woensdag 15 oktober 2014

STUDIEREIS KONSEPT KEULEN ZONDAG 16 NOVEMBER 2014 MUSEUM LUDWIG EN WALRAFF MUSEUM

LUDWIG GOES POP
Museum Ludwig Keulen


“Populair, in massa geproduceerd, wegwerpbaar, goedkoop, grappig, sexy, speels, opvallend, verleidelijk” volgens Richard Hamilton zijn het deze eigenschappen die een voorwerp interessant maken en die ook als de eisen zijn die je aan je eigen scheppend werk moet stellen.  Toen deze Britse kunstenaar in 1957 deze eisen stelde als maatstaf voor een kunstwerk, was dit een groot schandaal. Hiermee verwierp hij de belangrijkste eigenschappen van de toen heersende kunst, waarin de waarde werd bepaald door originaliteit, authenticiteit en ‘diepgang’. Oppervlakkigheid? Massamedia? Populaire cultuur? Pop was voor de enen een ware bevrijding, voor de anderen een triviale belediging.

De tentoonstelling “Ludwig goes POP’ biedt de mogelijkheid om juist dit fenomeen uit te diepen en POP als uiting van een modern levensgevoel te begrijpen. In de jaren 1960 kreeg het leven van alledag toegang tot de kunst: vanuit alle mogelijke verhoudingen tot de realiteit, van humoristisch ironisch tot bitsig en extreem kritisch, gaven de kunstenaars commentaar op de tijdsgeest, en integreerden zij in hun kunst voorwerpen en citaten uit de industrie en de consumptiewereld, uit Comics, uit wetenschap en techniek, uit de erotiek en de massamedia. De grens tussen ‘triviale’ en ‘hoge’ kultuur was verdwenen. En zo veroverde POP de wereld.

Het Museum Ludwig van Keulen beschikt dank zij Peter en Irene Ludwig over één van de belangrijkste verzamelingen Amerikaanse POP Art wereldwijd. Behalve in Keulen bevinden belangrijke stukken van de verzameling zich ook in Mumok Wenen, Ludwigforum Aachen, Kunstmuseum Basel en in de Ludwig musea te Budapest, St Petersburg en Peking.

In de herfst 2014 brengt de tentoonstelling ‘Ludwig goes POP’ voor de eerste keer uit al de genoemde musea ongeveer 150 belangrijke werken samen van de leidende protagonisten van deze kunstrichting. Tegelijkertijd schetst de tentoonstelling de geschiedenis van een belangrijke privé-verzameling met mondiale uitstraling.

Bij zijn eerste confrontatie met een POP art sculptuur van George Segal, midden de jaren 1960 in MOMA, was Peter Ludwig, die tot dan samen met zijn echtgenote hoofdzakelijk oude kunst had verzameld, erg geschokt. Zeer snel echter geraakten zij door deze kunst begeesterd en veranderden zij in verwoede verzamelaars ervan. ‘Landscape No.4’ van Tom  
Wesselman –dat een Ford toont die op een bergweg rijdt- was één van hun eerste aankopen. Snel volgden sleutelwerken van Roy Lichtenstein, James Rosenquist, Robert Rauschenberg en Jasper Johns.

Al deze kunstenaars behoorden tot dezelfde generatie als het echtpaar Ludwig en representeerden het ‘moderne leven’. Ludwig bezocht hen veelvuldig in hun ateliers. Belangrijke werken verhuisden van de beroemde verzameling SCULL in New York en van leidende galerieën als Leo Castelli, Sidnay Janis en Ileana Sonnabend naar Ludwig; enkele kwamen uit het bezit van de fabriekseigenaar Karl Stöher uit Darmstadt die de POP-verzameling van de New Yorkse verzekeringsmakelaar Leon Kraushar gekocht had.

Na de Documenta 4 in 1968 kochten de Ludwigs onmiddellijk uit de tentoonstelling werken als ‘Maybe – A Girl’s Picture’ van Roy Lichtenstein, Claes Oldenburgs ‘Restaurant Window 1’ of ‘Leopard Lilly’ van Richard Lindner. Eén jaar later toonden zij hun verzameling voor het eerst in het toenmalige Wallraf-Richartz-museum. De media en het publiek reageerden enthousiast, en er kwamen nagenoeg 200.000 bezoekers. Vanaf dan werd de POP Art verzameling als het ware de ‘herkenningsmelodie’ van het Museum Ludwig te Keulen.

Vaste Collectie

En dan heb je natuurlijk ook nog de vaste collectie met de belangrijkste Duitse expressionisten, Pablo Picasso, Na­talia Gontscharowa, Michail Lari­onow, Alexan­der Rod­schenko, Kasimir Male­witsch, Rothko, Stella, Pollock, Morris Louis, Donald Judd, Carl Andre, Dubuffet, Fontana, Soulages, Hartung, Polke, Richter, Beuys, Immendorf, Penck, Bazelitz, Lüpertz, Kippenberger, Trockel, Noland, Mike Kelley, Bruce Nauman, Serra eva.




DIE KATHEDRALE

ROMANTIK – IMPRESSIONISMUS – MODERNE
Wallraf – Keulen

Caspar David Friedrich heeft het gedaan, evenals Alfred Sisley en Auguste Rodin; Claude Monet zelfs 33 keer. En ook Picasso, Macke, Lichtenstein, Warhol en Gursky, om maar de bekendste kunstenaars te noemen. Zij allen lieten zich door de expressieve kracht en overweldigende uitstraling van beroemde kathedralen inspireren in hun werk.
De spannende evolutie van dit beeldmotief vanaf de Romantiek tot op heden is de leidraad van de tentoonstelling in het Wallraf museum. In een grote overzichtstentoonstelling ‘Die Kathedrale’ brengt het museum meer dan 180 werken samen die alle een dialoog aangaan met de meest monumentale bouwwerken uit de Middeleeuwen.

Zo zijn er onder andere 4 werken uit de legendarische cyclus van Monet te zien met de kathedraal van Rouen als thema. Aan de hand van ‘de kathedraal’ voert de tentoonstelling de bezoeker doorheen een fascinerend hoofdstuk van de kunstgeschiedenis. Zij toont ons niet enkel een grote diversiteit van interpretaties doorheen de verschillende cultuurperiodes, maar zij verheldert eveneens hoe prominente kunstenaars voortdurend en verrassend naar elkaar 
verwezen, welk hun doelstellingen waren, welke standpunten zij innamen en wat hun motivatie was.


PRAKTISCH

Datum: zondag 16 november 2014
Vertrek: 08h00 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h00

Inschrijven: van  20 oktober tot 5 november 2014 via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.

Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met dezelfde informatie. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 37 €; niet-leden: 45 €

Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten