donderdag 28 september 2017

STUDIEREIS ZONDAG 22 OKTOBER 2017 - BONN & BRÜHL

STUDIEREIS ZONDAG 22 oktober 2017
BONN Kunsthalle: HODLER: Maler der frühen Moderne
BONN Kunstmuseum: vaste collectie

BRÜHL: MIRO: Welt der Monster

KUNSTHALLE BONN; FERDINAND HODLER; MALER DER FRÜHEN MODERNE



Ferdinand Hodler (1853–1918) is één van de meest succesvolle kunstenaars van het einde van de 19de en begin 20ste eeuw. Veel tijdgenoten beschouwden hem als één van de belangrijkste schilders van het Modernisme. In 1999/2000 vond de laatste grote overzichtstentoonstelling van zijn werk plaats in München en Wuppertal. De tentoonstelling in Bonn neemt de draad terug op en biedt de gelegenheid om andere accenten te leggen en werken te presenteren die nog nooit – of zeer lang geleden – in Duitsland te zien waren. 

“Waarom word je geen schilder? Dat is een gezond beroep. Men is veel in de buitenlucht.” 
Ferdinand Hodler.

Aan de hand van 100 schilderijen, waarvan een belangrijk deel grote formaten, en meer dan 40 tekeningen, wordt duidelijk gemaakt welke stappen in zijn oeuvre en welke gebeurtenissen fundamenteel hebben bijgedragen tot het nationale en internationale succes van de kunstenaar. Centraal in de tentoonstelling staat ook de vraag naar de strategieën die Hodler gebruikte om als zelfstandige kunstenaar bekend en gewaardeerd te worden. Thema’s die behandeld worden behelzen zijn vormingsperiode, de buitenlandse reizen die hij ondernam, zijn deelname aan wedstrijden, schandalen waarin hij betrokken was en de tentoonstellingen waaraan hij deelnam. Een belangrijke rol in zijn carrière wordt gespeeld door het netwerk dat hij opbouwde: zijn goede contacten met verzamelaars, met de kunsthandel en met kunstverenigingen droeg in belangrijke mate bij aan de succesvolle verspreiding van zijn kunst. Hierbij speelden Duitsland, Wenen en Parijs een centrale rol. De tentoonstelling  schenkt ook veel aandacht aan de formele aspecten van het vroege Modernisme, zoals de gesloten vormen, de grote kleurvlakken, de parallelle structuren, en het ritme. De tentoonstelling behandelt onderwerpen als het landschap, het portret, de figuur en de geschiedenis. De biografie van Hodler wordt met foto’s toegelicht en biedt de toeschouwer een kijkje in het familiale leven van de kunstenaar, in zijn atelier, in zijn werkwijze en in zijn vriendenkring



Max Ernst, Grätenwald, 1926
KUNSTMUSEUM BONN

Het Kunstmuseum Bonn beschikt over een zeer rijke collectie. Bij de uitbouw van deze collectie lag het zwaartepunt op het verwerven van werken van Duitse kunstenaars. Wellicht krijg je daardoor in dit museum bij uitstek het meest volledige overzicht van de Duitse kunst na 1945. In het museum zijn sommige zalen volledig gewijd aan één kunstenaar, die bij de opstelling van hun werken vrij spel kregen. Het museum toont bijvoorbeeld werken van Blinky Palermo, Imi Knoebel, Helmut Federle, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Katharina Grosse, Daniel Richter, Michel Majerus, Rebecca Horn, Hanne Darboven, Wolfgang Tillmanns, Gerd en Uwe Tobias, Franz Katz en vele anderen.  





August Macke, Seiltänzer, 1914

De collectie  beschikt over veel werken van August Macke, en besteedt ook veel aandacht aan Max Ernst en Joseph Beuys. De modernen zijn vertegenwoordigd door  Robert Delaunay, Alexei Javlensky, Heinrich Campendonk, en schilders van de Blaue Reiter als Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, en Karl Schmidt-Rottluff. Fotografie (onder andere Gursky), video en grafiek vervolledigen de presentatie











Brühl (Max Ernst Museum): MIRÓ – WELT DER MONSTER

 Het werk van de in Barcelona geboren kunstenaar Joan Miro vertoont een fascinerend spectrum van beeldende middelen, die door hun verscheidenheid en vindingrijkheid bijzonder opvallen. De tentoonstelling ‘MIRO – Welt der Monster’ focust op het plastisch werk van Miro uit de periode 1960 – 1970. Dit werk is, vergeleken met zijn grafisch werk en schilderijen, minder bekend. De kunstenaar maakt van alledaagse, gevonden voorwerpen gefantaseerde figuren die later in brons worden gegoten. Sommige van deze figuren zijn kleurrijk geverfd en lijken zo uit zijn sprankelende schilderijen gesprongen te zijn. Voor Miro bewonen deze figuren zijn ‘Droomwereld van levende monsters’. Op deze tentoonstelling staan ze in dialoog met werken op papier en schilderijen.Joan Miro wilde, met zijn directe en heldere beeldspraak, kunst maken ‘voor iedereen’. 



De tentoonstelling neemt deze gedachte op en maakt er een toepassing van voor deze digitale tijd. Samen met het “Cologne Game Lab (CGL) der Technischen Hochschule Köln” ontwikkelde het Max Ernstmuseum een puzzle-app “Miros Monster”. Net zoals Miro deed met alledaagse voorwerpen, kunnen de bezoekers tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling met de ‘Augmented-Reality-App’ via hun smartphone etiketten scannen, verzamelen, verwerken tot een 3D-monster en met kleur bewerken en er een selfie mee maken. Ook in de catalogus van de tentoonstelling bevindt zich een app “Miro 360”. Met deze app kan men elf geselecteerde werken ruimtelijk plaatsen, er omheen lopen en ze  in al hun materialiteit verkennen. De tentoonstelling is tot stand gekomen met de ‘Fondation Maeght’ in het Zuid-Franse Saint-Paul-de-Vence. Deze stichting beschikt, met enkel reeds haar 160 plastische werken,  over een van de grootste verzamelingen van het sculpturale werk van Miro.



PRAKTISCH

Datum: ZONDAG 22 oktober 2017.

Vertrek: 07h00 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 20h00

Inschrijven: dinsdag 10 oktober 2017 vanaf 08h00  enkel via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.

Stuur bij voorkeur een sms met je naam en telefoonnummer. Je kan ook een boodschap inspreken met vermelding van je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.

Leden Konsept:  43 €; niet-leden: 53 €  (Leden hebben voorrang)
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.


NIEUWE AFSPRAKEN INSCHRIJVINGEN STUDIEREIZEN KONSEPT



De reizen van Konsept staan open voor leden en niet-leden.

- Voortaan staan leden en niet- leden op een aparte lijst;
- Konseptleden krijgen uiteraard voorrang;
- Niet-leden betalen een consistente meerprijs;

- Het lidmaatschap loopt van 1 januari tot 31 december.

- Kortingen op de reizen gaan pas in vanaf het jaarkwartaal volgend op de aansluitingsdatum (de dag waarop je het lidgeld stortte);

- Nieuwe leerlingen aan de ABK Mortsel kunnen tussen september en december -voor wat de reizen betreft- deelnemen als lid;

Concreet:

- bij elke reis geldt de inschrijvingsdatum voor de toepassing van de regel;
-  om te genieten van het ledenvoordeel moet het inschrijvingsgeld betaald zijn in het kwartaal voor de inschrijvingsdatum.

maandag 25 september 2017

SPEECH VOORZITTER CARL STUBBE BIJ 'THE PERFECT PRESENT', TENTOONSTELLING N.A.V. 30 JAAR KONSEPT.


Beste,


Dertig jaar geleden nam de toenmalige directeur Bob Stikkers het initiatief om een vriendenkring op te richten. Naar zijn aanvoelen was een akademie als het ware onvolledig zonder vriendenkring, want op vele gebieden te beperkt in haar mogelijkheden. Het adagio van Konsept was dan ook van bij de start dat de vriendenkring ten dienste zou staan van de akademie, dat zij de akademie zou helpen haar beleid uit te voeren, en dat zij de akademie daartoe extra middelen ter beschikking zou stellen. Kortom, de vriendenkring zou onafgebroken moeten blijven dromen over hoe het, ondanks beperkingen, toch anders zou kunnen. 
In de voorbije dertig jaar heeft Konsept deze taak jaar na jaar trouw op zich genomen, en ook tijdens dit feestjaar zullen we dat gul – heel gul – doen.

Vanaf de oprichting van Konsept hebben we er ook voor gekozen om ons engagement in te bedden in een sociale dimensie. Een akademie is immers meer dan het naast elkaar bestaan van ateliers, het is bij uitstek een ontmoetingsplaats, een plaats van verbondenheid en van discussie, het is een oord waar ideeën groeien en van waaruit creativiteit zijn weg vindt naar het dagelijks leven. En die creativiteit, dit genereren van ideeën onttrekt zich aan het loutere idee van ‘scheppen’, het includeert dialoog, nieuwsgierigheid, betrokkenheid en engagement….Daarom willen we meer doen dan enkel de ateliers materieel ondersteunen. We willen ook bijdragen aan het sociale leven van de akademie, en aan het invullen van haar sociale rol. Dit doen we door kansarme studenten te ondersteunen om hier te komen studeren.
Wij weten niet of kunst de wereld kan redden, wij weten ook niet of zij dat wel moet doen. Wij gaan er gewoon van uit dat kunst over een onuitputtelijk potentieel beschikt om verandering tot stand te brengen. En dat volstaat voor ons. In deze tijd waarin we de kloof tussen echt en fake op alle domeinen van het leven dagelijks kleiner zien worden, en we verondersteld worden dit zonder meer te aanvaarden, zetten wij graag in op traagheid, op wandelen en op de kracht van een gesprek om dit fenomeen minstens te onderzoeken en er lering uit te trekken. Daarom organiseren we reizen en daguitstappen, daarom zetten we sterk in op kunstbeschouwing en kunstgeschiedenis, en daarom ligt het in stand houden en het blijven uitbouwen van een bibliotheek ons na aan het hart.

Met deze tentoonstelling knopen we aan bij een traditie die we spijtig genoeg enkele jaren niet hebben kunnen volhouden. We willen studenten steunen om ook na hun akademietijd te blijven werken vanuit een kritische en vernieuwende visie.
Deze tentoonstelling is hopelijk een hernieuwde start om het werk van oud studenten te presenteren. Wij danken de atelierleraars die deze tentoonstelling hebben samengesteld, en natuurlijk ook de oud studenten die bereid waren op hun vraag in te gaan: zij vertegenwoordigen al hun collega’s die in eigen atelier verder werken, die dat samen doen met vrienden en met vroegere medestudenten, die regelmatig zelf blijven tentoon stellen……

Tot slot wil ik mijn dank uitspreken

Aan Bob Stikkers die het initiatief heeft genomen
Aan de stichters, waarmee het in de eerste jaren heerlijk samenwerken was
Aan alle vroegere en huidige bestuurders
Aan alle vrijwilligers waar we beroep op kunnen doen
Aan Ann Woedstadt, de directeur van de akademie
Aan alle leerkrachten van de school
Aan alle leerlingen die ons werk ondersteunen en van wie wij waardering krijgen
En aan alle vrienden van de vriendenkring

Ik wens Konsept en de akademie nog eens dertig mooie jaren samenwerking toe.


Carl Stubbe.
Voorzitter.




SPEECH ANN WOEDSTADT BIJ TENTOONSTELLING 'THE PERFECT PRESENT' N.A.V. 30 JAAR KONSEPT

Expositie: “The Perfect Present”

Met werk van 6 oud-leerlingen in het kader van de 30ste verjaardag van Vriendenkring Konsept.




The Perfect Present
n.a.v. 30 jaar Konsept

23 september t/m 28 oktober 2017
bovenzaal ABK Mortsel



De “zes”, die tot eind oktober in de Bovenzaal tentoonstellen, zijn afkomstig uit de 6 opties of ‘disciplines’ die de Hogere Graad van de ABK tot eind vorig schooljaar rijk was: beeldhouw-, schilder-, teken- en fotokunst, vrije en toegepaste grafiek.  Ze zijn afgestudeerd in verschillende jaartallen: de ene is al wat langer uit onze school weg dan de andere. Enkele van hen zijn ondertussen een nieuwe opleiding aan onze academie gestart.

De sculpturen van Wouter Van De WEYGAERT ontstaan vanuit een “noeste arbeid” . “Inspiration is a joke, real artists sit down and work”. Dit citaat van de Amerikaanse kunstenares, Tara Donovan, is op het lijf van Wouter  geschreven. De energie waarmee Wouter te werk gaat vertaalt zich in zijn werk. Zo creëert hij een “archaïsch” ogende beeldtaal met herbruikte alledaagse bouwmaterialen: restproducten van onze consumptiemaatschappij: ytongblokken, dakpannen, bakstenen, gyproc, …..
Deze materialen worden gestapeld, aan elkaar gemetst of bedekt met een pasteuze verflaag en vervolgens terug verzaagd, afgebroken en soms vrijgegeven aan omgevingsfactoren zoals weer en wind. De werken ontstaan vanuit een uitgesproken procesmatig werkproces.
In deze tentoonstelling toont Wouter nieuw werk, waarbij hij de grens aftast tussen de geometrische abstractie en het organische, het twee- en het driedimensionale, het beoogde resultaat en het onvoorspelbare proces. De rede versus toeval.

De schilderijen van Christel EMBRECHTS kenmerken zich zowel door een speelsheid als door een sérieux.
Speels in het gebruik van verschillende dragers en formaten, in het samenbrengen van beeldelementen, soms ook in de schilderwijze, in de frisse toets en in de kleurkeuze. Ook in de bril- of verrekijkervormen ontstaat een speelse verwarring:  zijn de beelden een werkelijke doorkijk of eerder (na)beelden ontsproten aan het geestesoog?
De ernst ontwaar je in de eerder statische – soms symmetrische – composities, in de verstilling door de ingehouden schilderwijze en in het onbestemde lichtgevoel.
Sommige werken blijven raadsels: gaat het over de verering van een vorm, van iets buiten beeld of over de verheerlijking van het licht?

De landschapstekeningen van Jens MILONTON komen voort uit een mentale reis. Het zijn herinneringen aan het Noordelijke landschap, zoals hij  het beleefd heeft tijdens verschillende wandeltochten in Noorwegen, Zweden, Ijsland en Schotland. Vanuit het pure tekenen laat Jens een landschap naar voren komen. Alsof de mist langzaam optrekt.
De landschappen zijn een weergave van natuurlijke elementen, die op elkaar inspelen. Gesteente, water, lucht en tijd in een eindeloze beweging en herhaling. Zoals in de Japanse traditie van landschapsschilderkunst, probeert Jens tot een soort van verstilling te komen, de afbeelding van de leegte. Zijn beelden roepen een gevoel van isolement, nietigheid en melancholie op. Ze verbeelden een verlangen naar absolute afzondering.

Volgens Eva VAN MALDEREN heeft de mens de neiging om alles in hokjes te plaatsen, heeft alles een duidelijk omlijnde uitleg nodig om te kunnen gevat en benoemd worden. Hierdoor ontstaat structuur en standvastigheid, een gevoel de dingen te begrijpen en te kunnen vertalen naar de eigen leefwereld. Door dit nu juist niet toe te passen, laten Eva’s foto’s zich niet zo gemakkelijk lezen.
Met haar foto’s wil Eva de “tijdelijke afwezigheid” vastleggen, die zich altijd en overal en in  dagelijkse situaties manifesteert. Deze wordt veroorzaakt door het ontbreken van de mens, die voor korte of lange duur uit het beeld is verdwenen. De foto’s roepen leegte op, leegte die onrealistisch en onecht lijkt.
Voor Eva bepaalt het frame in grote mate de totstandkoming van het beeld. Het onttrekt  wat rond het beeld aanwezig is aan het gezicht. Zo zal elke toeschouwer het afgesnedene op een andere manier invullen en de totaliteit van het beeld vanuit de eigen ervaring interpreteren.

Voor haar boek Capta, letterlijk “het gevat zijn, zowel fysiek als mentaal”, maakte Lieve DENOLLET illustraties met litho, lino en kartondruk. Beelden spelen immers een belangrijke rol in de manier waarop het menselijke brein de werkelijkheid interpreteert, in die mate zelfs dat Lieve ze bestempelt als “de handvaten van onze geest”. Capta is een doorwrochte studie over de werking van de hersenen en het zenuwstelsel, over taal en vooral over beeldtaal. Elk hoofdstuk heeft een aparte lay-out en wordt ingeleid door een bepaalde letter.
In haar inleiding schrijft de auteur: “Onze gedachten, hetzij in woorden, hetzij in beelden, volgen geen lineaire bewegingen. Zonder onze creatieve geest kunnen we niet naar de wereld kijken of deze interpreteren. Een kind neemt in de wolken zonder moeite de neus van zijn vader waar. In die zin maken we het opmerkelijke rondom ons buit, capteren we de wereld via persoonlijke gedachtebeelden. En in onze verhalen en commentaren na de gebeurtenissen sluipen allerlei elementen die met de oorspronkelijke feiten niets te maken hebben. Geen enkele vertelling kan zonder de sappige details van een interessante anekdote ontstaan uit onze fantasieën. Die vervangen wat we niet begrijpen kunnen. Al kijkend, plaatsen we handgrepen op de realiteit, zoals klinken op een deur.”

Op basis van de fotografische etsen uit haar opleiding vrije grafiek, stelde Francine BASTIAENS, voor deze expositie een nieuwe compositie samen. De zoektocht naar een evenwicht in vlakken, kleur, lijn en beweging vormt het centrale thema van de afzonderlijke compartimenten, die na scheuren en transformeren tot stand kwamen. Grappig is dat overblijfselen van het maakproces, zoals strookjes rode plakband en snijrandrestjes, als volwaardige beeldelementen functioneren. Wriemelende accenten worden in bedwang gehouden door strak geritmeerde patronen.
Twee felgekleurde vlakken domineren langs weerskanten het drieluik, bij nader inzien zijn het de zegels van een legendarische Chinese keizer. Ook de aanwezigheid van Chinese karakterachtige tekens en het gebruik van Chinees moerbeipapier getuigen duidelijk van een bewondering voor de cultuur van het Verre Oosten. In de taferelen met penseelstroken in Chinese inkt vind je een poëtische knipoog naar het werk van de Chinese kunstenaar Gao Xingjian.

Academie voor Beeldende Kunst Mortsel, 23 september 2017

- de teksten zijn het resultaat van gesprekken tussen de oud-leerlingen en hun oud-leerkracht van de hogere graad aan de ABK

-de deelnemende oud-leerlingen zijn:

Wouter VAN DE WEYGAERT, Christel EMBRECHTS,  Jens MILONTON, Eva VAN MALDEREN, Lieve DENOLLET en Francine BASTIAENS


Enkele deelnemende oud-leerlingen (met fles)


-“The Present Perfect” is een initiatief van Konsept, vriendenkring van de ABK, n.a.v. haar 30ste verjaardag

-David OOMS, leerkracht schilderkunst, coördineerde de tentoonstelling