zondag 10 augustus 2008

ULM VOOR DROMERS: EEN VOETTOCHT LANGS RIJN EN DONAU, PATRICK LEIGH FERMOR. EEN BOEKENTIP VAN KONSEPTVOORZITTER CARL STUBBE

WANDELEN LANGS DE DONAU

“Toen hij me op de beijsde keien van Ulm afzette, wist ik dat ik een belangrijk punt op mijn tocht had bereikt. Want daar, in de schaduw van de ommuring, donker onder de tuimelende sneeuwvlokken en al verkleurd door meegesleurd slib, stroomde de Donau.
Het was een gedenkwaardige ontmoeting. De rivier werd overspannen door een fraaie brug en van beide oevers rukte het ijs op dat zich uiteindelijk in het midden van de stroom sloot. Landinwaarts waren de daken, die zich in verwarring van de oevers terugtrokken, te steil voor de sneeuw: de vlokken vonden elkaar, vormden banken en gleden vervolgens met een sissend geluid de stegen in. In het centrum van dit mensenpakhuis verhief zich het munster van Ulm, letterlijk in het zadel, op een achthoekige toren die tegen het westelijke uiteinde van een enorm schip was aangebouwd, met de hoogste spits ter wereld, waarvan het opengewerkte gedeelte in een ruiende donzen deken van wolken verdween.”

“Ik moet weerstand bieden aan de verleiding uit te weiden over de fascinerende stad buiten de kerk: de overvoed van schitterende gebouwen, de met fresco’s beschilderde gevel van het huis van de Fuggers, de met baldakijnen van smeedijzer versierde putten. Ik joeg, terwijl ik kauwend voortliep, op een meer algemene prooi: op niet minder dan de hele sfeer en het karakter van de prebarokke Duitse steden. We hebben er nu een aantal van doorkruist; er zullen er nog meer volgen. Er had zich in mijn hoofd een theorie gevormd en de onbeholpen noten waarmee ik mijn instrument stemde hebben al op voorgaande pagina’s geklonken, dus ik kan maar beter mijn hart helemaal luchten.”

Wat ontbreekt in deze fragmenten kan je lezen in het schitterende boek “Een voettocht langs Rijn en Donau”, geschreven door Patrick Leigh Fermor (uitg Atlas). De auteur beschrijft er een voettocht die hij in 1933 ondernam en die hem van Hoek van Holland helemaal naar Constantinopel bracht.

Lezen dus maar.

Patrick Leigh Fermor
Een voettocht langs Rijn en Donau.
Uitg Atlas 2007.

Groeten aan de Konsept medereizigers met de belofte dat ik hen een en ander zal vertellen op de bus naar Ulm en Augsburg.

Carl Stubbe

1 opmerking: