donderdag 19 november 2015

STUDIEREIS ZONDAG 13 DECEMBER 2015 DÜSSELDORF THE PROBLEM OF GOD (K21) AGNES MARTIN (K20) FRANK O. GEHRY: NEUER ZOLLHOF en MEDIENHAFEN

STUDIEREIS ZONDAG 13 DECEMBER 2015
DÜSSELDORF
THE PROBLEM OF GOD (K21)
AGNES MARTIN (K20)
FRANK O. GEHRY: NEUER ZOLLHOF en MEDIENHAFEN

K21: THE PROBLEM OF GOD

De tentoonstelling ‘The problem of God’ illustreert hoe de christelijke beeldcultuur zich in een seculiere context verder ontwikkeld heeft als een universeel cultureel erfgoed. Veel van de 120 kunstwerken zijn niet eenvoudig te ‘lezen’; zij bestaan meestal uit complexe verhalen en beelden die verwijzen naar en in dialoog gaan met achterliggende christelijke motieven en thema’s. De tentoonstelling heeft niet als kernthema sacrale kunst, noch religiositeit in het algemeen. De focus ligt weliswaar op christelijke symbolen of thema’s, maar deze worden vanuit kritische reflectie getransformeerd tot zowel nieuwe inhoudelijke als nieuwe esthetische verbanden. De behandelde thema’s reiken van existentiële levensvragen en de daarmee samenhangende filosofische en spirituele uitdagingen tot humoristische en kritische interpretaties van allerlei aspecten van religie en geloof; van commentaren op de kunsthistorische traditie tot actuele sociale en politieke thema’s. (Ill: Borremans)

De tentoongestelde werken vertegenwoordigen een keuze uit de kunst van de laatste 25 jaar: schilderijen, werken op papier en in glas, beeldhouwwerken, foto’s, video’s en films. Er zijn ook installaties te zien die speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt werden. Centraal staan belangrijke werken uit de periode tussen 1950 en 1980, waaruit blijkt op welke subtiele wijze christelijke beeldtaal en symbolen een plaats hebben veroverd in het collectieve beeldgeheugen.
Onder andere de volgende kunstenaars zijn vertegenwoordigd:
Georges Adéagbo, Eija-Liisa Ahtila, Francis Alÿs, Francis Bacon, Michaël Borremans, Pavel Büchler, Andrea Büttner, Flavio de Carvalho, Paul Chan, Berlinde De Bruyckere, Tacita Dean, Andrew Esiebo, Harun Farocki, Katharina Fritsch, Douglas Gordon, Gary Hill, Emma Kay, Hubert Kiecol, Katarzyna Kozyra, Little Warsaw, Thomas Locher, Kris Martin, Aernout Mik, Boris Mikhailov, Santu Mofokeng, Hermann Nitsch, Robert Rauschenberg, Ad Reinhardt, Rosemberg Sandoval, James Turrell, Bill Viola, Paloma Varga Weisz, Danh Võ und Aby Warburg.


K20: AGNES MARTIN (1912 – 2004)



De retrospectieve van de schilderijen en tekeningen van Amerikaanse Agnes Martin (1912 - 2004) is een eerbetoon aan een buitengewone schilder wiens werk sinds de jaren 1960  internationaal sterk gewaardeerd wordt. Met haar oog voor abstractie en haar gedempte toonaarden, zit haar oeuvre in het veld van het abstract expressionisme en minimalisme. Haar artistieke vocabulaire is gebaseerd op horizontale en verticale lijnen die het beeldvlak structureren. Gestreepte patronen op matte, trillende oppervlakken in delicate kleuren. De kleuren zijn zo subtiel en de potloodlijnen op de schilderijen zo fijnzinnig dat haar werk in reproductie nauwelijks tot zijn recht komt – de kleuren al helemaal niet, en de potloodlijnen verdwijnen eenvoudigweg. Dit is werk dat je in een stille museumzaal moet tegenkomen, dan word je als bij bliksem getroffen door de weergaloze kracht van de subtiliteit van de kleuren van Martin. Dan zijn het schilderijen waar je afwisselend met je neus bovenop gaat staan en afstand van neemt om het wonder te begrijpen. Want Agnes Martin maakte ingetogen werk dat zo adembenemend mooi is dat je er vanzelf stil van wordt. Het heeft hetzelfde hevige effect als de doeken van Mark Rothko.
De tentoonstelling met werken uit al haar creatieve periodes biedt diepgaande inzichten in Agnes Martin ’s kunst en biedt de toeschouwer buitengewone visuele ervaringen. De schilderijen van Martin zijn met hun koele kleuren en heldere ordening niet romantisch maar klassiek. Martin legt weliswaar ook nadruk op een innerlijke beleving, maar die is bij haar niet religieus, zoals zij schrijft, maar verbonden met het klassieke ideaal van evenwicht, eenvoud en perfectie. Haar oeuvre past meer in de traditie van Cezanne die met zijn schilderijen een 'harmonie parallel aan de natuur' wilde creëren.

De tentoonstelling wordt georganiseerd door Tate Modern in samenwerking met Kunstsammlung Nordrhein - Westfalen, Düsseldorf, Los Angeles County Museum of Art en het Guggenheim Museum , New York

K21: TOMAS SARACENO: IN ORBIT

Boven de  ‘Piazza’ van K21 zweeft op meer dan 25 meter hoogte de grote installatie ‘In orbit’ van de kunstenaar Tomás Saraceno. Het is een constructie uit staaldraden, die op drie plaatsen onder de immense glazen koepel is opgehangen. In deze netstructuur van nagenoeg 2.500 vierkante meter bevinden zich enkele ‘sferen’, met lucht gevulde kegels, van ongeveer 8 meter doorsnede. Bezoekers kunnen de installatie betreden en zich langs het net van de ene naar de andere sfeer begeven
‘In Orbit’ oogt als een surrealistisch landschap en het doet denken aan een wolken-zee. Wie het net betreedt ziet ver beneden zich de museum-bezoekers en lijkt zelf voor deze bezoekers ‘een zwemmer aan de hemel’.
De ruimte in de installatie wordt aldus een fibrerend net van betrekkingen, resonanties en synchrone communicatie. Wanneer meerdere bezoekers de installatie gelijktijdig betreden, bewegen de staaldraden, zij spannen zich op en de afstand tussen de sferen verandert. De bezoekers kunnen hun activiteiten coördineren en de  installatie leren waarnemen door de vibraties, net als spinnen in een web.

FRANK O. GEHRY: NEUER ZOLLHOF en de MEDIENHAFEN


De drie gebouwencomplexen die ontworpen zijn door de Amerikaanse architect Frank O. Gehry vormen samen een belangrijk herkenningspunt binnen de stad Düsseldorf. De Gehry-gebouwen zijn vormgegeven als sculpturen en uitgevoerd in verschillende kleuren en materialen. Het meest noordelijke complex is wit, het middelste is in metaalkleur en het zuidelijke complex is in rode baksteen uitgevoerd. Omdat het middelste complex aan de buitenkant met roestvrij staal bekleed is, krijgt het gebouw bij verschillend licht een verschillende uitstraling. Vooral de weerkaatsing van de zon vlak voor zonsondergang kan voor mooie effecten zorgen. Het project is in Düsseldorf ook bekend onder de naam Neuer Zollhof. De gebouwen van Gehry roepen soms felle reacties op vanwege hun afwijkende vormen. Over de functionaliteit van deze vormen kan je beslist discusiëren, maar opvallend zijn ze steeds, een ‘landmark’ in een stad. Denk maar aan het Guggenheim museum in Bilbao.

Ook het Colorium van de Britse Architect William Allen Alsop is beslist de moeite waard.














PRAKTISCH


Datum: zondag 13 DECEMBER 2015
Vertrek: 08h30 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 19h00

Inschrijven: van  23 NOVEMBER 2015 tot 10 DECEMBER 2015 via de Konsepttelefoon:
0473 93 86 71.
Spreek een boodschap in en vermeld je naam en telefoonnummer of stuur een sms met je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.

Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.
Leden Konsept: 33 €; niet-leden: 42 €

Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen