* LOUVRE LENS- DE VERSCHRIKKINGEN VAN DE OORLOG 1800 -2014
* NOTRE-DAME-DE-LORETTE-ABLAIN-ST.NAZAIRE - GROOTSTE FRANSE MILITAIRE BEGRAAFPLAATS
* GIVENCHY-EN-CHOHELLE (op de heuvelrug van Vimy) - CANADIAN NATIONAL VIMY MEMORIAL
De geschiedenis in schilderkunst, beeldhouwkunst, grafische kunst, film, strips, cartoons ...
De tentoonstelling brengt een rijke verzameling afbeeldingen, getuigenissen en voorwerpen bij elkaar die geworteld zijn in, en getuigen van de desillusie die samengaat met de oorlog. Zij illustreert aldus op welke wijze kunstenaars hebben bijgedragen aan een beweging die de negatieve, ontgoochelende aspecten van geweld in de aandacht wil brengen en die begint tijdens het keizerrijk onder Napoleon. Tot in die periode vertegenwoordigde oorlog voeren ongetwijfeld ook belangrijke, centrale maatschappelijke waarden, en was als het ware een wreed en hard, maar toch ook een noodzakelijk en onvermijdelijk maatschappelijk proces. Dit verminderde vanaf de 19e eeuw. Terwijl de kunst veel aandacht bleef hebben voor de heroïsche aspecten van de strijd, kwamen als maar meer de andere aspecten van de oorlog in beeld, met inbegrip van de meest gruwelijke gevolgen voor mensen, dieren, landschap, steden en objecten. In twaalf thema’s brengt deze multidisciplinaire tentoonstelling de belangrijkste mijlpalen van deze nauwelijks gekende evolutie in de schijnwerpers, met inbegrip van de Eerste Wereldoorlog. Ze stelt 450 werken van bijna 200 kunstenaars tentoon, waaronder Géricault,Goya, Dix, Léger, Capa, Picasso, Richter, Yan Pei-Ming , Claude Lévêque en vele anderen.
LOUVRE LENS :DE VASTE COLLECTIE
Lens is een centrumstad in het
noorden van Frankrijk die vooral gekend is omwille van haar trotse
mijnwerkers-verleden. De stad is een typische arbeidersstad met veel cités en
zij is de voornaamste en grootste stad in een aaneengesloten
agglomeratie van kleine steden met in totaal zo’n 250.000 inwoners.
Na de
sluiting van de mijnen en de wat minder succesvolle investeringen had Lens de
laatste jaren een
nieuwe uitdaging nodig. Net zoals in vele andere oude industriesteden werd ook
hier gekozen voor een nieuwe bestemming van de oude mijnsite. Op 12.12.2012
opende het Parijse Louvre museum hier haar eerste filiaal in een indrukwekkend
architecturaal topmuseum. Dit museum is van de hand van de Japanse SANAA
architecten Kazuo Sejima en Ryue Nishizawa, die geen dominante ‘burcht’ wilden
ontwerpen, maar kozen voor een lage, gemakkelijk toegankelijk structuur die
zich op geen enkele wijze opdringt aan de omgeving. Het Louvre-Lens voert een
spannend en divers tentoonstellingsbeleid. In de permanente collectie worden
240 topwerken van “Het Louvre Parijs” getoond, waarvan jaarlijks ongeveer 20%
wordt verwisseld. In deze ‘Galerij van de Tijd, een rechthoekige zaal van 120 X
25 meter, wordt met een dwarsdoorsnede van de collectie van het Louvre de
kunstgeschiedenis doorgenomen. Alle tijdperken en culturen zijn
vertegenwoordigd, met zowel meesterwerken als zelden getoonde stukken. De
vroegste beelden zijn vondsten uit Egypte en Mesopotamië van 3.000 voor
Christus: een versierd doosje met jachttafereel, een steen met spijkerschrift,
een bijna abstract vrouwenbeeld. Men noemt deze collectie ook wel ‘De Galerij
van de Tijd’, en de presentatie ervan beantwoordt aan de actuele inzichten
inzake museale opvattingen.
Op de
hoogvlakte bij Ablain-Saint-Nazaire staat een aan Onze Lieve Vrouw van Loreto
gewijde kapel. De Franse soldaten kozen na de slag van mei 1915 deze plek om
hun gevallen kameraden te begraven. Na de oorlog begon Frankrijk met de aanleg
van enorme militaire begraafplaatsen waar de bovenmaatse opofferingen van de
natie pijnlijk duidelijk zouden worden.
Op de
kleine begraafplaats van Lorette werden de stoffelijke resten bijgezet van
gesneuvelden uit meer dan 150 begraafplaatsen van belangrijke fronten van 1914
– 1918: de Artois, de Frans-Vlaamse Westhoek, de IJzer en de Belgische kust.
Ruim 20.000 geïdentificeerde soldaten krijgen er een eigen graf en de
stoffelijke resten van meer dan 22.000 onbekende soldaten worden verdeeld over
acht ossuaria. Lorette is hiermee de grootste militaire begraafplaats van
Frankrijk
Het Canadian National Vimy Memorial is een monument ter nagedachtenis van de Canadese soldaten die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog. De omliggende herdenkingssite is een bewaard slagveld uit de Slag van Vimy. Het monument werd ontworpen door Walter Seymour Allward. Deze plaats en dit prachtig monument (idem voor het uitzicht vanop het monument) hebben een speciale waarde voor de Canadezen, het is niet enkel een nagedachtenis voor hun gesneuvelden, maar het is tevens een symbool van hun nationale eenheid. Het was immers de eerste maal dat vier Canadeze divisies als één formatie samen deelnamen aan een veldslag. Deze veldslag vond plaats na een periode van drie jaar hevige gevechten voor de heuvelrug van Vimy, waar het Franse leger, de 1ste Marokkaanse divisie en de Britten tevergeefs probeerden deze strategische plaats terug te veroveren op de Duitsers.