maandag 15 september 2014

WARM AANBEVOLEN CONCERTTIP: DAAU - 8 DEFINITIONS


Vier jaar na het ingetogen ‘The Shepherd’s Dream’ komt Die Anarchistische Abendunterhaltung – DAAU voor de vrienden - met een nieuw album op de proppen.


‘Eight Definitions’ is (als we de EP ‘Richard of York Gave Battle in Vain’ en de rarities-collectie ‘Ghost Tracks’ niet meetellen), de zevende langspeler van de Antwerpse groep, die inmiddels al zo’n twintig jaar actief is. Tussendoor schreven de heren ook nog de soundtrack voor de film ‘L’Hiver Dernier’ (2012) van de Brussels-Amerikaanse cineast John Shank.

Sinds de vorige plaat is er in de bezetting van DAAU weer het een en ander veranderd. Cellist Simon Lenski, bandlid van het eerste uur, heeft het vertrouwde nest verlaten en woont nu in Berlijn. Zijn vertrek had niet alleen invloed op de dynamiek van het gezelschap, maar uiteraard ook op de sound. Momenteel bestaat DAAU uit Han Stubbe (klarinet), Roel Van Camp (accordeon) en Hannes d’Hoine (contrabas), maar live zal dit trio worden bijgestaan door drummer Steven Cassiers (zie Dez Mona en Dans Dans), die ook al bij de opnamen van ‘Eight Definitions’ betrokken was.

Toch spelen cellist Simon en violist Buni Lenski, die opstapte na ‘Domestic Wildlife’ uit 2006, allebei een gastrol op de nieuwe plaat. Buni is zelfs te horen op vijf van de acht tracks. “DAAU blijft voor ons een familie”, onderstreept Stubbe. “De broers Lenski zullen in de toekomst zeker nog op onze platen opduiken en, wanneer ze er tijd voor hebben, samen met ons op het podium staan.

De muziek op ‘Eight Definitions’ is weliswaar nog altijd rijk aan details, maar klinkt iets minimalistischer dan op zijn voorganger. ‘The Shepherd’s Dream’ ontstond uit gezamenlijke improvisaties en straalde daardoor een live-gevoel uit. Het nieuwe werkstuk van DAAU steunt daarentegen meer op de individuele input van de groepsleden, die elk apart composities aanleverden en zich onderdompelden in een artificiële klankwereld. “‘Eight Definitions’ is opgevat als een filmische trip”, legt Han Stubbe uit. “De nummers nemen de luisteraar mee op reis, maar dringen zich nooit op.”

Het donkere en intense ‘The Shepherd’s Dream’ was voor de muzikanten van DAAU de plaat van de herbronning; een amalgaam van invloeden uit klassiek, folk, rock, tango, klezmer en flamenco en een terugkeer naar hun roots. Dit keer koos de groep resoluut voor een lichtvoetiger benadering. “Een groot deel van de composities straalt pure levensvreugde uit”, vertelt Han Stubbe. “Sommige tracks baden weliswaar in een dromerige, wat meer melancholische sfeer, maar we hebben geprobeerd ze niet te zwaar op de hand te laten klinken.”

‘Eight Definitions’ leunt aan bij zowat alle langspelers die de groep tot dusver heeft uitgebracht. ‘1992’ is bijvoorbeeld een nostalgische terugblik op haar prille begindagen. ‘Anbau’ doet, met zijn intense speelvreugde en overstuurde violen, de periode van ‘We Need New Animals’ herleven; ‘Delete Alt And Undo’ sluit aan bij de bizarre elektro van ‘Life Transmission’ en ‘Feniks’ had zelfs op ‘The Shepherd’s Dream’ kunnen staan.

“‘Eight Definitions’ is een soort synthese van de voorbije twee decennia van DAAU”, vindt Stubbe. “Een soms weemoedige, soms extatische ode aan onze eigen jeugd. Maar tegelijk heeft de muziek een nieuwe vorm aangenomen, een andere emotionele lading gekregen. De grote uitdaging tijdens het afwerken van de plaat was: de fragmentatie tegen te gaan en, ondanks de verscheidenheid aan referenties, een zekere stilistische eenheid te bewaren.” Daarom liet DAAU ‘Eight Definitions’ mixen in Berlijn door Boris Wilsdorf, de vaste geluidstechnicus van Einstürzende Neubauten. Die legde een groot respect aan de dag voor de composities van de groep, maar toonde zich tegelijk creatief genoeg om zijn eigen persoonlijkheid op de plaat te drukken.

Het vorige werkstuk van DAAU stond nog in het teken van het escapisme. ‘Eight Definitions’ vertelt echter een heel ander verhaal. “We leven in donkere tijden”, oppert Hannes D’Hoine. “Dagelijks worden we geconfronteerd met doemdenken en negativisme, dus vonden we het belangrijk tegen die zwartgalligheid in te gaan. In plaats van je te laten meezuigen in een neerwaartse spiraal, kun je net zo goed stellen dat het einde van ieder tijdperk een nieuw begin inluidt. Precies daarom kozen we als hoesillustratie het beeld van de feniks die uit zijn as verrijst.”

DAAU is een groep in permanente transitie: ze blijft zich ontwikkelen, zonder er haar herkenbare karakter bij in te schieten. Ze erkent haar verleden maar neemt er tegelijk ook afscheid van en blikt op een vitale en hoopvolle manier de toekomst tegemoet. Kortom: ‘Eight Definitions’ een helder statement van een combo dat bewust verzet aantekent tegen de heersende tijdgeest.

www.daau.com

ZONDAG 28 SEPTEMBER 2014 - 20.30 uur


CC DEURNE OP LOCATIE IN PLUYMVEE: TURNHOUTSEBAAN 5 - 2100 DEURNE

kassa: 9 euro

voorverkoop: 7 euro

Reservatie: cultuurcentrum deurne



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen