maandag 19 februari 2018

STUDIEREIS ZONDAG 18 MAART 2018. AMSTERDAM, STEDELIJK MUSEUM: STEDELIJK BASE & AMSTERDAM MOCO, BANKSY EN ROY LICHTENSTEIN

STUDIEREIS ZONDAG 18 MAART 2018AMSTERDAM, STEDELIJK MUSEUM: STEDELIJK BASE: de ontwikkelingen in kunst en design, vanaf 1880 tot nu, in vele hoogtepunten.AMSTERDAM MOCO: BANKSY EN ROY LICHTENSTEIN



AMSTERDAM STEDELIJK MUSEUM: STEDELIJK BASE


Picasso: zittende vrouw met vishoed
STEDELIJK BASE is de permanente opstelling van hoogtepunten uit de collectie van het Stedelijk Museum. De presentatie beslaat de gehele nieuwe vleugel van het museum en toont een selectie van bijna 700 werken, gegroepeerd rond historische bewegingen, maatschappelijke thema’s en invloedrijke kunstenaars.


De tentoonstelling begint in de ABN AMRO Zaal met werk van sleutelfiguren als Kazimir Malevich, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Nola Hatterman, Charley Toorop, Barnett Newman, Yves Klein, Roy Lichtenstein, Ed van der Elsken, Yayoi Kusama en Sheila Hicks. Bezoekers nemen vervolgens de roltrap naar de VandenEnde Foundation Zaal, waar de tentoonstelling wordt vervolgd met een spectaculaire installatie van Barbara Kruger en kunst uit de periode 1980 tot heden, met werk van onder anderen Jeff Koons, Anselm Kiefer, Maarten Baas, Nan Goldin en Marlene Dumas



Malevich en Van Doesburg
.




Barnet Newman en Charles En Ray Eames
Van het ontstaan van de abstracte kunst en industriële vormgeving aan het eind van de 19e eeuw tot en met hedendaagse 3D-geprinte vazen en geëngageerde schilderkunst: STEDELIJK BASE is een perfecte kennismaking met de geschiedenis van de moderne kunst en vormgeving.


KUNST EN VORMGEVING

In STEDELIJK BASE worden vormgeving en beeldende kunst voor het eerst in de geschiedenis van het museum op grote schaal geïntegreerd getoond. Alle media zijn gelijkwaardig, en worden in dialoog gepresenteerd. Het resultaat is een bonte mix van schilderijen, meubelen, sieraden, sculpturen, gebruiksvoorwerpen, accessoires, fotografie, tekeningen, installaties, videokunst, affiches en interieurs. Deze dialoog doet recht aan de onderlinge samenhang van waaruit deze kunstvormen zijn ontstaan (denk bijvoorbeeld aan De Stijl en het Bauhaus), en maakt bovendien nieuwe dwarsverbanden zichtbaar.





TENTOONSTELLINGSONTWERP

Het tentoonstellingsontwerp van STEDELIJK BASE in de ABN AMRO Zaal is ontwikkeld door AMO/Rem Koolhaas in samenwerking met Federico Martelli en biedt een innovatieve presentatiewijze voor de vaste collectie. De experimentele visie op tentoonstellingsmaken van voormalig directeur Beatrix Ruf, de gedurfde tentoonstellingsarchitectuur en de nieuwste technologische ontwikkelingen scheppen samen een omgeving waarin de bezoeker de collectie kan ervaren via een vrij te kiezen route. Aan de buitenmuren van de zaal ontvouwt zich een chronologie, terwijl in het midden van de zaal een specifiek thema of aspect van de collectie wordt uitgelicht.

AMO dook in de archieven van het museum en deed onderzoek naar verschillende manieren waarop het Stedelijk zijn collectie in de loop der jaren heeft tentoongesteld. Het tentoonstellingsontwerp bouwt voort op het experimentele DNA van het Stedelijk. De indeling van dit eerste deel van STEDELIJK BASE benadrukt de collectie als een netwerk van relaties, in plaats van als een verzameling individuele kunstwerken . Uiterst dunne, losstaande wanden vormen een bijna stedelijke ruimte waarin vrije associaties en meervoudige verbanden mogelijk worden gemaakt.



MOCO: BANKSY EN ROY LICHTENSTEIN


Banksy: Beanfield
In het MOCO zijn voor deze tentoonstelling, waarvoor de kunstenaar zelf geen toestemming gaf, veel beroemde werken van Banksy bij elkaar gebracht: Laugh Now, Barcode, Girl with Balloon, Kids on Guns, Pulp Fiction, Flower Thrower, Monkey Queen, Kate Moss, Bomb Hugger, Soup Can en vele andere. Het belangrijkste werk op deze tentoonstelling is “Beanfield” (2,5 x 3,5 meter). Dit werk, dat sedert 2009 niet meer te zien was, is een zeer belangrijk werk en illustratief voor het activistisch karakter van Banksy’s kunstenaarschap. Banksy is over de gehele wereld bekend voor zijn straatkunst, waarvan vele werken in Londen ook beschermd zijn. Hij maakte echter ook veel werken op canvas, hout en papier. In de tentoonstelling ‘Laugh now’ werd van deze categorie heel wat werk bij elkaar gebracht uit privé collecties, en ook enkele stukken die gered werden van de sloop van gebouwen waarop ze aangebracht waren.


Lichtenstein: Crying Girl
De invloed van Roy Lichtenstein op de moderne en hedendaagse kunst is nog steeds duidelijk herkenbaar in veel artistieke disciplines: schilderen, de reclamewereld, fotografie, design en fashion. Zijn werk is bij de eerste oogopslag herkenbaar en is deel geworden van ons onbewust cultureel erfgoed. Het lijkt er op dat de kunst van Lichtenstein eenvoudig te begrijpen is, maar er is veel meer aan de hand. Het is ongetwijfeld een intellectuele en rationele kunst, waarover goed is nagedacht, en die tot stand is gekomen door deconstructie en reconstructie van bestaande beelden: gebogen lijnen geassociëerd met platte kleuren, duizenden regelmatige ‘dots’, een uitvergroot scherm in halve tonen dat de indruk van een ‘chiaroscuro’ oproept en zelf de indruk van lichtreflecties. Het werk van Lichtenstein verleidt op een gesofisticeerde manier tot visuele cultuur en communicatie.




PRAKTISCH 


Datum: ZONDAG  18 maart 2018.
Vertrek: 07h30 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h30

Inschrijven: dinsdag 06 maart 2018 vanaf 08h00. Enkel via de Konsepttelefoon:
0473 93 86 71.

Stuur bij voorkeur een sms met je naam en telefoonnummer. Je kan ook een boodschap inspreken met vermelding van je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.


Leden Konsept:  43 €; niet-leden: 53 €  (Leden hebben voorrang)
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft