STUDIEREIS ZONDAG 26 november 2017 Wuppertal
Von der Heydt Museum: MANET RETROSPECTIEVE en vaste collectie
Kunsthal: TOBIAS ZIELONY, fotograaf
Skulpturenpark Waldfrieden: IMI KNOEBEL – BILDER en vaste collectie Tony Cragg en anderen.
De ouders van Manet ( 1832 – 1883) hadden bedacht dat Edouard rechten moest gaan studeren, maar daar had de jongeman geen zin in. Hij ging naar zee en kwam pas terug in 1849, toen zijn ouders eindelijk zijn wensen wilden respecteren. Hij ging in de leer bij Couture en volgde avondlessen aan de Académie Suisse. Hij bracht veel tijd door in het Louvre, waar hij het werk van de grote meesters kopieerde. Aanvankelijk schilderde hij erg traditioneel, maar later ontwikkelde hij een impressionistische werkwijze met lichte kleuren en een los handschrift. Tot zijn beste werk uit de beginperiode behoort 'De gitarist'. Dit schilderij bevat Spaanse invloeden en hij won er een prijs mee tijdens de Salon van 1861. Na het overlijden van zijn vader in 1862 was hij, dank zij de erfenis, eindelijk een vrij man. Op de Salon des Refusés, een protest-tentoonstelling naast de officiële Salon, presenteerde hij een jaar later zijn beroemde en tot controversen leidende schilderij 'Le Déjeuner sur l'Herbe'. Op dit schilderij zit een naakte vrouw tussen geklede mannen in een bos. Manets variant op een klassiek thema schokte publiek en critici. Onder invloed van Monet en Renoir werd zijn palet na 1873 lichter. Manet ging nu ook buiten het atelier schilderen, waardoor landschappen en stadsgezichten ontstonden. In 1882 exposeerde hij voor het laatst een nieuw werk. Hij was toen al ziek en stierf niet veel later.
Edouard Manet (1832-1882) was zijn leven lang een Einzelgänger. Misschien is het juist deze onafhankelijkheid die zijn visie op kunst en op de wereld om hem heen zo vernieuwend en interessant heeft gemaakt. Zijn vaak raadselachtige werk is nog altijd fascinerend. Het Von der Heydt-Museum Wuppertal wil met een overzichts-tentoonstelling het werk van deze “buitenstaander” voor een breed publiek toegankelijk te maken. De tentoonstelling presenteert zijn gehele oeuvre, beginnend bij de eerste voorzichtige pogingen als leerling van Thomas Couture en eindigend met zijn laatste werk, de schitterende tuinschilderijen uit Rueil (1882). De visie van Manet op politiek, zijn levensbeschouwing en zijn relatie tot de samenleving in het 19de-eeuwse Frankrijk staan centraal in de tentoonstelling.
Met Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw, romantische en classicistische werken uit de 19de eeuw en moderne schilderijen van Claude Monet, Ernst Ludwig Kirchner, Otto Dix, Pablo Picasso, Francis Bacon en vele anderen is het Von der Heydt-Museum een van de belangrijkste musea van Duitsland. De collectie van het museum in Wuppertal omvat kunstwerken van de 16de tot de 21ste eeuw en is van internationale betekenis. Het zwaartepunt ligt op impressionisme, expressionisme en kunst uit de jaren ’20.
Skulpturenpark Waldfrieden: IMI KNÖEBEL
Imi Knöbel is een van de belangrijkste actuele Duitse kunstenaars. Als leerling van Beuys heeft hij zich vanaf zijn eerste werk uit de jaren 1960 bezig gehouden met enkele fundamentele problemen die hij in zijn minimalistische werken voortdurend blijft onderzoeken. Eén van de belangrijkste werken uit die vroege jaren is de monumentale installatie “Raum 19” die ook op deze tentoonstelling gepresenteerd wordt. Het werk onderzoekt de verhoudingen tussen ruimtelijke structuren en vlakke elementen: de interne overgangen en de verbindingen en ook die tussen de werken onderling. Dit is eveneens het thema van de kleurrijke ‘Tafelbilder’ die op de tentoonstelling te zien zijn. Boeiend is ook de vrijheid waarin de afzonderlijke elementen van zijn installaties zich in steeds nieuwe varianten tot elkaar verhouden, en hoe zij deel uitmaken van de ruimte rondom. Zij voeren als het ware een gesprek met de ruimte en nodigen aldus uit tot een gesprek van de kunst met zichzelf. Ook in deze tentoonstelling daagt de kunstenaar de toeschouwer uit om zich in dit gesprek te mengen.
De fotograaf en filmmaker Tobias Zielony (geb. 1973 in Wuppertal) staat internationaal in de belangstelling. De tentoonstelling in de Von der Heydt-Kunsthalle presenteert zijn nieuwste, in Kiev gemaakte foto’s. Zielony fotografeert op plekken die in de collectieve waarneming van onze samenleving liever worden vermeden. Vaak gaat het om jongeren en jongvolwassenen die zich losmaken van hun milieu en naar buiten treden. Ze voeren een innerlijke strijd die draait om zelfbewustzijn en identiteit. En ze zoeken de confrontatie.
Datum: ZONDAG 26 november 2017.
dinsdag 14 november 2017 vanaf 08h00. Enkel via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten