GRANDES DAMES
DIE ANDERE SEITE DES MONDES
K20
JAPANSE HOUTSNEDEN VAN KUNISADA EN KUNIYOSHI
VASTE COLLECTIE KUNSTPALAST IN EEN NIEUWE OPSTELLING
ZONDAG 4 DECEMBER 2011: EEN DAGJE DUSSELDORF
Kunstpalast - Vaste collectie
Het museum Kunstpalast heropende zijn deuren in mei 2010 na twee jaren restauratie- en aanpassingswerken. Bij deze gelegenheid werd de vaste collectie volledig herschikt en wordt aan de hand van ongeveer 450 werken alle rijke facetten van de collectie getoond.
De collectie omvat laatmiddeleeuwse skulpturen, Vlaamse en Nederlandse schilderijen van de 16de tot de 18de eeuw, Europese schilderkunst van de romantiek tot aan het impressionisme met als hoogtepunt de Düsseldorfse school, werken van de Duitse expressionisten, van de ZERO groep en van de kleurveldschilders van na 1945.
Je kan er kunstenaarskamers bewonderen, van Nam June Paik met zijn multimonitorinstallatie Fish Flies on Sky, de ruimte met werken van Joseph Beuys of de ZERO-lichtruimte die in 1964 in Kassel ter ere van Fontana werd samengesteld door Heinz Mack, Otto Piene en Günther Uecker.
Veel aandacht verdient de legendarische ‘Creamcheese’ (1967-1977) en de door Thomas Schütte ontworpen installatie Meubilair voor ‘One Man House’ uit 2005.
Kunst na 1945 is vertegenwoordigd door Sigmar Polke, Gerard Richter, Frank Stella, David Hokney, Antonio Caldara en vele anderen.
Kunstpalast: Japanse houtsneden van Kunisada en Kuniyoshi
Aan de hand van 80 werken geeft de tentoonstelling een mooi overzicht van het verscheiden werk van meesters van de Japanse kleurhoutsnedekunst Kunisada (1786-1865) en Kuniyoshi (1798-1861).
Het werk van beide meesters wordt gekenmerkt door een groot koloriet en door brede expressieve houdingen van de personages.
Tijdens de herfst 2011 en lente 2012 wordt door K21 en K21 zeer veel aandacht besteed aan vrouwelijke kunstenaars. Te gast in de vaste tentoonstelling zijn werken van vrouwelijke kunstenaars die in het museum ontbreken, en in K21 krijgen verschillende vrouwelijke kunstenaars de mogelijkheid een eigen kunstenaarsruimte in te richten.
K20: Te gast in de verzameling: Grandes Dames
Dit verzamelproject kwam tot stand doordat het museum zich de vraag stelde: welke grote vrouwelijke kunstenaars uit de periode van de ‘klassieke moderne meesters’ ontbreken in onze verzameling. Door werken in langdurig leengebruik te krijgen wordt aldus de verzameling vervolledigd. Op deze wijze werd de verzameling van K20 uitgebreid met schilderijen en skulpturen van Natalia Gontscharowa, Käthe Kollwitz, Paula Modersohn-Becker, Gabriele Münter, Meret Oppenheim, Ljubow Popowa en Marianne Werefkin
K20: De vaste verzameling
Het museum K20 beschikt over een prachtige collectie moderne kunst. Zwaartepunten in de collectie zijn: de Duitse expressionisten, Paul Klee, Picasso en het kubisme, het surrealisme, Amerikaanse kunst na 1945, Foto- en videokunst, Joseph Beuys, en nog vele andere.
K20: Die andere Seite des Mondes
In het middelpunt van deze tentoonstelling staan acht vrouwelijke kunstenaars die tijdens de jaren 1920 – 1930 nauw betrokken waren bij de esthetische vernieuwingen in de Europese kunstscène. Het zijn voor het grote publiek waarschijnlijk ten onrechte eerder onbekende kunstenaars, maar in de boeiende en dynamische netwerken van kunstenaars in die periode speelden zij een belangrijke rol en hadden zij onmiskenbaar hun plaats. In deze tentoonstelling wordt hulde gebracht aan Claude Cahun, Dora Maar, Sonia Delaunay, Florence Henri, Hannah Höch, Sophie Taeuber-Arp, Katarzyna Kobro en Germaine Dulac.
Hun gezamenlijk werk omvat zeer verscheidene kunstrichtingen, van dadaïsme over konstructivisme tot surrealisme. Zij maken gebruik van schilderijen, fotografie, collages en beeldhouwwerk.
Sophie Taeuber-Arp (1889-1943) verbindt het dadaïsme en de geometrisch abstracte kunst met het surrealisme; samen met Mondriaan en Van Doesburg speelt zij een belangrijke rol bij de verspreiding van de Konkrete kunst in Europa.
Hannnah Höch (1889-1978) behoort samen met Sonia Delaunay (1885-1979) tot de stichters van de Berlijnse Dada. Florence Henri (1893-1982) vertegenwoordigde in Frankrijk ‘Het nieuwe kijken’ en was overal thuis waar de avantgarde de revolutie predikte: bij de Futuristen in Rome, en bij de Kubisten in Paris of in het Bauhaus te Dessau.
Dora Maar (1907-1997) en Claude Cahun (1894-1954) gelden als de meest radicale vertegenwoordigsters van het vroege surrealisme
Bijna al deze kunstenaars waren in de loop der jaren op en af met elkaar bevriend, of kenden elkaar langs hun werken om. De wegen, de verbindingen, de wisselende vriendschappen en tijdelijke relaties, kortom de Europese netwerken van deze vrouwelijke kunstenaars, moeten doorheen de 230 werken in deze tentoonstelling zichtbaar en duidelijk worden.
K20: Schmela Haus: Jordan Wolfson.
Deze in 1980 geboren Amerikaan kan gerust aangezien worden als een van de meest interessante kunstenaars van zijn generatie. In het Schmela Haus presenteert hij een keuze uit recent en ouder werk. Centraal in zijn werk staat het onderzoek naar ons cultureel onderbewustzijn en naar onze consumptiecultuur; bij dit onderzoek maakt hij gebruik van zowel schilderijen, filmprojecten als van fotografisch werk. Bij de voorbereiding van deze tentoonstelling heeft hij het Schmela Haus meerdere keren bezocht en bracht hij ingrepen aan die onze waarneming van de architectuur wijzigen. Ook om deze reden is een bezoek aan de tentoonstelling de moeite waard.
Datum: Zondag 4 december 2011
LET OP: NIEUWE VERTREKPLAATS!!!!!!!!!!!!
Vertrek: 8h45 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 20h00
Deelname in de kosten: leden konsept 30€; Niet leden 37€
Inschrijven vanaf 29 oktober 2011 en voor 30 november 2011
Alle inschrijvingen via de konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek steeds een boodschap in en vermeld je telefoonnummer. Ook een sms met dezelfde informatie is welkom.
Na je telefonische inschrijving, en na storting van het verschuldigde bedrag op nr: 320-0692986-88 ben je officieel ingeschreven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten