dinsdag 31 oktober 2017

STUDIEREIS ZONDAG 26 november 2017 Wuppertal


STUDIEREIS ZONDAG 26 november 2017 Wuppertal

Von der Heydt Museum: MANET RETROSPECTIEVE en vaste collectie
Kunsthal: TOBIAS ZIELONY, fotograaf
Skulpturenpark Waldfrieden: IMI KNOEBEL – BILDER en vaste collectie Tony Cragg en anderen.

Edouard Manet. Retrospectieve


 
De ouders van Manet ( 1832 – 1883) hadden bedacht dat Edouard rechten moest gaan studeren, maar daar had de jongeman geen zin in. Hij ging naar zee en kwam pas terug in 1849, toen zijn ouders eindelijk zijn wensen wilden respecteren. Hij ging in de leer bij Couture en volgde avondlessen aan de Académie Suisse. Hij bracht veel tijd door in het Louvre, waar hij het werk van de grote meesters kopieerde. Aanvankelijk schilderde hij erg traditioneel, maar later ontwikkelde hij een impressionistische werkwijze met lichte kleuren en een los handschrift. Tot zijn beste werk uit de beginperiode behoort 'De gitarist'. Dit schilderij bevat Spaanse invloeden en hij won er een prijs mee tijdens de Salon van 1861. Na het overlijden van zijn vader in 1862 was hij, dank zij de erfenis, eindelijk een vrij man. Op de Salon des Refusés, een protest-tentoonstelling naast de officiële Salon, presenteerde hij een jaar later zijn beroemde en tot controversen leidende schilderij 'Le Déjeuner sur l'Herbe'. Op dit schilderij zit een naakte vrouw tussen geklede mannen in een bos. Manets variant op een klassiek thema schokte publiek en critici. Onder invloed van Monet en Renoir werd zijn palet na 1873 lichter. Manet ging nu ook buiten het atelier schilderen, waardoor landschappen en stadsgezichten ontstonden. In 1882 exposeerde hij voor het laatst een nieuw werk. Hij was toen al ziek en stierf niet veel later.


 
Edouard Manet (1832-1882) was zijn leven lang een Einzelgänger. Misschien is het juist deze onafhankelijkheid die zijn visie op kunst en op de wereld om hem heen zo vernieuwend en interessant heeft gemaakt. Zijn vaak raadselachtige werk is nog altijd fascinerend. Het Von der Heydt-Museum Wuppertal wil  met een overzichts-tentoonstelling het werk van deze “buitenstaander” voor een breed publiek toegankelijk te maken. De tentoonstelling presenteert zijn gehele oeuvre, beginnend bij de eerste voorzichtige pogingen als leerling van Thomas Couture en eindigend met zijn laatste werk, de schitterende tuinschilderijen uit Rueil (1882). De visie van Manet op politiek, zijn levensbeschouwing en zijn relatie tot de samenleving in het 19de-eeuwse Frankrijk staan centraal in de tentoonstelling.


 De tentoonstelling toont ook schilderijen uit zijn Spaanse periode alsmede de bekende zeegezichten. Zijn late portretten en zijn figuurcomposities boeien vooral door de psychologische spanning tussen de personages en lijken vooruit te lopen op de vragen van de moderne psychoanalyse. Met zijn verrassende composities sloeg Manet een nieuwe weg in en dat maakte van hem terecht een baanbrekend kunstenaar die latere generaties inspireerde en dat nog steeds doet.








Presentatie vaste collectie: “MEHR LICHT!”  en “AUFBRUCH IN DIE MODERNE”

 
Met Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw, romantische en classicistische werken uit de 19de eeuw en moderne schilderijen van Claude Monet, Ernst Ludwig Kirchner, Otto Dix, Pablo Picasso, Francis Bacon en vele anderen is het Von der Heydt-Museum een van de belangrijkste musea van Duitsland. De collectie van het museum in Wuppertal omvat kunstwerken van de 16de tot de 21ste eeuw en is van internationale betekenis. Het zwaartepunt ligt op impressionisme, expressionisme en kunst uit de jaren ’20. 

In de tentoonstelling “Mehr Licht” wordt aandacht besteed aan de wijze waarop het thema ‘licht’ door kunstenaars wordt behandeld: het goddelijk licht in de middeleeuwen, het clair-obscure, licht als dramatisch element in de verbeelding, het licht en de lichtbronnen zelf als beeldende elementen en beelddrager, het licht in fotografie…. Het museum put uit zijn rijke collectie, van middeleeuwse kunst over Renaissance, Romantiek, tot ZERO en Beuys. 





Beckmann, Goden Arrow,,1930





De tentoonstelling “Aufbruch in die Moderne” illustreert met werken uit de eigen collectie het ontstaan en de geschiedenis van het modernisme. Het modernisme kreeg vorm dank zij het werk van individuele kunstenaars als Cézanne, Van Gogh, Hodler, Munch en Beckman die de weg naar een nieuwe beeldtaal verkenden. De kunstenaars van de “Blaue Reiter” en “Die Brücke” ervaarden de jaren voor de eerste wereldoorlog als een tijd van vrijheid waarin kunstenaars zich konden bevrijden van conventies en hun innerlijk leven met een persoonlijke beeldtaal vertolken. In deze tentoonstelling worden klassieke werken uit het modernisme getoond in confrontatie met werk van hedendaagse kunstenaars.



Skulpturenpark Waldfrieden: IMI KNÖEBEL


 
Imi Knöbel is een van de belangrijkste actuele Duitse kunstenaars. Als leerling van Beuys heeft hij zich vanaf zijn eerste werk uit de jaren 1960 bezig gehouden met enkele fundamentele problemen die hij in zijn minimalistische werken voortdurend blijft onderzoeken. Eén van de belangrijkste werken uit die vroege jaren is de monumentale installatie “Raum 19” die ook op deze tentoonstelling gepresenteerd wordt. Het werk onderzoekt de verhoudingen tussen ruimtelijke structuren en vlakke elementen: de interne overgangen en de verbindingen en ook die tussen de werken onderling. Dit is eveneens het thema van de kleurrijke ‘Tafelbilder’ die op de tentoonstelling te zien zijn. Boeiend is ook de vrijheid waarin de afzonderlijke elementen van zijn installaties zich in steeds nieuwe varianten tot elkaar verhouden, en hoe zij deel uitmaken van de ruimte rondom. Zij voeren als het ware een gesprek met de ruimte en nodigen aldus uit tot een  gesprek van de kunst met zichzelf. Ook in deze tentoonstelling daagt de kunstenaar de toeschouwer uit om zich in dit gesprek te mengen. 
Het Skulpturenpark Waldfrieden bevindt zich in een bos op een helling boven de Wupper. De Tony Cragg Foundation bouwt hier een verzameling uit met sculpturen van belangrijke moderne en actuele kunstenaars. De vaste collectie toont nu reeds werk van Tony Cragg, Richard Deacon, Thomas Schütte, Wilhelm Mundts, Eva Hilds, Bogomir Eckers en vele anderen.



TOBIAS ZIELONY: MASKIROVKA (Fotografie)


 
De fotograaf en filmmaker Tobias Zielony (geb. 1973 in Wuppertal) staat internationaal in de belangstelling. De tentoonstelling in de Von der Heydt-Kunsthalle presenteert zijn nieuwste, in Kiev gemaakte foto’s. Zielony fotografeert op plekken die in de collectieve waarneming van onze samenleving liever worden vermeden. Vaak gaat het om jongeren en jongvolwassenen die zich losmaken van hun milieu en naar buiten treden. Ze voeren een innerlijke strijd die draait om zelfbewustzijn en identiteit. En ze zoeken de confrontatie.






De tentoonstelling in de Von der Heydt-Kunsthalle richt zich op het meest actuele werk van Zielony. Voor het eerst zal een serie opnamen te zien zijn die Zielony in 2016/2017 in Oekraïne heeft gemaakt. Dit nieuwe werk, getiteld ‘Maskirovka’, houdt zich bezig met de queer- en techno-scene in Kiev als een echo van de revolutie van 2013. Het begrip ‘Maskirovka’ staat voor een Russische traditie van verborgen oorlogsvoering en militaire misleiding. Maskers spelen in de huidige Oekraïne een belangrijke rol: gasmaskers op Maidan, speciale eenheden in vermomming op de Krim, ‘maskerades’ in de techno-scene en bij het spel rond seksuele identiteit. De meest recente politieke ontwikkelingen en de inmenging van de Russen in binnenlandse aangelegenheden van Oekraïne zijn te beschouwen als een trieste vorm van travestie, waarbij alles mogelijk is, maar niets nog echt lijkt te zijn. Alle aspecten van het leven versmelten tot een toestand waarin er geen goed en fout meer bestaat.


PRAKTISCH           

Datum: ZONDAG 26 november 2017.
Vertrek: 07h15 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h45


Inschrijven:

dinsdag 14 november 2017 vanaf 08h00. Enkel via de Konsepttelefoon: 
0473 93 86 71. 
Stuur bij voorkeur een sms met je naam en telefoonnummer. Je kan ook een boodschap inspreken met vermelding van je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.


Leden Konsept:  41 €; niet-leden: 51 €  (Leden hebben voorrang)
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft