Berchem 03/02/2018
Beste aanwezigen,
Ik ben bijzonder blij u welkom te mogen heten op
deze tentoonstelling ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van Konsept.
Zoals u wellicht weet is Konsept de vriendenkring van de ABK Mortsel. Zij heeft
als doel de sociale, culturele en materiële werking van de ABK te ondersteunen,
en de deelname van alle sociale groepen van de maatschappij aan kunstbeleving
te faciliteren.
Deze opdracht is in de loop van de voorbije
dertig jaar alsmaar urgenter geworden, maar vooral ook zwaarder om dragen door
de vrijwilligers. Ik kan dan ook niet anders dan, bij deze gelegenheid, alle
vrijwilligers te bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet…en dat is ECHT niet
niks, want zij zetten zich allemaal ook tomeloos in als oma’s en opa’s…en toch
blijken ze tijd te kunnen vrijmaken voor de ABK Mortsel…hoe blijven ze daarin
slagen?
DANK DUS
Het is voor mij als leek in de wondere wereld
van de kunstgeschiedenis erg moeilijk om de tentoonstelling van Dirk Verhaegen
in te leiden. Dus zal ik mij beroepen op de grondlegger en theoreticus van de
concrete kunst: Van Doesburg.
Hij formuleerde de uitgangspunten en
belangrijkste kenmerken van concrete kunst als volgt:
- Kunst is universeel.
- Het kunstwerk moet volledig worden bedacht
en in gedachten worden gevormd voordat het wordt uitgevoerd. Het mag niets
van de formele eigenschappen van de natuur of van sensualiteit of
sentimentaliteit krijgen. Wij willen lyriek, dramatiek, symboliek, enzovoorts
weren.
- Het schilderij moet volledig worden
opgebouwd uit zuiver beeldende elementen, dat wil zeggen vlakken en
kleuren. Een beeldelement heeft geen andere betekenis dan 'zichzelf' en
derhalve heeft het schilderij geen andere betekenis dan 'zichzelf'.
- De opbouw van het schilderij, alsook de
elementen daarvan, dienen eenvoudig en visueel beheersbaar te zijn.
- De techniek dient mechanisch te zijn, dat
wil zeggen exact, anti-impressionistisch.
- Streef naar absolute duidelijkheid.
*******************************************************
Voor mij echter staat concrete kunst ook voor
· * Helderheid
· * Filosofisch onderzoek
· * Een empathische instelling
tegenover de wereld, dwz poëtisch en filosofisch als complementaire waarden
tegenover rationeel en wiskundig
· * De weigering je onbewust te
onderwerpen / doen onderwerpen – en/of conformeren of doen conformeren aan
visies die drijven op dichotomie
·
De zoektocht en
finale harmonie naar en tussen rationele en romantische voorstellingen en percepties
van de wereld
· * ….het besef dat
de grote klassieke vreugden – ik noem onder andere de vreugde van het genieten
van de etherische perfectie van
wiskunde, de vreugde van het genieten van schoonheid, de vreugde van het
genieten van het goddelijke, de vreugde van het genieten van kunst…de vreugde
van het genieten van de ander - , en nog enkele andere die me nu ontsnappen…
En
mede daarom nodig ik jullie uit
· * om in deze
tentoonstelling vooral intensief te kijken – zoals een kartuizer monnik dat
levenslang doet vanuit zijn cel naar al wat voortdurend verandert in zijn
kleine besloten tuin- wars van de vastgeroeste overtuigingen van wat nuttig
lijkt te zijn en wat niet, wat herkenbaar is en wat niet, met een open geest
die bereid en in staat is weerstand te bieden aan een
cultureel-maatschappelijke logica die vooral inzet op economische efficiëntie,
en die gebaseerd is op een soort van autisme dat uitgaat van de premisse van
persoonlijke ontplooiing als ultiem doel van het bestaan…waar blijft het gevoel
van schoonheid?...denk ik dan… Het ultiem ervaren van een waarheid die ontsnapt
aan elk maatschappelijk dictaat? De poëtische extase van schoonheid als
legitieme bron van levensvreugde en zingeving?
· * Om je met open
geest vragen te stellen bij het waarom van je verwondering wanneer je op het
punt staat te zeggen ‘Ik begrijp het niet…’… Wellicht is het een van de
grootste verdiensten van concrete kunst dat zij aan de toeschouwer een zeer
grote en onvoorwaardelijke bereidheid vraagt om te zoeken naar een
levenshouding waarin ‘begrijpen’ en ‘romantisch aanvoelen’ geen tegengestelde
waarden zijn maar harmonisch in elkaar overvloeien…indien we er maar oor en oog
voor willen hebben om dat te beseffen.
Ik geef graag het
woord aan Dirk Verhaegen om ons hierin wegwijs te maken. Om ons ideeën bij te
brengen en om ons te helpen onze eigen visies scherp te stellen of, en dat is
even waardevol, in vraag te durven stellen.
Dirk Verhaegen is
niet enkel oud leraar aan deze akademie, hij is vooral een bevlogen en inspirerende
‘meester’, een kunstkenner en een gedreven kunstenaar. Wij zijn erg blij dat
hij ook vrijwillig medewerker is aan de bibliotheekwerking van de ABK…
Daarenboven is
hij vooral ook een integere en authentieke kunstenaar die zijn plaats verdient
in de internationale scène van de conrete kunst
En, sta mij toe
dit te zeggen, hij is een bijzondere en inspirerende vriend…
Wij danken de
Burgemeester en het stadsbestuur voor hun medewerking bij het organiseren van
deze tentoonstelling, en natuurlijk ook de directie, het secretariaat en de
leerkrachten van de ABK.
Ik wil vooral ook
mijn dank uitspreken aan de bestuursleden van Konsept die dit alles mede in
goede banen hebben geleid.
Beste Dirk,
Wij danken jou voor het prachtige erelidwerk dat je gemaakt hebt en wij zijn
bijzonder blij dat je bereid was om ons in te wijden in de wondere wereld van
de concrete kunst.
Ik geef je dan
ook graag het woord.
Carl Stubbe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten