STUDIEREIS ZONDAG 26 JANUARI 2014
BONN
1914 DIE AVANTGARDEN IM KAMPF
FLORENCE
KUNSTMUSEUM VASTE COLLECTIE
1914 DIE AVANTGARDEN IM KAMPF
De Eerste
wereldoorlog is als het ware de ‘oerkatastrofe van de 20ste eeuw”.
70 miljoen soldaten waren onder de wapens geroepen, in Europa, Afrika, Azië en
op alle wereldzeeën. 17 miljoen mensen verloren hun leven. De turbulente jaren
1914 – 1918 liggen aan de basis van veel veranderingen, zij zijn als het ware
een eindpunt èn een beginpunt. Ook de kunstenaars van die tijd maakten deel uit
van de catastrofe, zij vochten aan het front of zij keken kritisch perplex naar
de hen omringende wereld. Hun ervaringen hebben onmiskenbaar sporen
achtergelaten in de wereld van nadien.
“Ik ben innerlijk
verscheurd en helemaal verdoofd, maar ik blijf zoeken naar een methode om ook
dat in kunst uit te drukken.” Ernst Ludwig Kirchner.
De tentoonstelling
onderzoekt het lot van de moderne kunst in haar verwevenheid met de eerste
wereldoorlog. Waar voor de oorlog de avantgardistische kunstenaars van heel
Europa heel intensieve banden met elkaar onderhielden en hun visies
uitwisselden, verstoorde de Grote Oorlog deze vruchtbare samenwerking op
brutale wijze. Reeds voor 1914 ontstonden in Duitsland en Oostenrijk
terneerdrukkende gedachten en filosofieën in verband met het einde der tijden,
en staken oorlogsmotieven almaar meer de kop op. Veel kunstenaars trokken dan
aanvankelijk ook vol geestdrift naar de oorlog, gedreven door allerhande
motieven. Wat in hun verwachting slechts een kort intermezzo zou zijn, bleek al
snel ook voor deze moderne kunstenaars een bijzonder tragische gebeurtenis door
het volledig verdwijnen van de internationale samenwerking: zij verlieten
massaal hun atelier en trokken naar het front. Velen onder hen sneuvelden,
terwijl sommigen de avantgardistische vormentaal gebruikten voor militaire
camouflage en weer anderen patriottistisch-populistisch propagandamateriaal
ontwierpen.
Als gevolg van hun nieuwe,
existentiële ervaringen van lijden en vernieling, vonden vele schilders en
tekenaars tijdens deze oorlogsjaren nieuwe thema’s en nieuwe beeldvormende
procédés. Reeds tijdens de oorlog verzamelden zich in het neutrale Zwitserland
oorlogstegenstanders die er in 1916 de Dada beweging stichtten als een
internationale protestbeweging. De latere surrealisten eisten een “esprit
nouveau” als methode om zich van al het oude te bevrijden en weer andere
kunstenaars betraden de wereld van de volkomen abstractie. Tegen het einde van
de oorlog waren de grondvesten gelegd van alle belangrijke kunststromingen van
de 20ste eeuw.
Aan de hand van
méér dan 300 schilderijen, tekeningen en sculpturen, aangevuld met
fotografische documenten, geeft deze tentoonstelling een zeer breed beeld van
deze dramatische tijd. Meer dan 60 beroemde kunstenaars uit gans Europa zijn
vertegenwoordigd, zoals Max Beckmann, Otto Dix, Wassily Kandinsky, Ernst Ludwig
Kirchner, Emil Nolde, Pablo Picasso en vele anderen.
De tentoonstelling
staat onder de bescherming van de Bondspresident Joachim Gauck.
MISSING SONS. VERLORENE SOHNE
Uitgaande van de Eerste
Wereldoorlog legt de tentoonstelling Missing Sons. Verlorene Söhne een
link naar de 21ste eeuw. Foto’s en vijf originele kunstwerken van
Käthe Kollwitz schetsen de kultuurhistorische wonde die de miljoenen doden,
vermisten en nabestaanden veroorzaakt hebben. Het enige dat van de vermisten
over blijft, zijn hun namen, in lange rijen gebeiteld op monumenten. Hoe zijn
de mensen omgegaan met al wie verdwenen is, met de herinnering, met de
droefheid? De tentoonstelling roept deze vragen op, niet enkel in het kader van
oorlogen tussen staten, maar ook met de blik op dictaturen, burgeroorlogen en
de terreuraanslag van 11 september 2001.
FLORENCE
Florence is vanouds een
fascinerende stad dank zij haar rijk kultureel erfgoed. Filosofen, architecten,
ingenieurs, schilders en beeldhouwers hebben in de stad aan de Arno doorheen de
eeuwen talloze meesterwerken geschapen. Florence is de stad van Dante en
Boccaccio, van Donatello en Sandro Botticelli, van Amerigo Vespucci en
Machiavelli, en het is de thuisstad
van de Medici.
“Werkelijk, hier
is alles versierd met schoonheid en van een ongewone kostbaarheid”, schreef
Leonardo Bruni (1369 – 1444), humanist en kanselier van Florence.
De tentoonstelling in de Bundeskunsthalle onderzoekt deze fascinatie en zoemt in op de
‘wonderbaarlijke florentijnse geest’. Zij toont het portret van de stad
Florence, vanaf het financieel en handelscentrum uit de middeleeuwen, over de
stad van Kunst en Wetenschap uit de 15de en 16de eeuw tot
aan de betekenis die ze had als intellectueel en kosmopolitisch centrum in de
late 18de en 19de eeuw.
De tentoonstelling
presenteert en beschrijft de beroemde stad, de grote kunstenaars en
wetenschappers van de renaissance. Tegelijkertijd stelt zij ook het meer
onbekende, maar evenzeer fascinerende Florence voor: een zich dynamisch
ontwikkelende stadsruimte, de rijke verzamelingen van kostbaarheden uit de hele
wereld, de uitvinding van nieuwe kunsttechnologieën, een zoekend modernisme
tussen mythe en traditie. De tentoonstelling toont niet enkel de culturele
verworvenheden, maar zij focust ook op de industriële, politieke en
godsdienstige ontwikkelingen. Schilderijen, sculpturen, tekeningen, textiel en
archiefstukken vervolledigen het beeld van Florence als een laboratorium van
kunst en wetenschap. Deze meesterwerken tonen de gebouwde, geschilderde en
beschreven stad en illustreren hoe zij zelf een kunstwerk geworden is.
KUNSTMUSEUM BONN: VASTE COLLECTIE & TRANSFER KOREA
Nieuwe presentatie vaste collectie
In de zomer van 2012 werd ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan
van de nieuwbouw van het museum (architect Axel Schultes) een nieuwe
presentatie van de vast collectie tot stand gebracht.
Bij die gelegenheid werd de installatie
“Wasserstandsmeldung’ van Reinhard Muchas" uit 1986 teruggeplaatst in de
ruimte waarin zij voor het eerst werd gepresenteerd in 1992. Dit betreft een
capitaal werk uit het oeuvre van deze kunstenaar die zich intensief bezig houdt
met het Duitse verleden. Aansluitend bij de herdenking van de geboortedag van August Macke 125 jaar geleden kreeg de
rijke verzameling werken van deze kunstenaar een nieuwe opstelling. Zij worden
geconfronteerd met kunstenaars van het ‘Rijnexpressionisme’, en werken van
Jawlenski, Campendonk, Kirchner, Heckel en Schmidt-Rottluff. Het museum beschikt verder over een uitgebreide collectie
werken Duitse kunst na 1945: Blinky Palermo, Imi Knoebel, Helmut Federle,
Gerhard Richter, Sigmar Polke, Katharina Grosse, Daniel Richter, Michel
Majerus, Rebecca Horn, Hanne Darboven, Wolfgang Tillmanns, Gerd, Uwe Tobias en vele anderen. Bijzonder is de collectie grafisch werk van Max Ernst,
aangevuld met 5 sculpturen en het schilderij “Grätenwald’.
Verder is er een grote verzameling grafisch werk van
kunstenaars als Joseph Beuys (waarvan het museum ook ander werk bezit), Hanne
Darboven, Blinky Palermo, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Franz Erhard
Walther en drukgrafiek van Günther Förg,
Eduardo Chillida en de Engelse en Amerikaanse Pop Art.
Tenslotte bezit het museum een uitgebreide collectie video's
(Katharina Sieverding, Jürgen Klauke, Anna & Bernhard Johannes Blume, Imi
Knoebel, Monika Baumgartl en Rudolf Bonvie) en fotografie (Andreas Gursky, Jörg
Sasse, Thomas Florschütz, Katharina Mayer, Thomas Struth, Michael Wesely, Boris
Becker, Christopher Muller, Wolfgang Tillmans).
Transfer
Korea
Samen met de Kunsthalle Düsseldorf, het Osthaus Museum
Hagen en drie Musea in Seoul neemt het Kunstmuseum Bonn deel aan het ‘Projekt
Transfer Korea-NRW’. Het is sedert 1990 de negende ‘Transfer’ die door het
NRW-KULTURsekretariaat Wuppertal samen met museale partners wordt ondernomen..
Deze eerste transfer met een niet-Europees land belooft een bijzonder
intensieve en spannende transculturele dialoog te worden. Een jury maakte uit het
werk van 14 deelnemende kunstenaars uit Zuid Korea en Nordrhein Westfalen een
selectie voor enkele parallel lopende tentoonstellingen in verschillende musea.
Het Kunstmuseum Bonn neemt de reflectie
over het Beeld in de kunst als uitgangspunt van haar selectie, ook en vooral
daar waar het geen schilderkunst betreft. In deze context worden werken van Jan
Albers, Luka Fineisen, Kyungah Ham, Seung Jung, Yeondoo Jung en Sascha Poole getoond.
PRAKTISCH
Datum: zondag 26 januari 2014
Vertrek: 07h30, hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem
(halte tram 7 en 15)Terug: rond 19h30
Inschrijven: van 2
tot 20 januari 2014 via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer
of stuur een sms met dezelfde informatie. Enkel nadat Konsept je contacteerde,
kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN BE56 3200 6929 8688 -
BIC BBRUBEBB en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 36 €; niet-leden: 42 €
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.
VERGEET ZEKER JE LIDGELD VOOR 2014 NIET TE BETALEN!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten