LUDWIG
GOES POP
Museum Ludwig Keulen
“Populair, in massa
geproduceerd, wegwerpbaar, goedkoop, grappig, sexy, speels, opvallend,
verleidelijk” volgens Richard Hamilton zijn het deze eigenschappen die een
voorwerp interessant maken en die ook als de eisen zijn die je aan je eigen
scheppend werk moet stellen. Toen deze
Britse kunstenaar in 1957 deze eisen stelde als maatstaf voor een kunstwerk,
was dit een groot schandaal. Hiermee verwierp hij de belangrijkste
eigenschappen van de toen heersende kunst, waarin de waarde werd bepaald door
originaliteit, authenticiteit en ‘diepgang’. Oppervlakkigheid? Massamedia?
Populaire cultuur? Pop was voor de enen een ware bevrijding, voor de anderen
een triviale belediging.
De tentoonstelling “Ludwig goes POP’
biedt de mogelijkheid om juist dit fenomeen uit te diepen en POP als uiting van
een modern levensgevoel te begrijpen. In de jaren 1960 kreeg het leven van alledag
toegang tot de kunst: vanuit alle mogelijke verhoudingen tot de realiteit, van
humoristisch ironisch tot bitsig en extreem kritisch, gaven de kunstenaars
commentaar op de tijdsgeest, en integreerden zij in hun kunst voorwerpen en
citaten uit de industrie en de consumptiewereld, uit Comics, uit wetenschap en
techniek, uit de erotiek en de massamedia. De grens tussen ‘triviale’ en ‘hoge’
kultuur was verdwenen. En zo veroverde POP de wereld.
Het Museum Ludwig van Keulen beschikt
dank zij Peter en Irene Ludwig over één van de belangrijkste verzamelingen
Amerikaanse POP Art wereldwijd. Behalve in Keulen bevinden belangrijke stukken
van de verzameling zich ook in Mumok Wenen, Ludwigforum Aachen, Kunstmuseum
Basel en in de Ludwig musea te Budapest, St Petersburg en Peking.
In de herfst 2014 brengt de
tentoonstelling ‘Ludwig goes POP’ voor de eerste keer uit al de genoemde musea
ongeveer 150 belangrijke werken samen van de leidende protagonisten van deze
kunstrichting. Tegelijkertijd schetst de tentoonstelling de geschiedenis van
een belangrijke privé-verzameling met mondiale uitstraling.
Bij zijn eerste confrontatie met een POP art sculptuur van George Segal,
midden de jaren 1960 in MOMA, was Peter Ludwig, die tot dan samen met zijn
echtgenote hoofdzakelijk oude kunst had verzameld, erg geschokt. Zeer snel
echter geraakten zij door deze kunst begeesterd en veranderden zij in verwoede
verzamelaars ervan. ‘Landscape No.4’ van Tom Wesselman –dat een Ford toont die op
een bergweg rijdt- was één van hun eerste aankopen. Snel volgden sleutelwerken
van Roy Lichtenstein, James Rosenquist, Robert Rauschenberg en Jasper Johns.
Al deze
kunstenaars behoorden tot dezelfde generatie als het echtpaar Ludwig en
representeerden het ‘moderne leven’. Ludwig bezocht hen veelvuldig in hun
ateliers. Belangrijke werken verhuisden van de beroemde verzameling SCULL in
New York en van leidende galerieën als Leo Castelli, Sidnay Janis en Ileana
Sonnabend naar Ludwig; enkele kwamen uit het bezit van de fabriekseigenaar Karl
Stöher uit Darmstadt die de POP-verzameling van de New Yorkse
verzekeringsmakelaar Leon Kraushar gekocht had.
Na de Documenta 4 in 1968 kochten de
Ludwigs onmiddellijk uit de tentoonstelling werken als ‘Maybe – A Girl’s
Picture’ van Roy Lichtenstein, Claes Oldenburgs ‘Restaurant Window 1’ of
‘Leopard Lilly’ van Richard Lindner. Eén jaar later toonden zij hun verzameling
voor het eerst in het toenmalige Wallraf-Richartz-museum. De media en het
publiek reageerden enthousiast, en er kwamen nagenoeg 200.000 bezoekers. Vanaf
dan werd de POP Art verzameling als het ware de ‘herkenningsmelodie’ van het
Museum Ludwig te Keulen.
Vaste Collectie
En dan heb je natuurlijk ook nog de vaste collectie met de belangrijkste
Duitse expressionisten, Pablo Picasso, Natalia Gontscharowa, Michail Larionow,
Alexander Rodschenko, Kasimir Malewitsch, Rothko, Stella, Pollock, Morris
Louis, Donald Judd, Carl Andre, Dubuffet, Fontana, Soulages, Hartung, Polke,
Richter, Beuys, Immendorf, Penck, Bazelitz, Lüpertz, Kippenberger, Trockel, Noland,
Mike Kelley, Bruce Nauman, Serra eva.
DIE KATHEDRALE
ROMANTIK – IMPRESSIONISMUS – MODERNE
Wallraf – Keulen
Caspar David Friedrich heeft het gedaan, evenals Alfred
Sisley en Auguste Rodin; Claude Monet zelfs 33 keer. En ook Picasso, Macke,
Lichtenstein, Warhol en Gursky, om maar de bekendste kunstenaars te noemen. Zij
allen lieten zich door de expressieve kracht en overweldigende uitstraling van
beroemde kathedralen inspireren in hun werk.
De spannende evolutie van dit beeldmotief vanaf de
Romantiek tot op heden is de leidraad van de tentoonstelling in het Wallraf
museum. In een grote overzichtstentoonstelling ‘Die Kathedrale’ brengt het
museum meer dan 180 werken samen die alle een dialoog aangaan met de meest
monumentale bouwwerken uit de Middeleeuwen.
Zo zijn er onder andere 4 werken uit de legendarische cyclus van Monet
te zien met de kathedraal van Rouen als thema. Aan de hand van ‘de kathedraal’
voert de tentoonstelling de bezoeker doorheen een fascinerend hoofdstuk van de
kunstgeschiedenis. Zij toont ons niet enkel een grote diversiteit van
interpretaties doorheen de verschillende cultuurperiodes, maar zij verheldert
eveneens hoe prominente kunstenaars voortdurend en verrassend naar elkaar verwezen, welk hun doelstellingen waren, welke standpunten zij innamen
en wat hun motivatie was.
PRAKTISCH
Datum:
zondag 16 november 2014
Vertrek:
08h00 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond
19h00
Inschrijven:
van 20 oktober tot 5 november 2014 via
de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.
Spreek een
boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met dezelfde
informatie. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat
Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de
Konseptrekening IBAN BE56 3200 6929
8688 -
BIC BBRUBEBB en is je inschrijving definitief.
Leden
Konsept: 37 €; niet-leden: 45 €
Graag
duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten