zaterdag 17 december 2016

STUDIEREIS ZATERDAG 21 JANUARI 2017: DEN HAAG GEMEENTEMUSEUM & HILVERSUM: W.M.DUDOK

STUDIEREIS ZATERDAG 21 JANUARI 2017:

DEN HAAG GEMEENTEMUSEUM: Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw
HILVERSUM: W.M.Dudok: het Raadhuis (1931)

DEN HAAG GEMEENTEMUSEUM:
Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw

Auguste Rodin, Ernst Ludwig Kirchner, Umberto Boccioni, Constantin Brancusi, Jean Arp, Alexander Calder, Alberto Giacometti, Henry Moore, Donald Judd, David Smith, Louise Bourgeois en vele anderen. Dit zijn de hoofdrolspelers in een groots overzicht van moderne sculptuur. In Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw worden de belangrijkste ontwikkelingen getoond in de Europese en Amerikaanse beeldhouwkunst. Van Balzac van Rodin tot en met de draadsculpturen van Sandback en Bourgeois’ beroemde spinnen: de tentoonstelling is als een wandeling langs de sculpturale hoogtepunten van de westerse kunstgeschiedenis.



Rodin, la Defence
In de geschiedenis van de beeldhouwkunst zijn grofweg drie essentiële perioden te onderscheiden: de klassieke oudheid; de renaissance waarin Michelangelo sculptuur tot een nieuw hoogtepunt bracht; en de 20ste eeuw waarin de kunstenaars sculptuur in alle opzichten de ruimte geven, hangend van het plafond, liggend op de vloer en vrij van de zichtbare werkelijkheid. De tentoonstelling Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw vertelt aan de hand van zes thema’s in een grotendeels chronologisch overzicht het verhaal van die laatste essentiële periode in de beeldhouwkunst. Dat verhaal begint bij Rodin. 

Halverwege de negentiende eeuw lag de beeldhouwkunst op haar gat. Terwijl de schilderkunst volop in ontwikkeling was door experimenten met kleur en losse toets, leken de mogelijkheden voor vernieuwing in de beeldhouwkunst beperkt. In de salons speelden de nog brave academische sculpturen een bijrol. De beroemde kunstcriticus Charles Baudelaire benoemde zelfs de meest kenmerkende eigenschap van de beeldhouwkunst – haar ruimtelijkheid – als haar grote zwakte. Rodin was de eerste kunstenaar die juist die ruimtelijkheid van sculptuur niet zag als een zwakte, maar als haar kracht. Hij richtte zich niet puur op de voorzijde van zijn sculpturen, maar werkte rondom. Geïnspireerd door de vluchtige toets van impressionistische schilders liet hij zijn duimafdrukken staan en toonde hij onafgewerkte onderdelen en fragmenten van een lichaam in plaats van een volledig uitgewerkt figuur. Rodin had de beeldhouwkunst voorgoed veranderd.

David Smith, Untitled
Na Rodin is het hek van de dam. Nieuwe generaties van kunstenaars ontdekken de ongekende mogelijkheden van sculptuur. Kirchner en Derain zoeken naar expressie via het materiaal zelf. Niet in klei, waarin elke misstap kan worden gecorrigeerd alvorens een afgietsel wordt gemaakt, maar door te hakken in steen of hout. Brancusi heft het onderscheid op tussen  sculptuur en de sokkel eronder. Kunstenaars als Arp en Calder maken beelden die steeds minder figuratief en juist meer abstract zijn. Toch bleef het menselijk lichaam lange tijd het meest traditionele onderwerp van de beeldhouwkunst. Zeker ook ten tijde van de totalitaire regimes die het geïdealiseerde lichaam inzetten in hun propaganda. De tentoonstelling gaat ook deze periode niet uit de weg en toont onder meer Bertelli’s Kop van Mussolini. Giacometti is een van de kunstenaars die juist het gehavende lichaam laat zien. Bij Moore en Hepworth wordt voor het eerst ook het landschap een onderwerp. De minimalisten van de jaren 60 zoals Judd en Andre beelden niets meer uit. Het gaat hen om de ervaring van ruimte; sculptuur gaat bij hen op in de omgeving. Het toppunt zijn de draadsculpturen van Fred Sandback. Zijn werk heeft niet langer een vaste plek in de ruimte maar is erdoorheen gespannen. Sculptuur heeft de ruimte veroverd.


Het Gemeentemuseum toont deze belangrijke ontwikkelingen in de moderne sculptuur aan de hand van internationale topstukken uit de kunstgeschiedenis. Veel werken zijn nooit eerder in Nederland te zien geweest.

Carl Andre, Jean Arp, Vladimir Baranov‐Rossiné, Ernst Barlach, Renato Guiseppe Bertelli, Umberto Boccioni, Emile‐Antoine Bourdelle, David Smith, Louise Bourgeois, Constantin Brancusi, Alexander Calder, Henk Chabot, Honoré Daumier, Edgar Degas, André Derain, Marcel Duchamp, Raymond Duchamp‐Villon, Emil Filla, Dan Flavin, Naum Gabo, Henri Gaudier‐Brzeska, Alberto Giacometti, Eric Gill, Julio González, Otto Gutfreund, Barbara Hepworth, Donald Judd, Ernst Ludwig Kirchner, Käthe Kollwitz, Henri Laurens, Wilhelm Lehmbruck, Jacques Lipchitz, Aristide Maillol, Marino Marini, Henri Matisse, Joseph Mendes da Costa, Joan Miró, Henry Moore, Pablo Picasso, John Rädecker, Germaine Richier, Auguste Rodin, Medardo Rosso, Niki de Saint-Phalle, Fred Sandback, Kurt Schwitters, Tony Smith, Paul Thek, Jean Tinguely, William Turnbull, Carel Visser, Tjipke Visser, Ossip Zadkine.


HILVERSUM
W.M.Dudok: het Raadhuis (1931)



Raadhuis Hilversum, Raadszaal
Het raadhuis in Hilversum (1931) is het hoogtepunt van het werk van Willem Marinus Dudok. Door zijn toepassing van de horizontale gevellijn en de kubistische volumes is het een spraakmakend gebouw. Even indrukwekkend als het exterieur is ook het interieur. Een prachtige indeling van ruimte, vorm, kleur en materiaal.

Dudok was één van de belangrijkste architecten van de 20ste eeuw. Zijn werk behoort niet tot één stroming of stijl. Het indrukwekkende oeuvre van Dudok kent een grote diversiteit en laat invloeden zien van Berlage, de Amsterdamse School, de Stijl, het Nieuwe Bouwen en ook de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Dudok liet zich steeds opnieuw inspireren en ontwikkelde vanuit al die invloeden een heel eigen stijl, die hij ‘kubistisch’ noemde. Zijn bouwwerken zijn vaak een samenstelling van blokken tot een evenwichtige compositie. Het Raadhuis in Hilversum is daarvan het meest treffende voorbeeld. Dit gebouw geldt nog altijd als één van de hoogtepunten binnen de Nederlandse architectuur. Hoe sober zijn werk in de loop van de jaren ook werd, altijd ontstonden gebouwen op een gevoelsmatige manier, met veel aandacht voor vormgeving, kleurgebruik en detaillering. Daarbij paste hij ook ‘moderne’ middelen toe als glas en beton. Met die werkwijze bewoog hij zich tussen traditie en moderniteit. Het Raadhuis in Hilversum diende als voorbeeld voor de Villa Cavrois van Mallet Stevens.


We krijgen een rondleiding in het Raadhuis, en we bezoeken enkele andere gebouwen van Dudok, zoals de Noorderbegraafplaats, het Pompgemaal en andere

.




















PRAKTISCH

Datum: ZATERDAG 21 JANUARI 2017.
Vertrek: 07h45 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h30

Inschrijven: van 20 december 2016  tot  08 januari 2017 via de Konsepttelefoon: 
0473 93 86 71.
  
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 38 €; niet-leden: 48 € 
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.