maandag 23 september 2013

KONSEPT BEZOEKT OVERZICHTSTENTOONSTELLING R.B. KITAY IN KUNSTHAL HAMBURG (STUDIEREIS OBERHAUSEN, BREMEN EN HAMBURG 3-6 OKTOBER 2013)





De Amerikaanse kunstenaar R.B. Kitaj werd geboren in oktober 1932 te Chagrin Falls, Ohio, als Ronald Brooks, maar hij nam de naam van zijn stiefvader aan. Kitaj studeerde aan de Koninklijke Academie in Londen, waar hij in contact kwam met David Hamilton, David Hockney en Allen Jones. Deze drie kunstenaars zouden later tot de belangrijkste kunstenaars van de popart-beweging gaan behoren. De kleurrijke schilderijen van R.B. Kitaj worden vaak gerekend tot de popart, maar in tegenstelling tot zijn collega's vond hij zijn inspiratiebronnen niet in de populaire cultuur, maar in de kunstgeschiedenis, literatuur en geschiedenis.

Aan het einde van de vijftiger jaren begon Kitaj te exposeren. In 1960 won hij de prestigieuze Arts Council prijs. Op zijn eerste solo-expositie in 1963 toonde hij stukken, waarin hij de moderne literatuur en de geschiedenis becommentarieerde. De meeste werken van Kitaj gaan over het schilderen zelf, over verfbehandeling en compositie, waarbij hij politieke statements niet uit de weg ging.
Kitaj werkte afwisselend in Engeland en de Verenigde Staten.
Vanaf de jaren zeventig ging Kitaj zich steeds meer interesseren voor zijn joodse achtergrond. Vernietigingskampen als Auschwitz gingen als decor dienen van zijn voorstellingen.

Door critici werd R.B. Kitaj soms verguisd om zijn figuratieve benadering. Kitaj bleef een controversieel kunstenaar, die figuratie predikte toen abstracte kunst de norm was. Vaak gingen zijn schilderijen vergezeld van lange ingewikkelde teksten. De kritiek hierop pareerde hij met de uitspraak: "Sommige boeken hebben plaatjes en sommige plaatjes hebben boeken."
In 1976 stelde hij een expositie samen voor het Arts Council in de Hayward Gallery met de titel "The Human Clay", waarin hij het opnam voor de figuratieve kunst en de aanval opende op de abstracte en conceptionele kunst.
 Op deze tentoonstelling was zijn werk te zien naast schilderijen van Frank Auerbach, Francis Bacon, Lucien Freud en Leon Kossoff. In de catalogus noemde Kitaj de vijf kunstenaars de 'Londense School'. Deze term werd later veelvuldig gebruikt om deze kunstenaars aan te duiden.

Een groot overzicht in de Tate Gallery in Londen in 1994 had het hoogtepunt van zijn loopbaan moeten worden, maar de tentoonstelling werd door de Britse pers afgebrand. Kort na deze tentoonstelling overleed zijn tweede vrouw, de Amerikaanse schilderes Sandra Fisher, aan een hersenbloeding. Kitaj verweet zijn critici haar dood. Hij meende ook dat antisemitische gevoelens een rol hadden gespeeld in de kritiek. In 1996 verwerkte hij deze indrukken in het schilderij "The critic kills".

Na de dood van zijn vrouw vestigde Kitaj zich in Los Angeles en werkte hij aan zijn serie "Los Angeles pictures". Aan het einde van zijn leven volgde een rehabilitatie. Veel belangrijke musea kochten zijn werk aan en in 1995 ontving hij op de Biënnale van Venetië de Gouden Leeuw, een onderscheiding voor zijn hele oeuvre.

 R.B. Kitaj overleed in oktober 2007 in Los Angeles.
 
bron: cultuurarchief nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten