dinsdag 18 februari 2020

ANNULATIE STUDIEREIS ZONDAG 22 MAART 2020 AMSTERDAM EN DEN HAAG

AFGELAST!!!


STUDIEREIS ZONDAG 22 MAART 2020
AMSTERDAM – DEN HAAG
Rijksmuseum Amsterdam: Caravaggio – Bernini – Barok in Rome
Kunstmuseum Den Haag: Breitner vs Israëls. Vrienden en rivalen.
Kunstmuseum Den Haag: A.R. Penck

RIJKSMUSEUM AMSTERDAM: CARAVAGGIO – BERNINI – BAROK IN ROME


Caravaggio:Narcissus
Een nieuwe generatie ambitieuze kunstenaars aangevoerd door de briljante schilder Caravaggio en de geniale beeldhouwer Bernini schudde in de eerste decennia van de 17de eeuw de ingedutte eeuwige stad Rome wakker.
Zij introduceerden een nieuwe kunsttaal, waarbij niet langer elegantie de norm was, maar het oproepen van emoties: de barok. Theatrale kunst met drama, dynamiek en bravura. Een kunst waarbij schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur innig samenwerkten. Een revolutie in de westerse kunst, die in Rome begon en in heel Europa zijn sporen naliet. Meer dan zeventig meesterwerken van Caravaggio, Bernini en hun tijdgenoten zijn te zien op de tentoonstelling Caravaggio-Bernini. Barok in Rome. De schilderijen en beeldhouwwerken zijn afkomstig uit internationale musea en uit particuliere collecties.







Barok in Rome

Het is de kunst die aan Nederland voorbijging, de joyeuze Italiaanse tegenhanger van de ingetogen en sobere cultuur van onze protestantse 17de eeuw. De Romeinse barok bracht een artistieke revolutie die in heel rooms-katholiek Europa werd gevoeld. Gangmakers waren de schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en de beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini (1598-1680). Rond deze twee genieën schaarden zich veel andere artistieke talenten. De Eeuwige Stad is in de eerste decennia van de 17de eeuw artistiek gezien ‘booming’. Rome wordt in korte tijd een internationale snelkookpan vol nieuwe artistieke ideeën en initiatieven. Dit bruisende klimaat is de voedingsbodem voor een nieuwe stijl, die pas veel later de barok wordt genoemd, naar het woord barocco voor de grillige vorm van een natuurlijke parel. Meer dan ooit trekken schilders en beeldhouwers gezamenlijk op. De hoofdpersonen van de tentoonstelling – Caravaggio, Bernini en hun geestverwanten – belichamen deze artistieke verbroedering. Hun werken vertellen samen het verhaal over het enorme artistieke élan in Rome en de radicale vernieuwingen in de kunst, ruwweg tussen 1600 en 1640. Leidraad zijn de voornaamste termen uit het artistieke vocabulaire van die tijd, begrippen als verwondering (meraviglia), levendigheid (vivezza), beweging (moto), scherts (scherzo) of afschuw (terribilità).

Caravaggio en Bernini


Bernini,: Medusa
De barok begint op het moment dat Caravaggio omstreeks 1600 in de Tiberstad furore maakte door zijn schilderijen met een volkomen nieuw, indringend naturalisme en een krachtig clair-obscur. Zijn radicale kunst zette een beweging in gang met veel volgelingen, later Caravaggisti genoemd, onder wie vader en dochter Gentileschi, Borgianni, Bartolomeo Manfredi, Guercino, Baglione en Mattia Preti maar ook Nederlanders als Ter Brugghen, Honthorst Van Baburen. Enkele jaren na Caravaggio’s dood in 1610, manifesteerde het multitalent Bernini zich met een reeks indrukwekkende en technisch virtuoze beelden vol beweging, dramatiek en natuurlijke levendigheid. Bernini gaf in de navolgende decennia met zijn sculptuur Caravaggio’s erfenis een nieuwe richting, die het aanzien van Rome compleet veranderde: zijn vernieuwingen zijn nog steeds voelbaar op tal van terreinen, van levensechte portretten tot imposante grafmonumenten, van gebeeldhouwde fonteinen tot kerkarchitectuur.

Hoogtepunten

Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn Caravaggio’s betoverende Narcissus, Jongen gebeten door een hagedis, zijn Doornenkroning, en werken van Bernini, zoals zijn zelden getoonde jeugdwerk Bacchus, zijn ontroerende Sebastiaan, de buste van Medusa, maar ook rake marmeren portretten van Thomas Baker, kardinaal Richelieu, en een geschilderd Zelfportret. Daarnaast worden schilderijen getoond van onder andere Ludovico en Annibale Carraci, Guido Reni, Giovanni Baglione, de Gentileschi’s, Nicolas Poussin, Simon Vouet, en de excentrieke Tanzio da Varallo. Beeldhouwwerken van Alessandro Algardi, waaronder zijn zwart-marmeren Sonno (Slaap), de dansende Rondinini Faun van de Romeinse Vlaming François du Quesnoy, en een nooit eerder getoond bronzen paard in volle draf van Francesco Mochi.  
De tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Kunsthistorisches Museum in Wenen waar de tentoonstelling van 15 oktober 2019 t/m 19 januari 2020 te zien was.


En uiteraard ook de vaste collectie...

KUNSTMUSEUM DEN HAAG: BREITNER EN ISRAELS. VRIENDEN EN RIVALEN.


Breitner en Israels
In het voorjaar van 1892 staat Isaac Israels (1865-1934) voor de etalage van een kunsthandel in Amsterdam oog in oog met een prachtig stadsgezicht in de sneeuw. Het is een schilderij van George Hendrik Breitner (1857-1923) en het maakt een verwoestende indruk op hem. “Ik dacht, ik schei er mee uit, tegen zulk werk kun je toch niet opschilderen” schrijft Israels aan een vriend. Kort daarvoor waren de rollen nog omgedraaid. De zeven jaar oudere Breitner moest met jaloezie toezien hoe wonderkind Israels al op zestienjarige leeftijd zijn intrede maakt in de kunstwereld. De zoon van Jozef Israëls wordt gezien als de kroonprins van de Nederlandse schilderkunst. Maar als Israels los probeert te komen van zijn beroemde vader, kijkt hij  juist naar de losse toets waar Breitner succesvol mee is. Beide kunstenaars groeien in Amsterdam uit tot de belangrijkste smaakmakers van de schilderkunst. Samen vormen zij de kern van wat kan worden beschouwd als de eerste echte avant-gardebeweging in Nederland. Deze zogenaamde schilders van Tachtig blazen aan het einde van de negentiende eeuw thema’s als het stadsleven, het naakt en de portretkunst nieuw leven in. Hun rivaliteit leidt er evenwel toe dat hun wegen gedurende tien jaar scheiden, tot ze elkaar in 1903 opnieuw ontmoeten.

Gedurende hun gehele carrière hebben Breitner en Israels elkaar bewonderd, benijd en geïnspireerd. Dankzij deze jarenlange wedijver hebben zij het beste in elkaar naar boven gehaald. Kunstmuseum Den Haag staat met de tentoonstelling “Breitner vs Israels – Vrienden en rivalen” voor het eerst in de kunstgeschiedenis uitgebreid stil bij deze artistieke bokswedstrijd.

KUNSTMUSEUM DEN HAAG: A.R. PENCK

 
Penck: How it works 1989
A.R. Penck (1939-2017) was na de Tweede Wereldoorlog een van de Duitse kwartiermakers van een nieuwe mentaliteit. Tegenwoordig is hij vooral bekend om zijn Streichholzmännchen: een figuurtje met ledematen als harken, dat steevast is omgeven door pictogrammen, cijfers en letters. Pencks grof gekwaste beeldtaal geeft uitdrukking aan zijn afkeer van culturele en politieke systemen, maar heeft ook een onderzoekende en intuïtieve kant. Het komt allemaal aan het licht in een bijzondere overzichtstentoonstelling met bijna tweehonderd werken, waaronder zelden getoonde schilderijen en tekeningen.


Na zijn vertrek uit de DDR in 1980 – hij ging eerst naar Keulen, toen naar Londen en Ierland - kreeg Penck de beschikking over alle mogelijke verfsoorten, verschillende soorten dragers, een rijkdom aan materialen. Een explosie aan werk volgde in de jaren ’80. Hij ging ook signeren met andere namen, zoals Mike Hammer, T.M. en Y. Wat opviel in de manier van tekenen en schilderen was dat er vijf verschillende types ontstonden: een abstracte stijl waarin tekens domineerden; een figuratieve stijl, waarin karikaturale beeldvormen overheersten; een puur automatische tekentrant; een illusionistische manier van werken en een destructieve aanpak. Penck voelde zich in al die uitdrukkingsvormen thuis, liefst ook gelijktijdig. Niet altijd was en is goed meer aan te geven of een motief, of een beeldelement realistisch, poëtisch, catastrofaal of gewoon grappig is.


Penck: Golf 1990

En uiteraard ook de vaste collectie.




NIEUWE INSCHRIJVINGSPROCEDURE: ENKEL PER SMS!

PRAKTISCH:  Datum: ZONDAG  22 maart 2020.
Vertrek: 07h15 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: omstreeks 19h00

Inschrijven: dinsdag 10 maart 2020 vanaf 08h00. Enkel met een sms via de Konsepttelefoon:
0473 93 86 71.
Stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Vermeld de namen van iedereen voor wie je inschrijft. Konsept zal je daarna zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept jou contacteerde kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept:  54 €; niet-leden: 64 €  (Leden hebben voorrang)

Graag duidelijk de naam vermelden van iedereen die je inschrijft