andere geëxposeerd op diverse Parijse salons, de eerste Weense Secession tentoonstelling, de tweede en vierde Biënnale van Venetië en de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900.’
Karl Marx. Gemälde. DuMont Buchverlag München. 1994.

Karl Marx, geboren in 1929 in Keulen kan je een buitenstaander noemen van de grote stromingen van de 20e eeuw.
In de jaren tachtig brak hij definitief door, in het zog van de ‘Jonge Wilden’. Zijn kunst onderging invloed van de avantgarde van Beckmann tot Bacon, maar behield steeds een eigen taal, met veel nadruk op de pure emotionele expressie.
Camiel Van Breedam. 7 2x2. Uitg. Bai Publishers. 2009.
.jpg)
De verzamelkaft bestaat uit vijf afzonderlijke boekdelen: Boegbeeld, muur vast, boven laag, twee tal, weer loos. Er is een inleidende tekst door Jean-Pierre Rondas.
Voyage au Moyen Age à travers les vitraux de Chartres. Colette et Jean-Paul Deremble. Uitg Gaud. 2007.

In het boek worden de glasramen niet in hun narratief geheel besproken, maar worden details uit alle glasramen bijeengebracht in afzonderlijke hoofdstukken.
Door deze aanpak krijg je een beeld van het dagelijks leven in de Middeleeuwen.
De volgende thema’s komen aan bod: De fasen van het leven, het dagelijks leven (het huis, geneugten, gevoelens en gebaren, reizen, in de natuur), gevaren en ongelukken, beroepen in de stad, werken op het veld, de kerk en het geloof, de feodale hiërarchie, marginalen in de samenleving.
Aandacht voor geschiedenis, kunst en ambacht tegelijkertijd.
Raoul De Keyser. Retour 1964 – 2006 . Steven Jacobs. Uitg Ludion 2007

Sean Scully. Paintings, pastels, watercolors, photographs 1990 – 2000. Uitg Richter Verlag 2001.

Aanleiding was een overzichtstentoonstelling in de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen te Düsseldorf in 2001.