donderdag 28 september 2017

STUDIEREIS ZONDAG 22 OKTOBER 2017 - BONN & BRÜHL

STUDIEREIS ZONDAG 22 oktober 2017
BONN Kunsthalle: HODLER: Maler der frühen Moderne
BONN Kunstmuseum: vaste collectie

BRÜHL: MIRO: Welt der Monster

KUNSTHALLE BONN; FERDINAND HODLER; MALER DER FRÜHEN MODERNE



Ferdinand Hodler (1853–1918) is één van de meest succesvolle kunstenaars van het einde van de 19de en begin 20ste eeuw. Veel tijdgenoten beschouwden hem als één van de belangrijkste schilders van het Modernisme. In 1999/2000 vond de laatste grote overzichtstentoonstelling van zijn werk plaats in München en Wuppertal. De tentoonstelling in Bonn neemt de draad terug op en biedt de gelegenheid om andere accenten te leggen en werken te presenteren die nog nooit – of zeer lang geleden – in Duitsland te zien waren. 

“Waarom word je geen schilder? Dat is een gezond beroep. Men is veel in de buitenlucht.” 
Ferdinand Hodler.

Aan de hand van 100 schilderijen, waarvan een belangrijk deel grote formaten, en meer dan 40 tekeningen, wordt duidelijk gemaakt welke stappen in zijn oeuvre en welke gebeurtenissen fundamenteel hebben bijgedragen tot het nationale en internationale succes van de kunstenaar. Centraal in de tentoonstelling staat ook de vraag naar de strategieën die Hodler gebruikte om als zelfstandige kunstenaar bekend en gewaardeerd te worden. Thema’s die behandeld worden behelzen zijn vormingsperiode, de buitenlandse reizen die hij ondernam, zijn deelname aan wedstrijden, schandalen waarin hij betrokken was en de tentoonstellingen waaraan hij deelnam. Een belangrijke rol in zijn carrière wordt gespeeld door het netwerk dat hij opbouwde: zijn goede contacten met verzamelaars, met de kunsthandel en met kunstverenigingen droeg in belangrijke mate bij aan de succesvolle verspreiding van zijn kunst. Hierbij speelden Duitsland, Wenen en Parijs een centrale rol. De tentoonstelling  schenkt ook veel aandacht aan de formele aspecten van het vroege Modernisme, zoals de gesloten vormen, de grote kleurvlakken, de parallelle structuren, en het ritme. De tentoonstelling behandelt onderwerpen als het landschap, het portret, de figuur en de geschiedenis. De biografie van Hodler wordt met foto’s toegelicht en biedt de toeschouwer een kijkje in het familiale leven van de kunstenaar, in zijn atelier, in zijn werkwijze en in zijn vriendenkring



Max Ernst, Grätenwald, 1926
KUNSTMUSEUM BONN

Het Kunstmuseum Bonn beschikt over een zeer rijke collectie. Bij de uitbouw van deze collectie lag het zwaartepunt op het verwerven van werken van Duitse kunstenaars. Wellicht krijg je daardoor in dit museum bij uitstek het meest volledige overzicht van de Duitse kunst na 1945. In het museum zijn sommige zalen volledig gewijd aan één kunstenaar, die bij de opstelling van hun werken vrij spel kregen. Het museum toont bijvoorbeeld werken van Blinky Palermo, Imi Knoebel, Helmut Federle, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Katharina Grosse, Daniel Richter, Michel Majerus, Rebecca Horn, Hanne Darboven, Wolfgang Tillmanns, Gerd en Uwe Tobias, Franz Katz en vele anderen.  





August Macke, Seiltänzer, 1914

De collectie  beschikt over veel werken van August Macke, en besteedt ook veel aandacht aan Max Ernst en Joseph Beuys. De modernen zijn vertegenwoordigd door  Robert Delaunay, Alexei Javlensky, Heinrich Campendonk, en schilders van de Blaue Reiter als Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, en Karl Schmidt-Rottluff. Fotografie (onder andere Gursky), video en grafiek vervolledigen de presentatie











Brühl (Max Ernst Museum): MIRÓ – WELT DER MONSTER

 Het werk van de in Barcelona geboren kunstenaar Joan Miro vertoont een fascinerend spectrum van beeldende middelen, die door hun verscheidenheid en vindingrijkheid bijzonder opvallen. De tentoonstelling ‘MIRO – Welt der Monster’ focust op het plastisch werk van Miro uit de periode 1960 – 1970. Dit werk is, vergeleken met zijn grafisch werk en schilderijen, minder bekend. De kunstenaar maakt van alledaagse, gevonden voorwerpen gefantaseerde figuren die later in brons worden gegoten. Sommige van deze figuren zijn kleurrijk geverfd en lijken zo uit zijn sprankelende schilderijen gesprongen te zijn. Voor Miro bewonen deze figuren zijn ‘Droomwereld van levende monsters’. Op deze tentoonstelling staan ze in dialoog met werken op papier en schilderijen.Joan Miro wilde, met zijn directe en heldere beeldspraak, kunst maken ‘voor iedereen’. 



De tentoonstelling neemt deze gedachte op en maakt er een toepassing van voor deze digitale tijd. Samen met het “Cologne Game Lab (CGL) der Technischen Hochschule Köln” ontwikkelde het Max Ernstmuseum een puzzle-app “Miros Monster”. Net zoals Miro deed met alledaagse voorwerpen, kunnen de bezoekers tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling met de ‘Augmented-Reality-App’ via hun smartphone etiketten scannen, verzamelen, verwerken tot een 3D-monster en met kleur bewerken en er een selfie mee maken. Ook in de catalogus van de tentoonstelling bevindt zich een app “Miro 360”. Met deze app kan men elf geselecteerde werken ruimtelijk plaatsen, er omheen lopen en ze  in al hun materialiteit verkennen. De tentoonstelling is tot stand gekomen met de ‘Fondation Maeght’ in het Zuid-Franse Saint-Paul-de-Vence. Deze stichting beschikt, met enkel reeds haar 160 plastische werken,  over een van de grootste verzamelingen van het sculpturale werk van Miro.



PRAKTISCH

Datum: ZONDAG 22 oktober 2017.

Vertrek: 07h00 hoek Pulhoflaan – Grote Steenweg Berchem (halte tram 7 en 15)
Terug: rond 20h00

Inschrijven: dinsdag 10 oktober 2017 vanaf 08h00  enkel via de Konsepttelefoon: 0473 93 86 71.

Stuur bij voorkeur een sms met je naam en telefoonnummer. Je kan ook een boodschap inspreken met vermelding van je naam en telefoonnummer. Konsept zal je dan zo snel mogelijk contacteren.
Pas nadat Konsept je contacteerde, kan je het verschuldigde bedrag storten op de Konseptrekening IBAN  BE56 3200 6929 8688  -  BIC  BBRUBEBB  en is je inschrijving definitief.

Leden Konsept:  43 €; niet-leden: 53 €  (Leden hebben voorrang)
Graag duidelijk vermelden voor wie je inschrijft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten