zaterdag 3 mei 2008

VIERDAAGSE KUNSTREIS KARLSRUHE - ULM - AUGSBURG: BOB STIKKERS LICHT TOE

Vierdaagse kunstreis Konsept Karlsruhe – Ulm – Augsburg (2 - 5 oktober 2008)
Voor fijnproevers?
Inderdaad, voor echte fijnproevers
.

Proust zegt: de echte ontdekkingsreis bestaat niet in het zoeken van nieuwe landschappen, maar in het hebben van nieuwe ogen.

Je zou het als tegenstrijdig kunnen beschouwen dat ik enerzijds de aandacht wil vestigen op de vierdaagse kunstreis van Konsept naar Karlsruhe, Ulm en Augsburg, en jullie dus aanzet tot reizen, en anderzijds aandacht vraag voor de uitspraak van Proust. Toch ervaar ik dat niet zo. Het opzoeken van nieuwe landschappen helpt ons waarschijnlijk bij het verwerven van nieuwe ogen, en kijken met nieuwe ogen is niet noodzakelijk verbonden met altijd opnieuw naar dezelfde beelden kijken. Kijken is immers meer dan enkel maar een optisch gebeuren.
Kijken wij immers niet altijd met ons totale ‘zijn’, met onze ervaringen, onze weetjes, onze vragen, onze nieuwsgierigheid, enz…

Met nieuwe ogen kijken dus. Daar gaat het om. En daar heeft Konsept aandacht voor. Konsept organiseert regelmatig reizen naar grote kunstcentra. En dat is goed. Maar, denk ik dan, wanneer je een reis organiseert naar de ‘grote musea’ in de ‘grote steden’ zoals het Louvre in Parijs of de National Gallery in Londen bvb, appelleer je dan niet in hoofdzaak aan het collectieve geheugen? Nodig je de reizigers dan niet vooral uit om mee te gaan met het doel die gebouwen en die kunstwerken eindelijk eens, of nog eens een keer “in-het-echt’ te zien? Hoe interessant ook, is het dan niet moeilijk om ‘met nieuwe ogen’ te kijken? Komt herkennen dan niet op de eerste plaats waardoor we vergeten ook te ontdekken?

Met reizen naar minder bekende kunststeden en musea hoopt Konsept de reiziger aan te moedigen aandacht te krijgen voor intens en intentioneel kijken, voor onderzoek en voor ontdekken. Kortom, voor het ontwikkelen van nieuwe ogen.
Dan ben je verplicht om in een museum, een kasteel, een paleis, een tuin, een stad of een kerk jouw eigen weg te gaan. Jouw eigen parcours te zoeken. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar het loont zeer dikwijls de moeite en het maakt het reizen waardevol, boeiend en verassend.

Even terug in de tijd. In oktober 2004 bezochten we met Konsept in het museum Rath in Genève een grote overzichttentoonstelling van de landschappen van Hodler. Ik zag een schilderkunst die nauw verbonden was met het pleinairisme en die omwille van het voor mij althans bijna irreële kleurgebruik, verwantschap toonde met de Duitse romantiek en met het symbolisme.
Toen we in de namiddag langs het meer van Genève naar Lausanne reden, zagen we aan de overzijde van het meer een opeenvolging van berglandschappen van Hodler. Opeens werd de kleur van Hodlers werken zo merkwaardig reëel, zo echt en zo ver weg van het symbolisme. Daar heb ik met nieuwe ogen naar Hodler gekeken en daar ontdekte ik een nieuwe Hodler .

Welk museum je ook bezoekt, met welk gebouw je ook kennis maakt, je kan dit doen vanuit verschillende invalshoeken die allemaal even boeiend kunnen zijn.
Je kan herkennen, vergelijken, ordenen, interpreteren, beschrijven,…
Je kan gevoelsmatig en/of rationeel naar werken kijken, een oordeel vormen, kritisch zijn, denken over kunst…
En elke keer opnieuw stel je ook vast hoe moeilijk je ervaringen, door de beperkingen die de taal ons oplegt, te verwoorden zijn.

Konsept biedt je op deze reis weer een gevarieerd programma aan. Architectuur, schilderkunst, beeldhouwkunst, landschappelijkheid en stedelijkheid. Enerzijds gotiek, renaissance, barok, rococo,… en anderzijds, wees gerust, moderne en postmoderne architectuur. Zoals altijd een combinatie van oude, zeg maar klassieke kunst en moderne en hedendaagse kunst.
Dit kan uiteraard moeilijk chronologisch gebeuren. We proeven elke dag van verschillende gerechten. Als van een dessertbuffet. En zo zijn de Konseptreizen ook: aanlokkelijk en verleidelijk, zo moeilijk om af te blijven!
Ook tijdens deze reis zal je niet enkel grote internationale kunstenaars kunnen bewonderen. Je zal uitgebreid kunnen genieten van nationale Duitse kunstenaars – en dat zijn niet noodzakelijk mindere goden - waarvan je hier in musea minder werken te zien krijgt, maar die oh zo interessant kunnen zijn omdat je ze beter leert kennen in hun eigen biotoop.
Feuerbach, bvb. of Lenbach, Friedrich, Von Klenze, e.a.

Ulm (de geboortestad van Einstein) ligt aan de Donau en de kathedraal op de Münsterplatz is met 161,5 m het hoogste gothische gebouw van de wereld. Aan de stadsrand ligt Wiblingen, een wonder en hoogtepunt van de Duitse van Roccoco architectuur.
In Augsburg is Holbein geboren en de Fuggerei, gesticht door Jacob Fugger de “rijke”, kan je beschouwen als de eerste bewuste vorm van sociale huisvesting. Het Schaezler paleis vergeten we natuurlijk ook niet.
In Karlsruhe bezoeken we o.a. het Zentrum für Kunst und Medientechnologie, een cultureel centrum dat de brug slaat tussen kunst en de nieuwe Media.

Toch maar even meereizen om nadien weer met nieuwe ogen te kunnen kijken.

B.Stikkers

In de prijs van de Konseptreis is begrepen:
- autobus + taksen en fooien
- 3 overnachtingen op basis van halfpension in een tweepersoonskamer
- 1 supplementair avondmaal op zondagavond
- de museuminkom.


foto: Benedictijnerabdij Wiblingen

1 opmerking:

  1. Vorige reizen van Konsept naar Hamburg, Berlijn, Dresden, Dessau en Leipzig passend verrassend in de visie van Bob Stikkers. Duitsland heeft heel wat te bieden, zo blijkt. Verwondering en verrassing waren telkens belangrijke ingrediënten van reizen.
    We genieten dus maar.

    BeantwoordenVerwijderen