dinsdag 28 maart 2017

VIERDAAGSE STUDIEREIS KONSEPT BASEL STRAATSBURG, COLMAR, METZ 5 tot 8 OKTOBER 2017

VIERDAAGSE STUDIEREIS KONSEPT
BASEL STRAATSBURG, COLMAR, METZ
5 tot 8 OKTOBER 2017


Tijdens de vierdaagse studiereis van Konsept brengen we een bezoek aan enkele belangrijke musea en collecties in Basel. De Fondation Beyeler, waar een retrospectieve Paul Klee plaatsvindt, en het Vitra museum (Weil am Rhein) met zijn prachtige campus zijn absolute hoogtepunten. In Basel zelf trekt een uitgebreide Chagall tentoonstelling onze aandacht.
Onderweg houden we halt in Colmar waar we in het vernieuwde Museum Unterlinden de nieuwe presentatie van de collectie met onder andere het beroemde “Retabel van Grünewald” bezichtigen. In Straatsburg staat, naast een bezoek aan de kathedraal en het MAMC ook een bezoek aan de “Aubette” van Theo Van Doesburg op de agenda. Dit sluit mooi aan bij de viering van het 100 jarig bestaan van De Stijl. In Metz sluiten wij de reis af met het bezoek aan een retrospectieve tentoonstelling gewijd aan Fernand Léger. 

BASEL ligt op het Drielandenpunt tussen Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Deze groene stad aan de oevers van de Rijn beschikt over een mooie oude kern, over musea met internationale uitstraling en over veel moderne bouwwerken van gerenommeerde internationale architecten als Herzog & de Meuron, Mario Botta, Diener & Diener en Richard Meyer. Het Kunstmuseum Basel is één van de belangrijkste musea voor beeldende kunst van Zwitserland. Het oorspronkelijk neoclassicistisch gebouw werd twee keer uitgebreid, en kreeg in 2016, vlak bij de Rijn en de oude stad, een nieuw annex. Het beschikt over méér dan 300.000 werken en biedt aldus een overzicht van de West-Europese kunst, van de Middeleeuwen tot de hedendaagse kunst.

 Twee tentoonstellingen trekken in  het bijzonder onze aandacht. “Chagall 1911 – 1919: de doorbraak”. De jonge Chagall leefde van 1911 tot 1914 in Parijs, waar hij in zijn werk herinneringen uit het provinciale Rusland combineerde met iconische ervaringen en beelden uit het moderne stadsleven van de avant-garde. Vrienden van hem waren oa Picasso, Robert en Sonja Delaunay en Jacques Lipschitz. De tentoonstelling is volledig gewijd aan deze cruciale en erg creatieve periode in het leven van Chagall. 


Richard Serra, geboren in San Francisco in 1938, geldt terecht als één van de iconen van de hedendaagse kunst. De tentoonstelling in Basel focust op een ten onrechte onderbelicht aspect van zijn werk: films en video’s. Zijn volledige productie van de jaren 1968-1979 wordt onverkort vertoond. Zij illustreert de grote invloed die hij gehad heeft op het experimenteel gebruik van deze media in de avant-garde kunst, evenals op bekende videokunstenaars en filmmakers.

De vaste collectie, die in wisselende opstellingen wordt gepresenteerd, beschikt oa over werk van Holbein, Dürer, Cranach, Hodler, Schiele, Klimt, Munch, Böcklin, Van Gogh, Gauguin, Monet, Cézanne, Lissitzky, Picasso, Modigliani, Bracque, Brancusi, Arp, Seurat, Klee, Johns, Richter, Nauman, Newman, Rothko, Twombly, Johns, Gursky en vele anderen.


De Fondation Beyeler is een museum voor moderne kunst in Riehen, vlak bij Basel. Het gebouw werd ontworpen door de architect Renzo Piano. Gedurende een periode van 50 jaar verzamelde het Zwitserse echtpaar Ernst Beyeler (1921-2010) en Hildy Kunz (1922-2008) een collectie moderne kunst, die 200 kunstwerken van kunstenaars uit diverse Europese stromingen omvat. Ter gelegenheid van haar 20-jarig bestaan organiseert het museum in 2017 verschil-lende tentoonstellingen. 


Wij bezoeken een tentoonstelling met retrospectief karakter gewijd aan Paul Klee. In deze tentoonstelling worden ruim 100 werken van deze kunstenaar getoond, uit alle perioden van zijn carrière, vanaf 1913. Musea en privéverzamelingen van over de hele wereld hebben bijgedragen aan deze tentoonstelling. Naast zijn hoofdwerken zijn er ook enkele zelden getoonde werken te zien, die een verrassend nieuw licht werpen op deze  kunstenaar







In Weil am Rhein staat het wereldberoemde Vitra museum voor design. Sedert de jaren 1980 heeft de firma Vitra op haar campus met wereldvermaarde architecten samengewerkt. Deze unieke campus telt gebouwen van Frank Gehry, Nicholas Grimshaw, Zaha Hadid (de brandweerkazerne), Herzog & de Meuron, SANAA, Álvaro Siza en anderen. De Architectuurcriticus Philip Johnson schreef hierover: “ Sedert de stichting van de Weissenhofsiedlung in Stuttgart (1927) werden nergens in de wereld méér gebouwen van de beroemdste architecten van het westelijk halfrond gebouwd op één locatie.” De gebouwen op de campus staan in sterk contrast met elkaar maar gaan toch harmonisch over in de omgeving. In het Vitra museum wordt de huiscollectie van Vitra getoond: van de iconische klassiekers tot de nieuwste ontwerpen van hedendaagse designers. 


In oktober loopt eveneens een tentoonstelling gewijd aan Charles & Ray Eames. Deze kunstenaars behoren ongetwijfeld tot de invloedrijkste designers van de jaren 1920. Met ontwerpen voor meubels, films, boeken, expo’s en media-installaties probeerden zij een stempel te drukken op het dagelijks leven. We bezoeken het museum en deze tentoonstelling, en we  genieten met een gids van een architectuurrondleiding langs en in de gebouwen op de campus.





Het Museum der Kulturen in Basel werd van 2008 tot 2011 door het beroemde architectenbureau ‘Herzog & De Meuron’ volledig gerenoveerd. Het geldt als één van de belangrijkste etnografische musea van Europa. Het zwaartepunt van de omvangrijke collectie ligt in Europa, Afrika, Amerika, Oceanië, Indonesië, en Zuid-, Centraal- en  Oost-Azië. In oktober lopen twee tentoonstellingen, ‘Migration’, en ‘Sonne, Mond und Sterne.



 
In deze tentoonstellingen wordt enerzijds aandacht besteed aan  de context van migratie, anderzijds aan de wijze waarop verschillende culturen zich verhouden tot de hemellichamen, in beeldvorming, maatschappelijke beleving en andere cultuurbepalende aspecten







Het museum Unterlinden in COLMAR is in 2016, na een grondige restauratie en renovatie, eveneens door de beroemde architecten Herzog & De Meuron, heropend. Het museum is een van de meest bezochte musea van Frankrijk. Het klooster werd in de 13de eeuw gesticht in het gehucht ‘Onder de lindenboom’ (“Sous le Tilleul”) en groeide uit tot één van de grootste kloosters van de Elzas. In de 19de eeuw werd het een museum. Het presenteert een rijke collectie schilderijen en beeldhouwwerken van het einde van de middeleeuwen tot het begin van de Renaissance. Ook de moderne kunst is goed vertegenwoordigd met werken van het Impressionisme tot het midden van de 20ste eeuw, onder andere van Monet, Guillaumin, Bonnard, Delaunay, Magnelli, Poliakoff, Soulages, Bramd van Velde, Viera Da Silva, Dubuffet en Picasso 


Het museum dankt zijn bekendheid vooral aan één van de hoogtepunten van de christelijke religieuze kunst: het ‘Retabel van Isenheim’, ook wel het ‘Retabel van Grünewald’ genoemd. Het werd geschilderd door Matthias Grünewald (Würzburg, ca. 1470 - Halle, 1528) die geboren werd  als Mathis Gothart Nithart (of Neithart). Hij was de belangrijkste exponent van de laatgotische schildertraditie, samen met Albrecht Dürer. Het werk is een veelluik voor een vleugelaltaar, dat eveneens versierd is met beeldhouwwerken. In een emotioneel zeer aangrijpende stijl wordt de dood en wederopstanding van Christus verbeeld, waardoor het mogelijks één van de krachtigste en treffendste weergaven is van het fundamentele christelijke geloof dat Christus de dood overwon door zijn leven te offeren voor de mensheid.


 In STRAATSBURG brengen we een bezoek aan de “Aubette”, door Van Doesburg ontworpen in 1926 samen met Jean Arp en Sophie Taeuber-Arp ter renovatie van een gebouw uit het midden van de 18de eeuw. Het gebouw herbergt een restaurant, een cinema en danszalen. Van Doesburg maakte er een ‘totaal kunstwerk’ van, helemaal in de geest van De Stijl. Voor de muren van het café Aubette koos hij voor hoofdzakelijk grijze vlakken, opgehoogd met panelen in vibrerende primaire kleuren. Reliëf werd aangebracht door structuren in plaaster. Zoals het voor een totaal kunstwerk past ontwierp hij ook de asbakken, en de letters die in neonlicht de gevel versierden. Dit unieke complex werd onlangs grondig gerestaureerd. 

 
De kathedraal van Straatsburg behoort tot de grootste en beroemdste kathedralen van Frankrijk. De bouw van de uit roze zandsteen opgetrokken kathedraal begon in 1176 en werd na een 263 jaar  durende bouwperiode, waarin bijna onafgebroken werd gewerkt, in 1439 voltooid. De kathedraal 
heeft een van de hoogste kerktorens ter wereld; de noordelijke toren meet 142 meter en was van 1647 tot 1874 het hoogste bouwwerk ter wereld. De Onze Lieve Vrouwe van Straatsburg is hét voorbeeld geworden van de Zuid-Duitse gotiek. Ze is wereldberoemd omwille van haar gebrandschilderde ramen. Gezien de lange bouwperiode varieert de bouwstijl van romaans (koor) tot hoog-gotiek (de imposante westgevel). Deze laatste kwam tot stand dankzij de inbreng van architecten en bouwmeesters die ervaring hadden opgedaan bij de bouw van de kathedraal van Chartres.






 Het MAMC (Musée d’Art Moderne et Contemporain) van Straatsburg werd in 1998 ingehuldigd. Het beschikt over een collectie kunstwerken van 1870 tot op heden, met focus op de West-Europese kunst. Er is een grote afdeling fotografie en grafiek. Van Gustave Dorée, geboren in Straatsburg, werden hier de mooiste werken bij elkaar gebracht. Verder staan twee belangrijke kunstenaars centraal in de collectie moderne en hedendaagse kunst: Theo van Doesburg en de in Straatsburg geboren Hans Arp. Er wordt veel aandacht besteed aan hun bijdrage, en die van Sophie Taeuber, aan de realisatie van de Aubette door Van Doesburg. Andere kunstenaars in de collectie zijn onder andere Rodin, Monet, Gauguin, Signac, Valloton, Dufy, Kupka, Kandinsky, Larionov, Gontcharova, Delaunay, Picasso, Picabia, Herbin, Ernst, Magritte, Masson, Brauner, Baselitz, Lüpertz, Arman, Spoerri, Boetti, Penone, Filliou, Broodthaers, Boltanski, Buren en Toroni. In oktober loopt de tentoonstelling “Laboratoire d’Europe. Strasbourg, 1880-1930”, een multidisciplinaire manifestatie gewijd aan het culturele leven in Straatsburg van 1880 tot 1930, laverend tussen Berlijn, Parijs, Munchen en Wenen.

 
Het Centre Pompidou organiseert naar aanleiding van haar 40-jarig bestaan in haar museum in METZ een grote retrospectieve tentoonstelling gewijd aan Fernand Léger: “Le beau est partout.” Léger (1881-1955) was een kunstenaar die gefascineerd was door het stadsleven en door al de vernieuwingen van de moderniteit. Zijn kunst beperkt zich niet enkel tot schilderijen; hij keek gretig en met open blik naar andere disciplines waarmee hij graag samenwerkte. In deze tentoon-stelling wordt de relatie tussen zijn schilderkunst en poëzie, cinema, architectuur, het circus en andere media overheen zijn ganse carrière in het licht gesteld. Zo leren we Léger kennen als een theoreticus van de schilderkunst, een onvermoeibare leermeester in zijn atelier waarin veel kunstenaars gevormd werden, een reiziger met een scherp observatievermogen en een kunstenaar met een groot sociaal engagement en voorvechter van culturele democratie





De tentoonstelling “Architecture et urbanisme Japonais depuis 1945” brengt een overzicht van de Japanse architectuur vanaf de vernietiging van de steden Nagasaki en Hiroshima in 1945 tot op heden.  Aan de hand van films, foto’s, documenten, maquetten, plannen en animaties vertelt de tentoonstelling over de grote veranderingen die de Japanse steden ondergingen en welke uitdagingen dit meebrengt. Belangrijke realisaties van grote architecten als Tadao Ando, Kenzo Tange, Toyo Ito, Kengo Kuma en anderen worden uitvoerig belicht.
Het definitieve reisschema wordt later bezorgd aan de deelnemers.

Praktisch

- Vertrek op 05 oktober 2017 om 7h00; lunchpakket mee te brengen
- Aankomst op 08 oktober 2016 rond 22h00
- Verblijf op basis van half pension met uitgebreid avondmaal en ontbijtbuffet. 
- Eén nacht in Colmar
- Twee nachten in Mulhouse
- Het avondmaal op de terugreis is inbegrepen in de prijs
- Verder inbegrepen in de prijs: vervoer, baantaksen, fooien, inkomsten van de musea, annulatieverzekering en informatiebrochure.
- Prijs op basis van minstens 50 deelnemers
o Tweepersoonskamer:  per persoon 380 €
o Opleg voor éénpersoonskamer: 70 €
o Niet leden van Konsept: opleg 80 €

Inschrijven op vrijdag 21 april 2017 (wegens beperkte optie op 

het aantal hotelkamers), vanaf 07h00.


Uitsluitend via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71. 

Spreek steeds een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer. 
Ook een sms met dezelfde informatie is welkom. 
Enkel nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening nr: 320-0692986-88 en is je inschrijving definitief.
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.
Leden hebben voorrang.