* ROTTERDAM:
BRANCUSI, ROSSO, MAN RAY - Framing Sculpture
* AMSTELVEEN: WERKEN UIT DE COLLECTIE VAN HET SOLOMON R.
GUGGENHEIM MUSEUM NEW YORK
BRANCUSI,
ROSSO, MAN RAY, Framing Sculpture
Museum Booymans-Van Beuningen, Rotterdam
Van over de hele wereld toont Museum Boijmans Van Beuningen
topstukken van drie van de meest invloedrijke kunstenaars van de twintigste
eeuw: Constantin Brancusi (1876-1957), Medardo Rosso (1858-1928) en Man Ray
(1890-1976). Vanuit topcollecties van onder andere Centre Pompidou en MoMA
worden iconische sculpturen ingevlogen die nooit eerder te zien waren in
Nederland, zoals ‘Princesse X’ (1915-16) en ‘Colonne sans fin’ (1918) van
Brancusi. Brancusi, Rosso en Man Ray maakten in hun werk op vernieuwende wijze
gebruik van fotografie. De unieke samenkomst van zo’n veertig sculpturen en
ruim zestig foto’s die zij van hun sculpturen maakten, biedt een blik over de
schouder van deze experimentele kunstenaars
Drie pioniers van de moderne beeldhouwkunst.
Rosso, Brancusi en Man Ray zijn beslissend geweest voor de
ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst. Medardo Rosso wordt samen met
Auguste Rodin (1840-1917) gezien als de kunstenaar die de impressionistische
stijl introduceerde in de beeldhouwkunst. Brancusi staat bekend als de
grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sculpturen van sterk
geabstraheerde vormen in gepolijst brons of marmer. Man Ray die vooral bekend
is als fotograaf en schilder speelde een belangrijke rol in het Dadaïsme en het
Surrealisme. Hij voegde alledaagse voorwerpen samen tot nieuwe objecten,
vergelijkbaar met de ‘readymades’ van Marcel Duchamp (1887-1968). Ook
ontwikkelde hij zijn eigen fototechniek die hij ‘rayografie’ noemde.
Framing sculpture

Na 1900 werd fotografie voor meer mensen beschikbaar door de
technische ontwikkelingen die fotograferen makkelijker en goedkoper maakten.
Kunstenaars zochten begin 20 ste eeuw steeds meer naar een nieuwe vormentaal in
de fotografie. Brancusi, Rosso en Man Ray zetten de fotografie niet zozeer in
om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe
toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de
-voor die tijd- experimentele mogelijkheden van het medium, zoals
overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of
achtergrond. Brancusi fotografeerde zijn werk bijvoorbeeld in het directe
zonlicht, waardoor het gepolijste brons op de foto dramatisch schittert. Hij
besloot zelfs dat niemand anders zijn sculpturen mocht fotograferen, waardoor
hij de afbeeldingen van zijn werk volledig in eigen hand hield. Rosso bewerkte
foto’s nadat ze afgedrukt waren door het fotopapier af te knippen en erop te
schrijven en tekenen. De tentoonstelling laat zien hoe deze drie kunstenaars,
ieder op hun eigen manier, al begin 20ste eeuw bezig waren met thema’s als
representatie en manipulatie: thema’s die als zeer hedendaags worden ervaren
Parijse avant-garde
De zeldzame confrontatie van deze drie kunstenaars in één
tentoonstelling maakt onverwachte overeenkomsten zichtbaar in hun experimentele
en baanbrekende aanpak. Hoewel geen van de beeldhouwers Frans was, woonden en
werkten zij een belangrijk deel van hun leven in het Parijs van begin 20ste
eeuw en maken deel uit van de levendige avant-garde. Man Ray hielp Brancusi met
het maken van een donkere kamer in zijn atelier voor het ontwikkelen van
foto’s, maar had de kwaliteit van de foto’s van Brancusi niet heel hoog zitten.
Wel bewonderde hij diens sculptuur. In Man Ray’s foto ‘Noire et blanche’ (1926)
is duidelijk een overeenkomst te ontdekken tussen de houding van het beroemde
model Kiki de Montparnasse en Brancusi’s sculptuur ‘Muse Endormie’ (Slapende
muze) uit 1910. Brancusi had zich voor dat beeld op zijn beurt laten
beïnvloeden door een werk van Rosso (Enfant malade, 1893-95).
DE COLLECTIE VAN HET SOLOMON R. GUGGENHEIM MUSEUM NEW YORK
COBRA MUSEUM, Amstelveen
Vanaf 4 april opent een bijzondere tentoonstelling in het Cobra Museum.
Een aanzienlijk deel van de kunst die bij de opening van het Solomon R.
Guggenheim Museum in New York in 1959 aan de muur hing komt voor 5 maanden naar
Amstelveen! Het betreft werk van de internationale abstracte beweging waaronder
Rothko, Pollock, De Kooning, Bourgeois, Francis, Burri, Chilida, Hofmann,
Mathieu, Twombly, CoBrA kunstenaars Alenchinsky, Appel en Jorn en vele anderen.
De meeste werken zijn nooit eerder in Nederland te zien geweest en werden in
2012 opnieuw in het Guggenheim in samenhang getoond onder de titel Art of an
other kind.
PRAKTISCH
Datum: zondag 27 april 2014
Vertrek: 09h30 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem
(halte tram 7 en 15)
Terug: rond 18h30
Inschrijven: van 26 maart tot 17 april 2014 via de
Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer
of stuur een sms met dezelfde informatie.
Pas nàdat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde
bedrag storten op de Konseptrekening IBAN
BE56 3200 6929 8688 - BIC
BBRUBEBB en is je inschrijving
definitief.
Leden Konsept: 44 €; niet-leden: 52 €
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft!