maandag 31 december 2012

UITTIP: MEDEA REDUX: EEN MUZIKALE PERFORMANCE VAN ELS ROOBROECK EN HAN STUBBE (DAAU).

Een vrouw mijmert over het onoplosbare van bepaalde vragen en de vermeende controle die de mens denkt te hebben over de loop der dingen. Ze vertelt over hoe ze een relatie krijgt met haar leraar, op haar veertiende zwanger raakt en uit haar omgeving wordt verstoten. Op de veertiende verjaardag van haar zoon Billie organiseert zij de eerste ontmoeting tussen vader en zoon. Bij het afscheid nemen ziet zij in de ogen van haar oude geliefde dat hij van Billie houdt. Maar ook dat hij voldaan is, dat hij het lot heeft verslagen. In de hotelkamer neemt Billie een bad. Op de cassetterecorder naast het bad draait hij bandjes van Billie Holiday. De vrouw gooit de recorder in zijn bad. Op het waarom zal nooit een antwoord komen.


Actrice en theatermaker Els Roobroeck (1981) studeerde in 2008 af aan de Toneelacademie Maastricht. Daarvoor behaalde ze een master in de logopedische en audiologische wetenschappen aan de Universiteit Gent (B). Els werkte als actrice reeds samen met Nico Sturm, Domien Van Der Meiren en Peter Stam. Als theatermaker is zij geïnteresseerd in de overlevingsdrang van het menselijk ras en de problematieken die deze met zich mee brengt. In de samenwerking met Han Stubbe zet ze haar gevoel voor klank en ritme in als intermediair tussen woord en muziek.

Han Stubbe (1976) is muzikant en componist. Hij verwierf bekendheid als klarinettist van het Antwerpse ensemble DAAU, waarvan hij sinds de oprichting in 1992 deel uitmaakt. Hij heeft zich de laatste jaren, naast zijn werk voor DAAU, toegespitst op muziek- en bewegingstheater. Zijn visie op geluid, namelijk als ondeelbare eenheid op scène, vormt hierin een rode draad.

Experimentele muziekperformance

In Medea Redux gaan zij op zoek naar een muzikaal beeldende vertaling van een menselijke en maatschappelijke epos, Han via muziek, Els via woord. Samen betreden ze een tussengebied. Een gebied dat zich niet verhoudt tot de klassieke regels van theater maar neigt naar experimentele muziekperformance. De fundamentele vraag van waaruit ze vertrekken is hoe geluid zo kan worden ingezet dat deze een medespeler wordt. Niet enkel als soundscape om de omgeving of emoties te verbeelden maar als tegenspeler van de tekst. De geluidsomgeving die ze creëren is van het begin tot het einde van de voorstelling aanwezig. Door een constante interactie tussen de actrice en de muzikant, wordt de monoloog een dialoog. Soms een samenwerking, soms een gevecht. Op deze manier wordt gestalte gegeven aan de wereld en de tragiek van het hoofdpersonage.

Medea Redux werd als work-in-progress getoond op Festival Cement 2011 te Maastricht (NL), het Feniks Festival te Mortsel (B), TAKT#7 te Neerpelt (B), klankwerkplaats Intro in situ te Maastricht (NL) en speelde op Festival Cement Den Bosch 2012 (NL) en TAKT#8 te Neerpelt (BE) en Vermaak na Arbeidfestival/BraaklandZheBilding 2012 (BE)

Medea Redux werd geïnitieerd door Noorderbrugcompagnie en mede mogelijk gemaakt door TAKT Dommelhof (B), Intro In Situ (NL) en C-mine Genk (B). Met steun van de Vlaamse Gemeenschap en Gemeente Maastricht.


SALLE JEANNE SIMONS, Turnhoutsebaan 5, 2100 DEURNE

ZONDAG 13 JANUARI 2013 om 15 uur en om 20 uur.

Info & tickets: cultuurcentrum Deurne



Een warm aanbevolen uittip van Marijke Burman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten