zondag 23 maart 2014

STUDIEREIS KONSEPT ROTTERDAM EN AMSTELVEEN, ZONDAG 27 APRIL 2014

* ROTTERDAM: BRANCUSI, ROSSO, MAN RAY - Framing Sculpture

* AMSTELVEEN: WERKEN UIT DE COLLECTIE VAN HET SOLOMON R. GUGGENHEIM MUSEUM NEW YORK

BRANCUSI, ROSSO, MAN RAY, Framing Sculpture
Museum Booymans-Van Beuningen, Rotterdam



Van over de hele wereld toont Museum Boijmans Van Beuningen topstukken van drie van de meest invloedrijke kunstenaars van de twintigste eeuw: Constantin Brancusi (1876-1957), Medardo Rosso (1858-1928) en Man Ray (1890-1976). Vanuit topcollecties van onder andere Centre Pompidou en MoMA worden iconische sculpturen ingevlogen die nooit eerder te zien waren in Nederland, zoals ‘Princesse X’ (1915-16) en ‘Colonne sans fin’ (1918) van Brancusi. Brancusi, Rosso en Man Ray maakten in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De unieke samenkomst van zo’n veertig sculpturen en ruim zestig foto’s die zij van hun sculpturen maakten, biedt een blik over de schouder van deze experimentele kunstenaars




Drie pioniers van de moderne beeldhouwkunst.




Rosso, Brancusi en Man Ray zijn beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst. Medardo Rosso wordt samen met Auguste Rodin (1840-1917) gezien als de kunstenaar die de impressionistische stijl introduceerde in de beeldhouwkunst. Brancusi staat bekend als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sculpturen van sterk geabstraheerde vormen in gepolijst brons of marmer. Man Ray die vooral bekend is als fotograaf en schilder speelde een belangrijke rol in het Dadaïsme en het Surrealisme. Hij voegde alledaagse voorwerpen samen tot nieuwe objecten, vergelijkbaar met de ‘readymades’ van Marcel Duchamp (1887-1968). Ook ontwikkelde hij zijn eigen fototechniek die hij ‘rayografie’ noemde.








Framing sculpture

Na 1900 werd fotografie voor meer mensen beschikbaar door de technische ontwikkelingen die fotograferen makkelijker en goedkoper maakten. Kunstenaars zochten begin 20 ste eeuw steeds meer naar een nieuwe vormentaal in de fotografie. Brancusi, Rosso en Man Ray zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de -voor die tijd- experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. Brancusi fotografeerde zijn werk bijvoorbeeld in het directe zonlicht, waardoor het gepolijste brons op de foto dramatisch schittert. Hij besloot zelfs dat niemand anders zijn sculpturen mocht fotograferen, waardoor hij de afbeeldingen van zijn werk volledig in eigen hand hield. Rosso bewerkte foto’s nadat ze afgedrukt waren door het fotopapier af te knippen en erop te schrijven en tekenen. De tentoonstelling laat zien hoe deze drie kunstenaars, ieder op hun eigen manier, al begin 20ste eeuw bezig waren met thema’s als representatie en manipulatie: thema’s die als zeer hedendaags worden ervaren




Parijse avant-garde


De zeldzame confrontatie van deze drie kunstenaars in één tentoonstelling maakt onverwachte overeenkomsten zichtbaar in hun experimentele en baanbrekende aanpak. Hoewel geen van de beeldhouwers Frans was, woonden en werkten zij een belangrijk deel van hun leven in het Parijs van begin 20ste eeuw en maken deel uit van de levendige avant-garde. Man Ray hielp Brancusi met het maken van een donkere kamer in zijn atelier voor het ontwikkelen van foto’s, maar had de kwaliteit van de foto’s van Brancusi niet heel hoog zitten. Wel bewonderde hij diens sculptuur. In Man Ray’s foto ‘Noire et blanche’ (1926) is duidelijk een overeenkomst te ontdekken tussen de houding van het beroemde model Kiki de Montparnasse en Brancusi’s sculptuur ‘Muse Endormie’ (Slapende muze) uit 1910. Brancusi had zich voor dat beeld op zijn beurt laten beïnvloeden door een werk van Rosso (Enfant malade, 1893-95).








DE COLLECTIE VAN HET SOLOMON R. GUGGENHEIM MUSEUM NEW YORK
COBRA MUSEUM, Amstelveen

Vanaf 4 april opent een bijzondere tentoonstelling in het Cobra Museum. Een aanzienlijk deel van de kunst die bij de opening van het Solomon R. Guggenheim Museum in New York in 1959 aan de muur hing komt voor 5 maanden naar Amstelveen! Het betreft werk van de internationale abstracte beweging waaronder Rothko, Pollock, De Kooning, Bourgeois, Francis, Burri, Chilida, Hofmann, Mathieu, Twombly, CoBrA kunstenaars Alenchinsky, Appel en Jorn en vele anderen. De meeste werken zijn nooit eerder in Nederland te zien geweest en werden in 2012 opnieuw in het Guggenheim in samenhang getoond onder de titel Art of an other kind.














PRAKTISCH




Datum: zondag 27 april 2014
Vertrek: 09h30 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 18h30




Inschrijven: van  26 maart tot 17 april  2014 via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.




Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met dezelfde informatie.

Pas nàdat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 44 €; niet-leden: 52 €


Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft!