Andy Warhol: Life, Death and Beauty
TONY OURSLER: PhantasmagoRia
Nalini Malani: Beyond Print - Memory, Transference, Montage
Andy Warhol: Life, Death and Beauty
BAM, Museum voor Schone Kunsten in Bergen
Ter gelegenheid van de heropening organiseert het nieuwe BAM van Bergen een grootse tentoonstelling “Andy Warhol. Life, Death and Beauty”, gewijd aan deze iconische Amerikaanse kunstenaar uit de jaren '60 en '70.
Er worden ongeveer 130 werken, schilderijen, zeefdrukken en foto's tentoongesteld. In het kader van de tentoonstelling kunt u ook 8 originele foto's ontdekken van Andy Warhol die gemaakt werden door kunstenaar en fotograaf Christopher Makos.
De tentoonstelling belicht niet alleen het werk van Andy Warhol, maar focust ook op zijn obsessie voor de dood en op zijn diep geloof. Warhol was inderdaad erg gelovig en hij ging vaak met zijn moeder naar de kerk. Dat hield hij echter verborgen voor zijn vrienden.
Achter de sprekende dynamiek van zijn beelden en schilderijen schuilt een sterke esthetische visie die in grote mate bepaald wordt door de verhouding tussen leven-kunst-dood. De zoektocht naar geluk via roem, succes, geld en uiterlijke schijn behoort tot de basisconcepten van de existentiële ethiek van Andy Warhol. Warhol capteert feilloos de veranderingen in de maatschappij van de jaren ‘80 met haar neiging tot excessieve esthetisering waarvan de belangrijkste kenmerken de cultus van het lichaam, de obsessie voor roem en de afhankelijkheid van de media zijn. Warhol voelt aan hoe alles doordrongen is door de angst voor de dood en hoe elke mens deze voortdurend tracht uit te drijven
Warhol wordt door velen beschouwd als de dichter van het consumentisme, of zelfs als de verdediger van de valse waarden van het “celebrity-systeem”. In werkelijkheid heeft hij echter ook steeds diepe religieuze gevoelens uitgedrukt. Deze gevoelens codeerde hij heel subtiel in zijn werk, maar ze kunnen wel degelijk geïdentificeerd worden wanneer je zijn hele oeuvre overschouwt.
De tentoonstelling in het Bam Mons tracht vanuit originele perspectieven naar het werk van deze artiest te kijken die als geen ander de esthetiek van de laatste generaties heeft beïnvloed.
TONY OURSLER - PhantasmagoRia
VASTE COLLECTIE MET INSTALLATIES VAN O.A. BOLTANSKI EN PENONE
Le Grand Hornu: MAC's (Musée des Arts Contemporaines
Door het klassieke kader af te zweren voor zijn projecties, heeft Tony Oursler een revolutie teweeggebracht in de videokunst, onder meer via zijn concept “sculptuurscherm”. Hij is een van de belangrijkste Amerikaanse beeldende kunstenaars van deze tijd. Denk bijvoorbeeld aan de videoclip Where are we now? die hij voor David Bowie maakte. Zijn kunst dompelt ons onder in een vreemd en ongewoon universum waarin fragmenten van lichamen, spoken en poppen in bizarre combinaties de dienst uitmaken.
Onder de indruk van Le Grand-Hornu, niet alleen als plek van herinnering maar ook omwille van de boeiende architecturale ruimten van het Musée des Arts Contemporains van de Fédération Wallonie-Bruxelles (MAC's), heeft de kunstenaar speciaal voor deze tentoonstelling twee nieuwe werken gemaakt. Voor het ene maakt hij gebruik van het mausoleum van de familie De Gorge, die de site heeft opgericht, terwijl het andere een eerbetoon is aan Etienne-Gaspard Robertson, de Luikse geleerde die in de achttiende eeuw de fantasmagorie uitvond. De rest van de tentoonstelling, die geen retrospectieve wil zijn, is gewijd aan oudere werken van de kunstenaar.
Nalini Malani: Beyond Print - Memory, Transference, Montage (ihkv Europalia IndiA)
Centre de la Gravure – La Louvière
Deze allereerste Belgische tentoonstelling rond kunstenares Nalini Malani bestaat uit twee delen. Het eerste deel illustreert aan de hand van een mooie selectie de evolutie van de kunstenaar, vanaf haar eerste kunstenaarsboeken, tot aan haar grootformaat digitaal drukwerk. Ook haar videomateriaal wordt getoond. Voor het tweede deel maakte Nalini Malani zelf een eigenzinnige keuze uit de vaste collectie van het Centre de la Gravure. Aan dit deel koppelt de kunstenares een samenwerkingsproject met studenten.
De familie van Nalini Malani, die uit Pakistan afkomstig is, werd tijdens de ‘Partition’ in 1947 van Karachi naar Bombay verdreven. (De ‘Partition’ was de historische afsplitsing om religieuze redenen van India en Pakistan van het huidige Bangladesh. Vandaag de dag woont en werkt Nalini Malani nog steeds in Bombay.
Sinds de jaren 1970
verkondigt ze een uitgesproken feministisch standpunt in een land dat
verscheurd is tussen de gevolgen van het neokolonialisme en het idealisme van
een sociale democratie uit de derde wereld. Bovendien gaat India gebukt onder
de politieke en economische veranderingen die door de snelle opmars van de mondialisering
veroorzaakt werden. Door beroep te doen op personages uit mythes, sprookjes en
religies van diverse culturele oorsprong, beschrijft Nalini Malani de plaats
van de vrouw. Hierbij laat ze ons nadenken over thema’s als oorlog, orthodox
fanatisme, de impact van het wilde kapitalisme en de vernietiging van het
leefmilieu
PRAKTISCH
Datum: zondag 8 december 2013
Vertrek: 08h15, hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h00
Inschrijven: van 15 tot 30 november 2013, uitsluitend via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met dezelfde informatie.
Enkel nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN BE56 3200 6929 8688 - BIC BBRUBEBB en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 32 €; niet-leden: 39 €
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.
LIDMAATSCHAP KONSEPT 2014
Voor wie van kunst en de academie houdt,
redenen genoeg om (opnieuw) lid te
worden van Konsept!
Lidgelden: individueel lid:5€
gezinslid: 5€
erelid*: 30€
*Ereleden hebben recht op een premieplaat, jaarlijks
ontworpen door één van de leerkrachten van de ABK
Mortsel, en in een beperkte oplage gedrukt.
Het lidmaatschap van Konsept loopt van 1 januari t/m 31
december en biedt reductie op alle reizen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten