MIKE
KELLEY: retrospectieve
INDIANEN: Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit
MIKE KELLEY: retrospectieve (Stedelijk Museum Amsterdam)

Mike Kelley (1954 – 2012)
geldt als een van de meest invloedrijke kunstenaars van zijn generatie. In 35
jaar bracht hij een opzienbarend en veelzijdig oeuvre voort met onder meer
schilderkunst, sculptuur, installaties, performances, muziek, video en
fotografie. Dit is het eerste uitgebreide overzicht van Kelleys werk sinds 1993
en met bijna 200 werken zal de tentoonstelling vrijwel de hele nieuwbouw in
beslag nemen.
Mike Kelley had een uitzonderlijk vermogen om, op zeer kritische wijze, te
graven in de wereld van de eigentijdse beeldcultuur en kunstproductie - en in
alle verontrustende tegenstellingen die daarin zitten. Hij gebruikte daarbij
een combinatie van scherpzinnige humor, poëtische inzichten en een griezelige
associatieve kracht”, aldus Ann Goldstein. “Werkelijk niets is heilig in zijn
werk – niet de zogenaamde hogere cultuur, geschiedenis, literatuur, muziek,
filosofie, psychologie, religie of onderwijs. De manier waarop hij zijn
interesse in de zogenaamde low culture – van textiel handwerk tot stripverhalen
– samenbracht met noties omtrent identiteit en seksualiteit, was echt
baanbrekend.”
Curator van het eerste tentoonstellingsconcept
is Eva Meyer-Hermann, die de tentoonstelling oorspronkelijk ontwikkelde als een
grootschalig en kritisch overzicht dat de belangrijkste thema’s zou onderzoeken
die steeds terugkeerden in het werk van Kelley. Na de tragische dood van de kunstenaar
begin 2012 kreeg de tentoonstelling echter een andere en diepere betekenis. “Na
de dood van Mike Kelley was zijn geweldige oeuvre plotseling voltooid, en dat
veranderde deze tentoonstelling, die ontwikkeld werd in nauwe samenwerking met
de kunstenaar, abrupt in een retrospectief, in de volle betekenis van het
woord,” zegt Ann Goldstein. “Wij hebben nu de verantwoordelijkheid om Kelley’s
omvangrijke en brede oeuvre te tonen als een voltooid geheel
Ik weet zeker dat het proces dat nu in het Stedelijk
bij deze tentoonstelling begint, een proces van (her)ontdekken en het opnieuw
beschouwen van zijn werk, in de toekomst wordt voortgezet door andere
conservatoren, historici en instituten.”
INDIANEN:
Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit
(De Nieuwe Kerk, Amsterdam)
De Nieuwe Kerk in Amsterdam
presenteert in de winter van 2012/2013 een tentoonstelling over de artistieke
tradities van indianen van het Noord-Amerikaanse continent. Aan de hand van
zeven regio’s wordt een beeld geschetst van de rijke kunst en cultuur van
indianenvolken. Ruim tweehonderd kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen nemen de
bezoekers mee naar de prairies in de Midwest, de vlakten rond de Great Lakes,
Californië, de Canadese westkust en de landen van de Navajo en de Inuit.
In Noord-Amerika zijn de indianen verdeeld over meer
dan 500 stammen. Verreweg de meeste hebben een eigen taal, kunsttraditie en
cultuur, veelal beïnvloed door geografische ligging en klimaat. Indianen toont
de schoonheid en diversiteit van de Native American Art en gaat specifiek in op
de overdracht van tradities bij de indianen. Al deze kunst- of
kunstnijverheidstradities zijn zeer eigen aan een bepaalde regio: vlechtwerk
van stekelvarkennaalden uit het gebied van de Great Lakes, historische
schilderkunst uit de prairies, aardewerk van de pueblo’s in het zuidwesten,
textiel van de Navajo, manden uit Californië, houtsnijwerk van de noordwestkust
en beeldhouwwerk van het Arctische noorden.

Naast eeuwenoude voorwerpen toont de kerk werk van
hedendaagse indiaanse kunstenaars die zich inspannen om indiaanse kunst en
cultuur door te geven. De objecten vertellen bijna altijd een persoonlijk
verhaal dat onlosmakelijk met het leven en de cultuur van de maker verbonden
is.
De eerste contacten tussen
Noord-Europeanen en Noord-Amerikaanse indianen vormen het startpunt van de
tentoonstelling. In De Nieuwe Kerk is de zogeheten ‘Schaghen-brief’ uit 1626
(Nationaal Archief Den Haag) te bewonderen, een beroemd Nederlands archiefstuk
dat de aankoop van Manhattan voor zestig gulden van de indianen bezegelde. Het
document staat bekend als de ‘geboorteakte’ van New York

De Nieuwe Kerk vroeg fotograaf Morad Bouchakour (1965)
en Natasja Reeuwijk (1971) een serie portretten te maken van hedendaagse
indianen die verspreid door de VS wonen en werken. De serie is een mix van
rolmodellen, zoals de eerste Native American astronaut, en alledaagse Native
Americans die verschillen in achtergrond, leeftijd en geslacht.
Het geheel is een afspiegeling van de Native Americans in Amerika op dit
moment; alle portretten zijn genomen in de week rond de verkiezingen. De serie
is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het National Congress of
American Indians (NCAI), de organisatie die de belangen behartigt van alle ruim
500 indiaanse stammen van nu. De portretten vormen de finale van de
tentoonstelling
PRAKTISCH:
Datum: ZATERDAG 23 MAART 2013
Vertrek: 7h30 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem
(halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h15
Deelname in de kosten: leden
Konsept 44 €; niet-leden 52 €
Inschrijven vanaf 21 februari
2013 en voor 10 maart 2013.
Uitsluitend via de
Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.Spreek steeds een boodschap
in en vermeld je naam en telefoonnummer. Ook een sms met dezelfde
informatie is welkom.
Slechts nadat Konsept jou
contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening nr:
320-0692986-88 en is je inschrijving definitief.