donderdag 22 september 2016

STUDIEREIS ZONDAG 16 OKTOBER 2016 ESSEN: DANCING WITH MYSELF: de zelfrepresentatie van de kunstenaar in eigen werk (De verzameling Pinault). RICHARD DEACON: Tekeningen. RODIN – GIACOMETTI | POLLOCK – TWOMBLY | ROTHKO – SERRA … KEULEN: “WIR NENNEN ES LUDWIG”. 40 jaar Museum Ludwig

STUDIEREIS ZONDAG 16 OKTOBER 2016

ESSEN: DANCING WITH MYSELF: de zelfrepresentatie van de kunstenaar in eigen werk (De verzameling Pinault).
RICHARD DEACON: Tekeningen.
RODIN – GIACOMETTI | POLLOCK – TWOMBLY | ROTHKO – SERRA

KEULEN: “WIR NENNEN ES LUDWIG”. 40 jaar Museum Ludwig


Essen  Folkwang: Dancing with myself


Folkwang Essen besteedt een grote tentoonstelling aan de vraag hoe kunstenaars met ‘zichzelf’ omgaan.  Wat alle werken verbindt is de vraag hoe kunstenaars zichzelf representeren in hun werk. ‘Dancing with myself’ dat voor het eerst in Europa de  uitgebreide verzameling van François Pinault toont, is een speelse, poëtische, politiek geëngageerde en wilde dans doorheen de hedendaags kunst vanaf de jaren 60 tot op heden. Ver voorbij het klassieke zelfportret focust deze tentoonstelling op het artistieke temperament en de artistieke  positionering. ‘Dancing with mysel’” geeft tegelijkertijd een mooi overzicht van de evoluties in de moderne kunst: grote formaten van schilderijen versus video-installaties, fotografische beefden, versus gefocuste sculpturale objecten. De camera, het canvas, de ruimte, het conceptuele gebaar… kunstenaars maken hun keuze uit deze media. Zij maken van het lichaam een kinderlijk dadaïstisch werktuig, van het scheppingsproces zelf een artistiek eindproduct. De beelden die deze kunstenaars maken zijn uiteindelijk een spiegel over onze perceptie van lichamelijkheid en identiteit in de late 20ste en vroege 21ste eeuw.

Urs Frisher Oxygen 2015
‘Dancing with myself’ is ook een wilde rit doorheen de kunst van de laatste 50 jaar. Wat anders dan de ervaring van het eigen lichaam gaf immers nog aansluiting bij de realiteit van de late jaren 70? De toenmalige postmoderne ironie en bevraging van het zelfportret en de clichés  ivm rolverdeling botst momenteel met de visie van jonge kunstenaars, die in een nieuwe sociale en politieke realiteit leven, en die hun eigen biografie en de beleving van hun lichaam gebruiken om stelling te kiezen in de uitdagingen van de geglobaliseerde en ongelijke wereld.
‘Dancing with myself’ wordt georganiseerd door het museum Folkwang en de Collectie Pinault, in samenwerking met het ‘Programme Jeunes Commissaires des Bureaus des arts plastiques et de l’architecture des Instituts français’.
Deelnemende kunstenaars zijn: Adel Abdessemed, Alighiero Boetti, Claude Cahun, Maurizio Cattelan, John Coplans, Urs Fischer, LaToya Ruby Frazier, Lee Friedlander, Gilbert & George, Robert Gober, Nan Goldin, Félix González-Torres, Rodney Graham, David Hammons, Roni Horn, Kimsooja, Martin Kippenberger, Kurt Kranz, Urs Lüthi, Steve McQueen, Boris Mikhaïlov, Bruce Nauman, Paulo Nazareth, Helmut Newton, Roman Opalka, William Pope.L, Arnulf Rainer, Charles Ray, Lili Reynaud-Dewar, Ulrike Rosenbach, Allan Sekula, Cindy Sherman, Jo Spence, Hito Steyerl, Rudolf Stingel, Alina Szapocznikow.



Essen  Folkwang: Richard Deacon: tekeningen en grafiek

Richard Deacon is één van de belangrijkste beeldhouwers van de moderne tijd. Hij is zowel bekend door ruimtelijke installaties als door intimistisch werk waarin thema’s als de relatie tussen binnen en buiten, open en gesloten centraal staan. Even belangrijk in zijn oeuvre is zijn grafisch werk, waarvan hij zegt: “Ik denk dat tekenen en denken zeer dicht bij elkaar liggen.” Voor de eerste maal wordt een tentoonstelling gewijd aan het grafisch werk van deze kunstenaar: werk van ruim 50 jaar, vanaf zijn beginperiode tot op heden. De meeste werken werden nooit aan het publiek getoond. Deacon maakte niet enkel tekeningen en schetsen als voorstudies voor zijn sculpturaal werk; zijn grafisch werk heeft ook een autonome betekenis, van kleine schetsen en collages tot grote wandtekeningen zoals deze die hij maakte ter gelegenheid van deze tentoonstelling. Hij is gefascineerd door de integratie van tekeningen met fotografie, wat surreële beelden oplevert, en eveneens door 
drukgrafiek, die in deze tentoonstelling alle periodes van zijn kunstenaarschap vertegenwoordigt.




Rodin – Giacometti | Pollock – Twombly | Rothko – Serra …Verzameling Looser. Dialogen.

Het museum Folkwang confronteert werken uit de Zwitsers verzameling ‘ Hubert Looser’ met werk uit de eigen collectie. De verzameling ‘Looser’ is één van de belangrijkste Europese verzamelingen van kunstwerken uit het surrealisme, abstract expressionisme, minimal art en arte povera. De tentoonstelling behandelt vijf thema’s: surrealisme en abstract expressionisme, de abstracte picturale geste, proces en materie in sculpturen, monochromie en minimalisme, beelden ‘over niets’. De werken omspannen een boog van de écriture automatique over dripping en action painting naar de monochromie en de conceptuele kunst. Yves Tanguy ontmoet David Smith, Jackson Pollock en Willem de Kooning; Franz Kline wordt geplaatst naast Sam Francis, Frank Stella, Cy Twombly; Richard Serra, Auguste Rodin en Medardo Rosso gaan de confrontatie aan met Alberto Giacometti en John Chamberlain. Europese kunstenaars gaan in dialoog met Amerikaanse, werken uit een privé verzameling met werken uit de museale traditie.


Willem de Kooning: zonder titel
Keulen: Wir nennen es Ludwig

De groepstentoonstelling ‘Wir nennen es Ludwig’ is het hoogtepunt van het vieringjaar voor het 40-jarig bestaan van het museum. Het thema van de tentoonstelling is het ‘instituut’ zelf. 25 Internationale kunstenaars werden uitgenodigd om na te denken over het ‘instituut’ en over wat het museum Ludwig voor hen heeft betekend. De titel maakt duidelijk dat het resultaat geen éénzijdige visie is op deze instelling, maar veeleer een caleidoscopisch beeld biedt over wat dit instituut betekend heeft: het is een verzameling die uiteraard opgebouwd is vanuit de keuzes en voorkeuren van de verzamelaars zelf, maar niet in mindere mate ook door de kunstenaars die er hebben aan meegewerkt. De tentoonstelling ‘Wij noemen het Ludwig’ illustreert het belang dat dit instituut hecht aan een open visie en aan ruimte voor alle actoren om te kunnen reflecteren over de belangrijke vraag wat een museum is en wat het zou kunnen – zou moeten - zijn. 
Deelnemende kunstenaars zijn:  Georges Adéag­bo, Ai Wei­wei, Ei Arakawa, Min­er­va Cue­vas, Maria Eich­horn, Andrea Fraser, Meschac Gaba, Guerrilla Girls, Hans Haacke, Diango Hernández, Candida Höfer, Bodys Isek Kingelez, Kuehn Malvezzi, Christian Philipp Müller, Marcel Odenbach, Ahmet Ögüt, Claes Oldenburg, Pratchaya Phinthong, Alexandra Pirici & Manuel Pelmuş, Gerhard Richter, Avery Singer, Jürgen Stollhans, Rose­marie Trockel, Villa Design Group, Christopher Williams


PRAKTISCH


Datum: zondag 16 oktober 2016
Vertrek: 07h30, hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 20h00
Inschrijven: van  27 september 2016 tot 01 oktober 2016 via de Konsepttelefoon: 
0473 93 86 71
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.


Leden Konsept: 41 €; niet-leden: 51 €
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.


maandag 19 september 2016

OPERA BALLET VLAANDEREN OPENT NIEUWE SEIZOEN MET EXPO KOEN VAN DEN BROEK IN ANTWERP TOWER



Opera Vlaanderen gaat voor zijn seizoenscampagnes altijd in zee met kunstenaars die het seizoen mee een sterke uitstraling kunnen geven: de voorbije jaren waren dat illustrator Ward Zwart, fotografen Veerle Frissen en Carl De Keyzer en het kunstenaarsduo Maurizio Cattelan en Pierpaolo Ferrari. Voor het nieuwe seizoen viel Aviel Cahn voor het werk van schilder Koen van den Broek, die hij al jaren volgt en ook Sidi Larbi Cherkaoui was meteen enthousiast. In zijn werk gaat Van den Broek namelijk al jaren op zoek naar grenzen en zoekt hij in eerder banale architectuur de interessante details op, van drempels tot schaduwen. Dat werk sluit dan ook naadloos aan bij het seizoensthema Borderline van Opera Ballet Vlaanderen. Cahn wist Van den Broek te overtuigen om een aantal nieuwe canvassen te maken, speciaal voor de nieuwe seizoenscampagne en daarnaast kozen Cahn en Cherkaoui ook nog een aantal beelden uit zijn bestaand werk.

Bij Opera Ballet Vlaanderen zijn ze uiteraard erg trots op deze unieke samenwerking en daarom opent het nieuwe seizoen met een expo, in samenwerking met het Antwerpse museum voor hedendaagse kunst M HKA, waarin het grootste deel van de werken bij elkaar wordt gebracht. De locatie waar dat gebeurt is al even uniek: de 20ste verdieping van de A-tower, naast het Antwerpse operagebouw. De expo wordt mogelijk gemaakt dankzij de gulle steun van mecenas Bernard Van Hool.


De tentoonstelling loopt nog tot en met 30 september en is open van woensdag tot en met zondag tussen 14u en 20u. De tentoonstelling is gratis toegankelijk.