maandag 18 december 2017

STUDIEREIS ZONDAG 28 januari 2018 TILBURG, DE PONT: WEERZIEN. 25 JAAR DE PONT & WASSENAAR, MUSEUM VOORLINDEN: MARTIN PURYEAR

STUDIEREIS ZONDAG 28 januari 2018
TILBURG, DE PONT: WEERZIEN. 25 JAAR DE PONT
WASSENAAR, MUSEUM VOORLINDEN: MARTIN PURYEAR

TILBURG. WEERZIEN

Op 12 september 2017 was het precies 25 jaar geleden dat De Pont zijn deuren opende voor het publiek. Het museum viert dit jubileum met de expositie “WeerZien”, waarin bijzondere kunstwerken die als bruikleen in een van de tentoonstellingen van De Pont te zien zijn geweest, terugkomen. Als 'logés' die opnieuw worden uitgenodigd.

Drie keer per jaar organiseert De Pont een solotentoonstelling van een kunstenaar van wie het museum werk heeft aangekocht, of dat graag zou willen doen. Kunstenaars die nu tot de wereldtop behoren waren al vroeg in De Pont te zien, zoals Rosemarie Trockel (1993), Roni Horn (1994), Jeff Wall (1994), Luc Tuymans (1995) en Anish Kapoor (1995). De expositie WeerZien geeft een inkijk in de geschiedenis van De Pont. Een belangrijk deel van de opstelling van de openingsexpositie is te zien, met onder meer Planet Circle van Richard Long, The First People van Marlene Dumas en Pair Field van Roni Horn.  Heel bijzonder is de reconstructie van een eerste 'proefopstelling'. Nog vóór het museum zelf een werk had aangekocht, zelfs nog voordat het gebouw klaar was, leende Hendrik Driessen een aantal kunstwerken om een idee te krijgen hoe het gebouw zou kunnen werken. 

De eerste kunst die zo het gebouw binnenkwam verraadde al iets van de ambitie: twee schilderijen van Marlene Dumas uit het Van Abbemuseum, doeken van Marc Mulders en Rob Birza. Deze werken worden nu opnieuw samengebracht, zodat de kiem van De Pont voor het eerst voor het publiek te zien is. Verder komen enkele Grosse Geister van Thomas Schütte op bezoek bij hun Tilburgse familie, de iconische foto Milk van Jeff Wall, het werk Ohne title/Untitled dat Rosemarie Trockel in 1992 speciaal maakte voor één van de wolhokken en grote installaties van Ai Weiwei, Christian Boltanski en Robert Therrien. Op uitnodiging van het museum maakte Anton Henning een ontwerp voor de salon van het museumcafé. Zijn Interieur No. 553 is een intrigerend samengaan van muurschilderingen en schilderijen. Zelfs de bladen van de tafels in deze ruimte heeft hij in zijn plannen betrokken. De jubileumexpositie is een weerzien van verwanten. Voor bezoekers van het eerste uur een weerzien van iconische kunstwerken die eenmalig in Tilburg te zien waren, voor anderen een kennismaking met geweldige kunstwerken die bijdroegen aan de ontwikkeling van Museum De Pont. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling werd in de tuin van het museum het werk 'Sky Mirror' van Anish Kapoor ingehuldigd.

WASSENAAR: MUSEUM VOORLINDEN: MARTIN PURYEAR (1941)



Vanaf 20 januari 2018 tot en met 27 mei 2018 toont museum Voorlinden een solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Martin Puryear (1941). Het museum laat het Nederlandse publiek graag voor het eerst kennismaken met deze kunstenaar. Al 50 jaar werkt Puryear aan een consistent oeuvre dat niet in een stroming te vangen is. Met zijn sculpturen onderzoekt hij identiteit, cultuur en geschiedenis. Vakmanschap staat hoog in het vaandel bij de kunstenaar, die zijn werken zelf op ambachtelijke wijze van natuurlijke materialen vervaardigt. In 1989 vertegenwoordigde hij de Verenigde Staten voor de São Paulo Biënnale en in 1992 was zijn werk te zien op Documenta 9 in Kassel. Het MoMA in New York organiseerde in 2007 een retrospectief van Puryears werk. In 2011 ontving hij de Presidential Medal of the Arts van toenmalige president Barack Obama: de hoogste onderscheiding die een kunstenaar in de Verenigde Staten kan In deze tentoonstelling ligt de nadruk  
op een brede selectie uit zijn sculpturale oeuvre.

Puryears abstracte vormen doen organisch en elementair aan, als een herkenbare – vaak menselijke – natuurlijke vorm. De zintuiglijke en tactiele objecten hebben een directe impact op de kijker. Aan hun oppervlak en structuur is de hoeveelheid manuren die erin zitten af te lezen. De werken van Puryear vragen je te vertragen. De verscheidenheid van aanzichten in zijn werk, sleept de bezoeker telkens weer mee in een ervaring die de fantasie prikkelt. 

Hoewel zijn vormen doen denken aan minimalistische beeldhouwkunst en daar ook in zekere mate door zijn beïnvloed, wijst hij deze stroming af vanwege de strikt geometrische vormen en de industriële vervaardiging. Als zoon van een timmerman, construeerde Puryear op jonge leeftijd al objecten als bogen, pijlen en gitaren en als student bestudeerde hij vogelkunde, valkerij en boogschieten. In de jaren ’60 werkte hij als vrijwilliger bij het Amerikaanse Peace Corps in West-Afrika, waar hij bedreven raakte in de lokale ambachten van houtbewerking. Deze invloeden vormden onder andere de basis voor zijn latere sculpturen. Door Puryears aandacht voor precisie en duurzaamheid in zijn werk, besteedt hij vaak jaren aan de realisatie van een enkele sculptuur. 
De kunstenaar is een echte ambachtsman die zijn werk enkel zelf voortbrengt.
Door Puryears toepassing van traditionele methodes als houtbewerking, vlechtwerk en bouwtechnieken doen zijn objecten aan als herkenbaar en vertrouwd. Echter is de schijnbare simpliciteit verweven met verschillende lagen van culturele en historische referenties die zijn werken juist complex maken. Naast zijn vormentaal gebruikt Puryear betekenisvolle titels die onder andere verwijzen naar de nalatenschap van de slavernij en hoe dit haar weerslag vindt in huidige maatschappij.
Toch zijn deze referenties nooit letterlijk en weet de kunstenaar telkens weer vaste associaties met tijden of plaatsen te vermijden. Puryears constante verweving van organische vormen, ambacht en cultuurhistorische verwijzingen, maakt dat zijn oeuvre een eigen plek inneemt in de moderne kunstgeschiedenis. 


WASSENAAR. MUSEUM VOORLINDEN. VASTE COLLECTIE

Het museum heeft een aantal belangrijke kunstwerken in haar vaste collectie. Het noemt deze kunstwerken zelf ‘Belevingskunstwerken’. De sculptuur “Open Ended” van de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra weegt maar liefst 216 ton. Het Corten stalen werk is 4 meter hoog, 18 meter lang en 7 meter breed. Het is een kunstwerk vol tegen-stellingen: loodzwaar en elegant, industrieel en organisch, statig en speels, hol en bol. Zes gewelfde stalen platen vormen samen een doolhof. Open Ended is een kunstwerk dat je al wandelend moet ervaren. Andere werken zijn onder andere Leandro Erlich's “Swimming Pool” dat speciaal voor Voorlinden is ontworpen, betoverende sculpturen van Roni Horn en “Couple under an Umbrella” van Ron Mueck.




Wandelen…misschien
Voorlinden is gelegen tegen de rand van de Wassenaarse duinen. Bos, waterpartijen en weide kenmerken het landschap. Misschien kan u genieten van een  korte winterse wandeling…en er is ook een restaurant.


PRAKTISCH   


Datum: ZONDAG 28 januari 2018.
Vertrek: 08h45 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 18h30
Inschrijven: dinsdag 16 januari 2018 vanaf 08h00. Enkel via de Konsepttelefoon:
0473 93 86 71.
Stuur bij voorkeur een sms met je naam en telefoonnummer. Je kan ook een boodschap inspreken met vermelding van je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.

Leden Konsept:  38 €; niet-leden: 48 €  (Leden hebben voorrang)
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft