woensdag 27 januari 2016

STUDIEREIS ZATERDAG 5 MAART 2016 LaM RIJSEL: RETROSPECTIEVE A. MODIGLIANI; CROIX: VILLA CAVROIS

STUDIEREIS ZATERDAG 5 MAART 2016
LaM RIJSEL: RETROSPECTIEVE A. MODIGLIANI
CROIX: VILLA CAVROIS

LaM RIJSEL: A. MODIGLIANI.

Het LaM presenteert in samenwerking met de "Réunion des musées nationaux" een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Amedeo Modigliani.


Zelf bezit het LaM met zes schilderijen, acht tekeningen en een zeldzaam marmeren beeldhouwwerk één van de mooiste openbare collecties van deze beroemde schilder. Deze collectie bijeengebracht door Roger Dutilleul en Jean Masurel, die ook de stichters zijn van de collectie van het LaM, vormt de basis van de tentoonstelling.

De retrospectieve geeft een overzicht van het werk van Amedeo Modigliani, met speciale aandacht voor drie aspecten van zijn zowel korte als vruchtbare loopbaan. Opvallend in het werk van Modigliani, die een klassieke opleiding genoot, is zijn voortdurende dialoog met niet-westerse beeldhouwkunst en met kunst uit de oudheid. Even opvallend, zelfs centraal in zijn oeuvre,  is zijn aandacht voor portretten. In deze tentoonstelling wordt veel aandacht besteed aan portretten die hij maakte van vrienden, meestal acteurs, uit de Parijse avant-garde. Tenslotte zal de tentoonstelling inzicht bieden in de unieke band tussen het werk van Modigliani en de kunstverzamelaar Roger Dutilleul: deze kocht van 1918 tot 1946 een dertigtal schilderijen en talloze tekeningen van Modigliani, uit alle periodes, en werd aldus, samen met dokter Arnold Netter,  een van de belangrijkste verzamelaars van diens werk.

Modigliani is een Joods-Italiaanse schilder en beeldhouwer, geboren op 12 juli 1884 in Livorno  en overleden op 24 januari 1920 in Parijs. Hij schilderde sterk gestileerde naakten en portretten waarbij hij gebruik maakte van gestileerde en verlengde vormen zoals lange, ovale gezichten met uitgerekte halzen en lange ledematen, wat maakt dat de figuren vaak een melancholische stemming uitdrukken. Ogen, monden en neuzen staan in de gezichten niet op de 'juiste' plaats, maar vormen toch een sluitend en geloofwaardig geheel.

In veel portretten zijn duidelijk zijn  beste vrienden te herkennen. De naakten hebben een grote psychologische diepgang en stralen een onmiskenbare zinnelijkheid uit. Dit bracht de politie ertoe om er bij Modigliani's eerste tentoonstelling dan ook twee te doen verwijderen uit de etalage. 
Vanaf 1909 werkt Modigliani als beeldhouwer onder invloed van negersculpturen en het werk van Brancusi. Hij maakt kennis met deze sculpturen in allerlei tijdschriften, in het Musée de l'homme en dank zij de collecties van kunstenaars als Picasso, Braque, Matisse, Derain, De Vlaminck, Lipchitz en Epstein.
Vanaf 1911 komt hij in zijn mooiste periode met de grote naakten, en de portretten van kinderen en van eenvoudige mensen. Door toedoen van de dichter Zboronski, die zich over hem en zijn vrouw, Jeanne Hebuterne, ontfermt, kent hij kortstondig succes.

Modigliani wordt doorgaans - samen met Chagall en Soutine - een "peintre maudit" genoemd. Modigliani was ondanks zijn extreme armoede en zwakke gezondheid een groot liefhebber van het nachtleven. Chronische ziekten, alcohol en drugs zijn nooit ver weg en hij overlijdt op 35-jarige leeftijd op 25 Januari in 1920 aan tbc en alcoholisme in een hospitaal. Zijn echtgenote pleegt zelfmoord. (naar: www.kunstbus.nl)


VILLA CAVROIS
INTERBELLUMPAREL NABIJ ROUBAIX

In Croix, residentiële buurgemeente van Roubaix, ligt de De Villa Cavrois, een hoogtepunt van art-deco architectuur. Deze villa is een van de paradepaarden uit het oeuvre van de Franse architect Robert Mallet-Stevens (1886-1945). Na decennialange pijnlijke verwaarlozing kon het gebouw op de valreep van de sloop worden gered en het is nu – met immens veel middelen – in vol ornaat gerestaureerd.



De Villa Cavrois behoort samen, met de Villa Noailles in Hyères, tot de meesterwerken van Robert Mallet-Stevens, een vroeg overleden tijdgenoot van Le Corbusier. Met zijn lengte van zestig meter, 1840 vierkante meter woonruimte, 840 vierkante meter terrassen, een zwembad van 27 meter en een miroir d’eau van 72 meter eist deze parel van de interbellumarchitectuur een imposante plek in het landschap op. Geen wonder dat de Villa Cavrois vaak is vergeleken met een sierlijke pakketboot. Gebouwd tussen 1929 en 1932 liet Mallet-Stevens geen detail aan het toeval over, om te komen tot een Gesamtkunstwerk. Extreem modern in zijn uitgepuurde vormen en volumes, klassiek in zijn ruimtelijke ordening, dwingt de Villa Cavrois met zijn gele bakstenen (‘le péril jaune’) ontzag af, zonder epateerdrang. De architect gebruikte voor de inrichting de beste materialen zoals Zweeds marmer en diverse exquise houtsoorten waaronder zebrano, mahonie en iroko. Ook werkte hij met voor die tijd innovatieve, indirecte verlichting en ingebouwde geluidssystemen. De woonruimtes hebben een plafondhoogte van zeven meter. Let ook even op de ingewerkte klokken. Alles is erop gericht de tuinen in het vizier te houden, via grote glaspartijen. De Villa Cavrois zou Mallet-Stevens’ laatste grote villaproject worden. Men rekent het tot op heden niet ten onrechte tot de 100 mooiste woonhuizen ter wereld.



Het was de textielindustrieel en weverij-eigenaar Paul Cavrois die omstreeks 1925 Mallet-Stevens onder de arm nam om een ruime woning te creëeren voor zijn vrouw en zeven kinderen. De inspiratie haalde hij bij de bouwmeesters van De Stijl en Mallet-Stevens bezocht samen met Cavrois ook het in aanbouw zijnde modernistische Raadhuis van W.M.  Dudok in Hilversum en andere gebouwen daar. Verder werd het Palais Stoclet in Brussel, toprealisatie van architect Joseph Hoffmann, met een visite vereerd.

De familie bewoonde het huis slechts korte tijd, en al snel kwam het leeg te staan en verviel in een lange periode van totale verwaarlozing. Pas in 2001 kochten Frankrijk én Nord-Pas de Calais de Villa uiteindelijk aan. In 2003 werd een begin gemaakt met de renovatie, die twaalf jaar in beslag zou nemen en 23 miljoen euro kostte. De werken werden behoorlijk vertraagd omdat Mallet-Stevens al zijn bouwplannen na zijn dood in 1945 had laten vernietigen. De restaurateurs baseerden zich op 90 gedetailleerde zwart-witfoto’s uit 1932-1933. (Naar Dirk Leyman in www.znor.be)


Op DINSDAG 23 februari om 20h00 bent u welkom op de akademie voor een publieke les van Etienne Van Deyck, leraar kunstbeschouwing. Ter voorbereiding van het bezoek aan de villa Cavrois geeft hij een voordracht over ‘Het modernisme’. Verdere informatie volgt.

Praktisch

Datum: ZATERDAG 5 maart 2016.
Vertrek: 08h15 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h00

Inschrijven: van  29 JANUARI  tot 24 FEBRUARI 2016 uitsluitend via de  Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.

Kostprijs : leden Konsept: 28 €; niet-leden: 35 €
Het bezoek aan de villa Cavrois wordt individueel betaald aan de inkom: 7,5 € pp

Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.