Vier jaar na het ingetogen ‘The Shepherd’s Dream’ komt Die
Anarchistische Abendunterhaltung – DAAU voor de vrienden - met een nieuw album
op de proppen.
‘Eight Definitions’ is (als we de EP ‘Richard of York Gave
Battle in Vain’ en de rarities-collectie ‘Ghost Tracks’ niet meetellen), de
zevende langspeler van de Antwerpse groep, die inmiddels al zo’n twintig jaar
actief is. Tussendoor schreven de heren ook nog de soundtrack voor de film
‘L’Hiver Dernier’ (2012) van de Brussels-Amerikaanse cineast John Shank.
Sinds de vorige plaat is er in de bezetting van DAAU weer
het een en ander veranderd. Cellist Simon Lenski, bandlid van het eerste uur,
heeft het vertrouwde nest verlaten en woont nu in Berlijn. Zijn vertrek had
niet alleen invloed op de dynamiek van het gezelschap, maar uiteraard ook op de
sound. Momenteel bestaat DAAU uit Han Stubbe (klarinet), Roel Van Camp (accordeon)
en Hannes d’Hoine (contrabas), maar live zal dit trio worden bijgestaan door
drummer Steven Cassiers (zie Dez Mona en Dans Dans), die ook al bij de opnamen
van ‘Eight Definitions’ betrokken was.
Toch spelen cellist Simon en violist Buni Lenski, die
opstapte na ‘Domestic Wildlife’ uit 2006, allebei een gastrol op de nieuwe
plaat. Buni is zelfs te horen op vijf van de acht tracks. “DAAU blijft voor ons
een familie”, onderstreept Stubbe. “De broers Lenski zullen in de toekomst
zeker nog op onze platen opduiken en, wanneer ze er tijd voor hebben, samen met
ons op het podium staan.
De muziek op ‘Eight Definitions’ is weliswaar nog altijd
rijk aan details, maar klinkt iets minimalistischer dan op zijn voorganger.
‘The Shepherd’s Dream’ ontstond uit gezamenlijke improvisaties en straalde
daardoor een live-gevoel uit. Het nieuwe werkstuk van DAAU steunt daarentegen
meer op de individuele input van de groepsleden, die elk apart composities
aanleverden en zich onderdompelden in een artificiële klankwereld. “‘Eight
Definitions’ is opgevat als een filmische trip”, legt Han Stubbe uit. “De
nummers nemen de luisteraar mee op reis, maar dringen zich nooit op.”
Het donkere en intense ‘The Shepherd’s Dream’ was voor de
muzikanten van DAAU de plaat van de herbronning; een amalgaam van invloeden uit
klassiek, folk, rock, tango, klezmer en flamenco en een terugkeer naar hun
roots. Dit keer koos de groep resoluut voor een lichtvoetiger benadering. “Een
groot deel van de composities straalt pure levensvreugde uit”, vertelt Han
Stubbe. “Sommige tracks baden weliswaar in een dromerige, wat meer
melancholische sfeer, maar we hebben geprobeerd ze niet te zwaar op de hand te
laten klinken.”
‘Eight Definitions’ leunt aan bij zowat alle langspelers die
de groep tot dusver heeft uitgebracht. ‘1992’ is bijvoorbeeld een nostalgische
terugblik op haar prille begindagen. ‘Anbau’ doet, met zijn intense
speelvreugde en overstuurde violen, de periode van ‘We Need New Animals’
herleven; ‘Delete Alt And Undo’ sluit aan bij de bizarre elektro van ‘Life
Transmission’ en ‘Feniks’ had zelfs op ‘The Shepherd’s Dream’ kunnen staan.
“‘Eight Definitions’ is een soort synthese van de voorbije
twee decennia van DAAU”, vindt Stubbe. “Een soms weemoedige, soms extatische
ode aan onze eigen jeugd. Maar tegelijk heeft de muziek een nieuwe vorm
aangenomen, een andere emotionele lading gekregen. De grote uitdaging tijdens
het afwerken van de plaat was: de fragmentatie tegen te gaan en, ondanks de
verscheidenheid aan referenties, een zekere stilistische eenheid te bewaren.”
Daarom liet DAAU ‘Eight Definitions’ mixen in Berlijn door Boris Wilsdorf, de
vaste geluidstechnicus van Einstürzende Neubauten. Die legde een groot respect
aan de dag voor de composities van de groep, maar toonde zich tegelijk creatief
genoeg om zijn eigen persoonlijkheid op de plaat te drukken.
Het vorige werkstuk van DAAU stond nog in het teken van het
escapisme. ‘Eight Definitions’ vertelt echter een heel ander verhaal. “We leven
in donkere tijden”, oppert Hannes D’Hoine. “Dagelijks worden we geconfronteerd
met doemdenken en negativisme, dus vonden we het belangrijk tegen die
zwartgalligheid in te gaan. In plaats van je te laten meezuigen in een
neerwaartse spiraal, kun je net zo goed stellen dat het einde van ieder
tijdperk een nieuw begin inluidt. Precies daarom kozen we als hoesillustratie
het beeld van de feniks die uit zijn as verrijst.”
DAAU is een groep in permanente transitie: ze blijft zich
ontwikkelen, zonder er haar herkenbare karakter bij in te schieten. Ze erkent
haar verleden maar neemt er tegelijk ook afscheid van en blikt op een vitale en
hoopvolle manier de toekomst tegemoet. Kortom: ‘Eight Definitions’ een helder
statement van een combo dat bewust verzet aantekent tegen de heersende
tijdgeest.
www.daau.com
ZONDAG 28 SEPTEMBER 2014 - 20.30 uur
CC DEURNE OP LOCATIE IN PLUYMVEE: TURNHOUTSEBAAN 5 - 2100 DEURNE
kassa: 9 euro
voorverkoop: 7 euro
Reservatie: cultuurcentrum deurne
Geen opmerkingen:
Een reactie posten