maandag 9 december 2019

STUDIEREIS ZONDAG 26 JANUARI 2020 ESSEN: DER MONTIERDE MENSCH & I WAS A ROBOT DUISBURG: KATHARINA GROSSE X GOTTHARD GRAUBNER

STUDIEREIS ZONDAG 26 JANUARI 2020
ESSEN: DER MONTIERDE MENSCH en I WAS A ROBOT
DUISBURG: KATHARINA GROSSE X GOTTHARD GRAUBNER


Essen. Museum Folkwang. “Der montierte Mensch”



 
Fernand Léger: Le mecanicien, 1920,
National Gallery of Canada, Ottawa
(c) VG Bild-Kunst, Bonn 2019
Met de tentoonstelling “Der montierte Mensch” focust het museum Folkwang in op de relatie tussen mens en techniek tijdens de voorbije 120 jaar: op welke wijze hebben kunstenaars en kunstenaressen in hun beeldend werk mens en techniek bij elkaar gebracht? 

De tentoonstelling belicht niet enkel een zeer grote periode uit de kunstgeschiedenis, maar ook een grote diversiteit aan media: zij toont kunst als spiegel van de industrialisering, mechanisering en digitalisering. Belangrijke werken uit de schilderkunst, sculptuur en grafiek, vroege fotografische experimenten, installaties, films, video- en performancekunst, en werk van kunstenaars uit de post-internet-generatie vormen samen een uitgebreid cultuurhistorisch overzicht.

In de tentoonstelling zijn meer dan 100 kunstenaars vertegenwoordigd met meer dan 200 werken. Zij hebben allen, vanaf het begin van de mechanisering tot op heden, in hun kunst plaats geruimd voor en commentaar gegeven op de gevolgen van de industrialisering, mechanisering, cybernetica, robotica, en kunstmatige intelligentie zowel op de mens als op de maatschappij.






 
Franz Wilhelm Seiwert: Die Arbeitsmänner, 1925
Stiftung Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Foto: Kunstpalast/ARTOTHEK
Uit de vroege jaren 1920 zijn werken te zien van de futuristen ( zoals Fortunato Depero en Giacomo Bella), en meesterwerken van kubisten en constructivisten als onder anderen Fernand Léger, Marcel Duchamp, El Lissitzky en Otto Dix. De periode na de tweede wereldoorlog is vertegenwoordigd door kunstenaars als onder anderen Robert Rauschenberg, Eva Hesse, Roy Lichtenstein en Konrad Klapheck. Uit de jaren 1950 werd werk gekozen van feministische kunstenaars als Maria Lassnig, Helen Chadwick en Lynn Hershman Leeson. Ook actuele, jonge kunstenaars uit de ‘digitale generatie’ zijn goed vertegenwoordig met namen als Ed Atkins en Avery Singer. Veel internationale instellingen stelden voor deze tentoonstelling werken ter beschikking, gaande van beelddocumenten over industrialisering en staatspropaganda over de klassieke ‘modernen’ tot de avant-garde.


 
Uit de lijst van meer dan 100 deelnemende kunstenaars noemen we er enkele: Willi Baumeister, Thomas Bayrle, Rudolf Belling, Umberto Boccioni, John Cage, Computer Technique Group (CTG), Walter Dexel, Raymond Duchamp-Villon, Charles & Ray Eames, Max Ernst, Öyvind Fahlström, Harun Farocki, Fischer, Herbert W. Franke, George Grosz, Richard Hamilton, Barbara Hammer, Sidsel Meineche Hansen, Raoul Hausmann, John Heartfield, Vilmos Huszár, Boris Ignatowitsch, Wassily Kandinsky, Anne-Mie van Kerckhoven, Konrad Klapheck, Jürgen Klauke, Josh Kline, Alexander Kluge, Fernand Léger, El Lissitzky, René Magritte, Kasimir Malewitsch, Man Ray, Étienne-Jules Marey, Rémy Markowitsch, László Moholy-Nagy, Eadweard Muybridge, Tony Oursler, Trevor Paglen, Nam June Paik, Eduardo Paolozzi, Georgi Petrusow, Antoine Pevsner, Walter Pichler, Jon Rafman, Robert Rauschenberg, Alexander Rodtschenko, Thomas Ruff, Oskar Schlemmer, Nicolas Schöffer, Franz Wilhelm Seiwert, Friedemann von Stockhausen, Jean Tinguely, Patrick Tresset, Anna Uddenberg, Erwin Wendt, George Widener.....

Essen. Museum Folkwang. “I was a robot”. Science Fiction en Popcultuur.

 
Astounding Science Fiction, Band 43/Nr. 1,
März 1949 (c) Alejandro (MdA/AM)
Een ongeremd geloof in vooruitgang en in onbegrensde wetenschap enerzijds, dystopieën en doemscenario’s over het einde van de wereld anderzijds: sedert vele generaties stellen we ons vragen over de toekomst van de mensheid in een wereld waarvan de technologische evolutie alsmaar sneller verloopt. Vanuit deze achtergrond ontwikkelt zich,  sedert de jaren 20 van vorige eeuw, vanuit de literatuur een nieuw genre: Science Fiction. Dit genre wordt, mede door de massamedia, razendsnel populair. De fantastische toekomstvisioenen die erin getekend worden, evenzeer als de mens-machines die deze wereld bevolken, oefenen een enorme aantrekkingskracht uit in boeken, kunst, films, muziekclips, comics en computerspelletjes. 


De tentoonstelling “I was a Robot” focust op het aspect “mensachtige apparaten”. Zij illustreert hoe deze, vanaf hun eerste verschijning tot in de actuele avant-garde, evolueerden tot robots die zich uiteindelijk ontwikkeld hebben tot cyborgs met kunstmatige intelligentie. We krijgen aldus een actuele kijk op het genre, met veel beelden uit het verleden net zo goed als van vandaag. In acht afdelingen onderzoekt de tentoonstelling de beelden en de interpretaties die door de Science-Fiction in robots gelegd zijn. Deze thema’s zijn: Schepping en functie, ironie en poëzie, serialiteit en herhaling, kunstmatige creatie en kunstmatige intelligentie, cyberpunk, het einde van de mensheid.
Covers van en illustraties in tijdschriften, affiches, films, objecten en videospelletjes introduceren ons in beeld-werelden waarin robots en gemengde wezens metaforen worden van onze eigen vervreemding in de snel evoluerende wereld. Zij geven een fascinerend beeld van de invloed van de Science-Fiction op de popcultuur.
Is de robot een vriend of de vijand van de mens? Verbetert hij ons leven of maakt zijn verdere ontwikkeling de mens overbodig? Of is hij misschien zelf slechts een overgangsfiguur wanneer we kijken naar de evolutie van de digitalisering, lichaamsimplantaten en kunstmatige intelligentie? Met deze evolutie geraken de visioenen en scenario’s van de historische Science-Fiction alsmaar meer verstrengeld met de actuele werkelijkheid. Tegelijkertijd veranderen de utopieën en dystopieën in de wetenschap, net zoals die in de Science Fiction, voortdurend. Wat vertelt dat ons?

Essen. Museum Folkwang. Vaste collectie.

Het museum Folkwang bezit een indrukwekkende verzameling kunstwerken uit de 19de en 20ste eeuw. Teveel om alle kunstenaars te noemen. Uit de 19de eeuw herbergt zij de grootste meesters van de Duitse Romantiek, het Franse Classicisme en Realisme, en het impressionisme. De vroege 20ste eeuw is vertegenwoordigd door de fauvisten, de Duitse expressionisten – Blauen Reiter en Die Brücke - ,de avantgarde uit de jaren 20 en het kubisme.
Meesters van Bauhaus en van het surrealisme zijn ruimschoots vertegenwoordigd. Vanaf de jaren 1950 werd resoluut gekozen voor actuele kunst, zoals pop-art en Zero. Ook latere kunstenaars als onder anderen Richter, Roni Horn, Baselitz, Penck, Schütte, Kippenberger, Baumgarten en Atelier van Lieshout behoren tot de collectie.





Duisburg. Museum Kuppersmühle: 
Farbe Absolut. KATHARINA GROSSE x GOTTHARD GRAUBNER



 
Installationsansicht Katharina Grosse (m.) und Gotthard
Graubner(l.u.r.),MKM 2019 (c) Henning Krause
Het MKM confronteert voor het eerst in een gezamenlijke tentoonstelling twee opvallende kunstenaarspersoonlijkheden met elkaar. In de jaren 1980 volgde Katharina Grosse (1961) aan de Academie van Düsseldorf les bij Gotthard Graubner (1930-2013). Later zal ze daar zelf les geven. Centraal in deze tentoonstelling staat de dialoog tussen beide kunstenaars,  een gesprek over en een onderzoek naar de mogelijkheden van ‘Kleur’ in de schilderkunst. Uitgangspunt is beider overtuiging van de tijdloze en existentiële kracht van ‘Kleur’, die zich onmiddellijk van de toeschouwer meester maakt en een psychische ervaring uitlokt. Het is boeiend vast te stellen hoe beide kunstenaars volledig verschillende artistieke concepten ontwikkelen, ingepast in en vorm gevend aan het artistieke klimaat van hun tijd.



 
Installationsansicht Katharina Grosse (l) und
Gothard Graubner (r), MKM 2019
Foto Henning Krause
Gotthard Graubner
is één van de belangrijkste na-oorlogse schilders. Vanaf de jaren 1960 verkende hij met zijn object-achtige, als kussens gebolsterde ‘Farbraumkörpern’ een nieuwe ruimtelijke dimensie van het beeld. Centraal in zijn werk staat de ‘werking’ van kleur, die in verschillende lagen wordt aangebracht, doordringt in de objecten en er tenslotte één mee wordt.


Het werk van Katarina Grosse is energetisch, onrustig en confronterend. Grote vlakken gespoten verf mengen zich in complexe verflagen met verticale druipsporen en lege vlakken. Krachtige, industriële kleuren treffen de toeschouwer met onmiddellijke kracht. Eind jaren 1990 begon Grosse een industriële spuitmachine te gebruiken, waardoor haar ‘geste’ uitvergroot werd, en zij de basis legde van haar overtuiging dat er geen hiërarchie bestaat tussen schilderen, beeld en ruimte














Het museum Küppersmühle

Werken van Anselm Kiefer tot Gerhard Richter, veelzijdige tentoonstellingen en een markante architectuur, tussen industrieel erfgoed en White Cube in, dat is het MKM, Museum Küppersmühle für Moderne Kunst. Dit museum, gelegen aan de binnenhaven van Duisburg is één van de grootste privé-musea (Collectie Ströher) van Duitsland. De Zwitserse toparchitecten de Meuron hebben het oude stapelhuis met zijn geklasseerde bakstenen gevel omgebouwd tot een moderne cultuurtempel waar architectuurfans van overal naar komen kijken. In 2019 werd deze nieuwe uitbreiding geopend.






NIEUWE INSCHRIJVINGSPROCEDURE: ENKEL PER SMS! GEEN VOICEMAIL!!!


PRAKTISCH 

Datum: ZONDAG  26 januari 2020.
Vertrek: 08h00 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: omstreeks 18h00

Inschrijven: dinsdag 14 januari 2020 vanaf 08h00. Enkel met een sms via de Konsepttelefoon:
0473 93 86 71.

Stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Vermeld de namen van iedereen voor wie je inschrijft. Konsept zal je daarna zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept je contacteerde kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept:  31 €; niet-leden: 41 €  (Leden hebben voorrang)

Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft