donderdag 5 juni 2014

STUDIEREIS KONSEPT ZONDAG 21 SEPTEMBER 2014 LOUVRE-LENS & LEZING 'OORLOG EN VERSCHRIKKING IN DE BEELDENDE KUNST'

* LOUVRE LENS- DE VERSCHRIKKINGEN VAN DE OORLOG 1800 -2014
* NOTRE-DAME-DE-LORETTE-ABLAIN-ST.NAZAIRE - GROOTSTE FRANSE MILITAIRE     BEGRAAFPLAATS
* GIVENCHY-EN-CHOHELLE (op de heuvelrug van Vimy) -    CANADIAN NATIONAL VIMY MEMORIAL


LOUVRE LENS:
DE VERSCHRIKKINGEN VAN DE OORLOG 1800-2014

De geschiedenis in schilderkunst, beeldhouwkunst, grafische kunst, film, strips, cartoons ...



De tentoonstelling brengt een rijke verzameling afbeeldingen, getuigenissen  en voorwerpen bij elkaar die geworteld zijn in, en getuigen van de desillusie die samengaat met de oorlog. Zij illustreert aldus op welke wijze kunstenaars hebben bijgedragen aan een beweging die de negatieve, ontgoochelende aspecten van geweld in de aandacht wil brengen en die begint tijdens het keizerrijk onder Napoleon. Tot in die periode vertegenwoordigde oorlog voeren ongetwijfeld ook belangrijke, centrale maatschappelijke waarden, en was als het ware een wreed en hard, maar toch ook een noodzakelijk en onvermijdelijk maatschappelijk proces. Dit verminderde vanaf de 19e eeuw. Terwijl de kunst veel aandacht bleef hebben voor de heroïsche aspecten van de strijd, kwamen als maar meer de andere aspecten van de oorlog in beeld, met inbegrip van de meest gruwelijke gevolgen voor mensen, dieren, landschap, steden en objecten. In twaalf thema’s brengt deze multidisciplinaire tentoonstelling de belangrijkste mijlpalen van deze nauwelijks gekende evolutie in de schijnwerpers,  met inbegrip van de Eerste Wereldoorlog. Ze stelt 450 werken van bijna 200 kunstenaars tentoon, waaronder Géricault,Goya, Dix, Léger, Capa, Picasso, Richter, Yan Pei-Ming , Claude Lévêque en vele anderen.

LOUVRE LENS :DE VASTE COLLECTIE


Lens is een centrumstad in het noorden van Frankrijk die vooral gekend is omwille van haar trotse mijnwerkers-verleden. De stad is een typische arbeidersstad met veel cités en zij is de voornaamste en grootste stad in een aaneengesloten agglomeratie van kleine steden met in totaal zo’n  250.000 inwoners.
Na de sluiting van de mijnen en de wat minder succesvolle investeringen had Lens de laatste 
jaren een nieuwe uitdaging nodig. Net zoals in vele andere oude industriesteden werd ook hier gekozen voor een nieuwe bestemming van de oude mijnsite. Op 12.12.2012 opende het Parijse Louvre museum hier haar eerste filiaal in een indrukwekkend architecturaal topmuseum. Dit museum is van de hand van de Japanse SANAA architecten Kazuo Sejima en Ryue Nishizawa, die geen dominante ‘burcht’ wilden ontwerpen, maar kozen voor een lage, gemakkelijk toegankelijk structuur die zich op geen enkele wijze opdringt aan de omgeving.
 Het Louvre-Lens voert een spannend en divers tentoonstellingsbeleid. In de permanente collectie worden 240 topwerken van “Het Louvre Parijs” getoond, waarvan jaarlijks ongeveer 20% wordt verwisseld. In deze ‘Galerij van de Tijd, een rechthoekige zaal van 120 X 25 meter, wordt met een dwarsdoorsnede van de collectie van het Louvre de kunstgeschiedenis doorgenomen. Alle tijdperken en culturen zijn vertegenwoordigd, met zowel meesterwerken als zelden getoonde stukken. De vroegste beelden zijn vondsten uit Egypte en Mesopotamië van 3.000 voor Christus: een versierd doosje met jachttafereel, een steen met spijkerschrift, een bijna abstract vrouwenbeeld. Men noemt deze collectie ook wel ‘De Galerij van de Tijd’, en de presentatie ervan beantwoordt aan de actuele inzichten inzake museale opvattingen.

 ABLAIN-SAINT-NAZAIRE:FRANSE NATIONALE BEGRAAFPLAATS NOTRE-DAME-DE-LORETTE
De grootste militaire begraafplaats van Frankrijk


Op de hoogvlakte bij Ablain-Saint-Nazaire staat een aan Onze Lieve Vrouw van Loreto gewijde kapel. De Franse soldaten kozen na de slag van mei 1915 deze plek om hun gevallen kameraden te begraven. Na de oorlog begon Frankrijk met de aanleg van enorme militaire begraafplaatsen waar de bovenmaatse opofferingen van de natie pijnlijk duidelijk zouden worden.

Op de kleine begraafplaats van Lorette werden de stoffelijke resten bijgezet van gesneuvelden uit meer dan 150 begraafplaatsen van belangrijke fronten van 1914 – 1918: de Artois, de Frans-Vlaamse Westhoek, de IJzer en de Belgische kust. Ruim 20.000 geïdentificeerde soldaten krijgen er een eigen graf en de stoffelijke resten van meer dan 22.000 onbekende soldaten worden verdeeld over acht ossuaria. Lorette is hiermee de grootste militaire begraafplaats van Frankrijk

De bisschop van Arras, Monseigneur Julien, bevordert de bouw van een basiliek in neobyzantijnse stijl op de begraafplaats, naar het ontwerp van de architect Louis-Marie Cordonnier. Tegenover de basiliek torent de ossuariumlantaarn met een van de ossuaria. Het licht van de toren is op kilometers afstand te zien.

Een erewacht van vrijwilligers ontvangt sinds 1920 de bezoekers en onderhoudt elke zondag de eeuwige vlam.

GIVENCHY-EN-GOHELLE OP DE HEUVELRUG VAN VIMY:
CANADIAN NATIONAL VIMY MEMORIAL







Het Canadian National Vimy Memorial is een monument ter nagedachtenis van de Canadese soldaten die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog. De omliggende herdenkingssite is een bewaard slagveld uit de Slag van Vimy. Het monument werd ontworpen door Walter Seymour Allward. Deze plaats en dit prachtig monument (idem voor het uitzicht vanop het monument) hebben een speciale waarde voor de Canadezen, het is niet enkel een nagedachtenis voor hun gesneuvelden, maar het is tevens een symbool van hun nationale eenheid. Het was immers de eerste maal dat vier Canadeze divisies als één formatie samen deelnamen aan een veldslag. Deze veldslag vond plaats na een periode van drie jaar hevige gevechten voor de heuvelrug van Vimy, waar het Franse leger, de 1ste  Marokkaanse divisie en de Britten tevergeefs probeerden deze strategische plaats terug te veroveren op de Duitsers
.
De Canadese aanval begon op Paasmaandag 9 april 1917 om 5h30 en duurde tot de nacht van
donderdag 12 april. De Canadezen kregen in deze slag de heuvelrug van Vimy stevig in handen, maar de tol was bijzonder groot. Enkel bij de Canadezen waren er 3.598 doden en 7.004 gewonden.


UITNODIGING



‘OORLOG EN VERSCHRIKKING IN DE BEELDENDE KUNST’

Lezing door Etienne Van Deyck, leraar kunstgeschiedenis en kunstexploratie aan de ABK Mortsel


dinsdag 9 september 2014  om 20.00 uur in Kunstenhuis De Feniks

Deurneleitje 6 (overkant ABK, uitgang Deurnestraat)


m.m.v.
Konsept,
ABK Mortsel,
bibliotheek Mortsel,
Kunstenhuis de Feniks


Deze lezing is o.a. een inleiding op de Konseptreis naar Louvre-Lens van zondag 21 september 2014.


Inkom is gratis, de opbrengst van de drankverkoop gaat integraal naar de actie ‘Levensloop’ van de Stichting tegen Kanker

                                  ---------------------------------------------------------

STUDIEREIS PRAKTISCH



Datum: zondag 21 september 2014
Vertrek: 07h45 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem
Terug: rond 18h30

Inschrijven van dinsdag 11 tot zondag 22 juni 2014 via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.

Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met dezelfde informatie. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.


Leden Konsept: 26 €; niet-leden: 35 €
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.